پیشنهاد اسرائیل، عربستان و امارات به ترامپ

 

یک نشریه آمریکایی فاش کرد، مسئولانی از عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به عقد قراردادی بزرگ تحت عنوان “اوکراین برابر سوریه” با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تشویق کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی نیویورکر در گزارش امروز (سه‌شنبه) خود نوشت، این ایده را اولین بار محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در نشستی ویژه که کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ برگزار شد، ارائه کرد.

بن زاید در آن نشست به مسئولان آمریکایی گفت که پوتین علاقه‌مند به حل بحران سوریه در مقابل لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور درباره اوکراین است.

نیویورکر به نقل از برخی مسئولان فعلی و سابق آمریکا نوشت، بن زاید تنها رهبر کشورهای منطقه نیست که نزدیک شدن طرف‌های جنگ سرد سابق را ترجیح می‌دهد.

در شرایطی که هم‌پیمانان آمریکا در اروپا با نگرانی توجه ترامپ به همکاری با پوتین را دنبال می‌کنند، سه طرف شامل رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات از نفوذ منحصر به فردی در دولت فعلی برخوردار هستند و به شکلی محرمانه برای نیل به این هدف تلاش می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی فاش کرد، مسئولان این سه طرف بارها همتایان آمریکایی خود را به لغو تحریم‌های مربوط به اوکراین در مقابل کمک به پوتین در دور کردن نیروهای ایرانی از سوریه تشویق کرده‌اند.

طبق گزارش این نشریه، کارشناسان بر این باورند که این قرارداد قابل اجرا نیست هر چند که ترامپ به آن اهتمام ورزد، زیرا پوتین منفعتی در آن نداشته و توان اعمال فشار بر نیروهای ایرانی جهت ترک سوریه را ندارد.

به گفته مسئولانی در دولت آمریکا، سوریه و اوکراین از جمله موضوعاتی هستند که ترامپ و پوتین در نشست خود در هلسینکی در تاریخ ۱۶ ژوئیه جاری درباره آن گفتگو خواهند کرد.

کی، کجا و چگونه؟

در دیدار اریک پرنس، بنیانگذار شرکت “بلک واتر” با رئیس صندوق منابع ملی روسیه در تفریحگاه محمد بن زاید در جزیره سیشل، تیم رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در نشست خود بر نشست‌های تیم انتقالی ترامپ در دسامبر آن سال که شامل مسئولانی اماراتی و روس بود، تمرکز کرد.

یکی از این نشست‌ها در یکی از هتل‌های نیویورک با حضور محمد بن زاید برگزار شد، همچنین نشست دیگری در برج ترامپ با حضور سفیر روسیه در واشنگتن برگزار شد.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، در یکم دسامبر ۲۰۱۶ نشستی میان تیم ترامپ و سفیر روسیه در واشنگتن با هدف بررسی بحران سوریه برگزار شد.

نیویورکر نوشت، بن زاید در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش می‌کرد تا روابطی محکم‌تر میان امارات و پوتین برقرار سازد به این امید که مسکو به کاهش مشارکتش با ایران به ویژه در سوریه تشویق شود. امارات و عربستان جهت تشویق پوتین به مشارکت با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به جای ایران، سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی در روسیه را آغاز و نشست‌های سطح بالایی را در مسکو، ابوظبی، ریاض و سیشل برگزار کردند.

مشخص نیست که پیشنهاد بن زاید پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی خود پوتین مطرح شده یا از سوی یکی از نزدیکان او یا اینکه این رهبر اماراتی خودش این پیشنهاد را داده است.

هدف مشترک امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی

طبق گزارش نیویورکر، مسئولان اسرائیلی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، در راستای همگرایی میان واشنگتن و مسکو تلاش کردند. سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا و یکی از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو تاکید کرد، تل‌آویو دولت ترامپ را به همکاری مستحکم‌تر با پوتین در سوریه تشویق کرد به این امید که مسکو، ایرانی‌ها را به ترک سوریه ترغیب کند.

این روزنامه آمریکایی فاش کرد، نتانیاهو خواست تاکید کند که نیروهای ارتش این رژیم می‌توانند به حریم هوایی سوریه که روس‌ها بخشی از آن را در کنترل دارند، برای ممانعت از گسترش سلاح‌های پیشرفته در سوریه که تهدیدی برای تل‌آویو هستند، وارد شوند.

یک مسئول اسرائیلی عالی رتبه مدعی شد، اسرائیل می‌تواند به توافقی آمریکایی-روسی درباره ایرانی‌ها دست یابد و این توافق می‌تواند آغازی برای بهبود کلی روابط میان دو طرف باشد.

یک مسئول سابق آمریکا به نیویورکر گفت، پس از انتصاب ترامپ مذاکراتی با یکی از وزرای کابینه نتانیاهو داشتم و او پیشنهاد تبادل اوکراین با سوریه را داد.

سرنوشت قرارداد پیشنهادی چیست؟

به گفته برخی از مسئولان فعلی و سابق آمریکا، زمان طرح این پیشنهاد از منظر سیاسی بدتر از این نمی‌تواند باشد.

ترامپ نیز به معاونان خود خبر از شکست در توسعه تحریم‌ها علیه روسیه داد و گفت، به علت برخی مخالفت‌ها در دولت، نتوانستیم در این مسیر پیشرفتی داشته باشیم.

به نوشته نیویورکر، آمریکایی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ از مسئولان اسرائیلی، اماراتی و عربستانی شنیدند که این طرح مرده به دنیا آمده است!

اما ترامپ پیش از نشست سران هلسینکی، در ژوئن خواستار بازگشت روسیه به گروه هفت کشور صنعتی شد. (روسیه از چهار سال قبل از این گروه بیرون شده بود)، همچنین ترامپ در ضیافت شامی در نشست سران این گروه در کانادا گفت، جزیره کریمه متعلق به روسیه است زیرا مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، روسی صحبت می‌کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*