نتایج انتخابات ترکیه: اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه شد/ شادمانی هواداران اردوغان در خیابان های ترکیه

اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تصویب قانون اساسی جدید و ۲۷ مین انتخابات پارلمانی این کشور رأس ساعت ۸ صبح به وقت محلی آنکارا به صورت رسمی آغاز شده بود که بر اساس نتایج غیر رسمی رجب طیب اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.

اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تصویب قانون اساسی جدید و ۲۷ مین انتخابات پارلمانی این کشور رأس ساعت ۸ صبح به وقت محلی آنکارا به صورت رسمی آغاز شده بود که بر اساس نتایج غیر رسمی رجب طیب اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.

به گزارش تابناک، براساس آخرین آمارهای منتشرشده، رجب طیب اردوغان با شمارش ٩۵ درصد صندوق های رای ۵٢/٧درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهودی کسب نموده است و توانست برای یک دوره ۵ ساله به ریاست جمهوری ترکیه برسد.

نامزد رقیب اصلی او « محرم اینجه» از حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز با کسب حدود ۳۱درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب کردی «دموکراتیک خلق ها» و « مارال آکشنر» رهبر حزب تازه تاسیس « خوب » نیز به ترتیب با کسب آرایی نزدیک به ۸ درصد از مجموع آرای اخذ شده در مقام های سوم و چهارم قرار گرفتند.

اردوغان در ساعت های پایانی یکشنبه در یک نطق زنده تلویزیونی با اشاره به نتایج اولیه و تقریبا قطعی انتخابات ضمن تایید تلویحی پیروزی خود در انتخابات از هواداران خود بابت اعتماد مجدد به او و حزب حاکم ترکیه قدردانی کرد و حضور ۹۰ درصدی واجدان شرایط رای در پای صندوق های رای را یک درس بزرگ دموکراسی مردم ترکیه به جهان توصیف کرد.

در انتخابات مجلس نیز حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب حدود ۴۳ درصد آرا بیشترین میزان آرا را به دست آورد و با وجودی که اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را ندارد اما در ائتلاف با حزب ملی گرای ” حرکت ملی” که بیش از ۱۱ درصد از کرسی ها را در اختیار گرفته می تواند با اکثریت حدود ۵۴ درصدی مجلس ترکیه را نیز در اختیار بگیرد.

اردوغان با کسب این پیروزی اولین دوره ریاست خود بر نظام دلخواه و مطلوبش که نظام جدید ریاستی است، آغاز خواهد کرد. او می تواند یک دوره ۵ ساله دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده و به مقام ریاست جمهوری برسد.

وی که برای پیروزی در انتخابات با حزب ملی خلق ائتلاف کرده بود در نتیجه این ائتلاف به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

همچنین حزب دموکراتیک خلق که متعلق به کردهای ترکیه است موفق شد نزدیک به ۱۱ درصد کرسی های مجلس را کسب کند. این اتفاق به سورپرایز بزرگ کردهای ترکیه تعبیر شده است.

۰۰:۲۵ : نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه با شمارش ۹۵ درصد از صندوق‌ها:

حزب عدالت و توسعه: ۴۲٫۹۵ درصد با ۲۹۳ نماینده

حزب حرکت ملی‌گرا: ۱۱٫۲۳ درصد با ۴۹ نماینده

مجموع آرای ائتلاف جمهور: ۵۳٫۸۱ درصد با ۳۴۲ نماینده مجلس

حزب جمهوریت خلق: ۲۲٫۶۵ درصد با ۱۴۶ نماینده

حزب خوب: ۱۰٫۰۶ درصد با ۴۶ نماینده

حزب سعادت: ۱٫۳۸ درصد با صفر نماینده

مجموع آرای ائتلاف ملت: ۳۴٫۰۸ درصد با ۱۹۲ نماینده مجلس

حزب دموکراتیک خلق‌ها: ۱۱٫۰۸ درصد با ۶۶ نماینده

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام پیروزی نهایی خود، گفت: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

بر اساس اطلاعات به دست آمده، در این دوره از انتخابات ۵۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۶۳ تن از شهروندان ترکیه واجد شرایط رأی دادن هستند که رأی خود را به ۱۸۰ هزار و ۵۶ صندوق رأیی که در سراسر این کشور در نظر گرفته شده بود انداختند.

برای انتخابات پارلمانی، کشور ترکیه به ۸۷ حوزۀ انتخابیه تقسیم شده است که نامزدهای این حوزه‌های برای تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمان رقابت کردند.

همچنین، در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شش نامزد به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری کنونی این کشور و نامزد مشترک ائتلاف «جمهور» متشکل از احزاب اسلام گرای عدالت و توسعه (AKP) و راست گرای افراطی حرکت ملی (MHP)، «محرم اینجه»، نامزد حزب چپ گرای جمهوری خواه خلق (CHP)، «صلاح الدین دمیرتاش»، نامزد دربند حزب حامی کردهای دمکراتیک خلق ها (HDP)، «مرال آکشنر»، نامزد حزب تازه تأسیس خوب (IP)، «تمل کرم الله اوغلو»، نامزد حزب اسلام گرای سعادت (SP) و «دوغو پرینجک»، نامزد حزب چپ گرای وطن (VP) هستند.

هواداران اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خیابان های ترکیه به شادمانی پرداختند.

با توجه به این که اردوغان پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را مدیون ائتلاف با ملی‌گرایان است و حزبش در قالب ائتلاف با آن‌ها توانسته است اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد، حزب عدالت و توسعه در دوره پنج ساله آینده برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های خود نیازمند همکاری تنگاتنگ حرکت ملی است. از این رو، اگر اردوغان بخواهد روند صلح با کُردها را احیا کند، نمی‌تواند ملاحظات و شروط این حزب را نادیده بگیرد.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

روسای کشورهای آذربایجان، قطر، مجارستان،آلبانی،بوسنی و فلسطین در تماس های جداگانه با اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به او و ملت ترکیه تبرک گفتند.

محمود عباس رئیس دولت فلسطین طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

باقر عزت بگوویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.

نیکوس کوجی یاس، وزیر امورخارجه یونان طی تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه پیروزی حزب عدالت و توسعه در بیست و هفتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ در ترکیه در قدرت است و از آن زمان تاکنون اقتصاد این کشور چهره متفاوتی به خود گرفته است. این کشور از آن زمان، سالانه به صورت متوسط ۶% رشد اقتصادی داشته است.

اردوغان پارسال اصلاحات قانون اساسی را به رأی عمومی گذاشت و مردم ترکیه به این اصلاحات رأی مثبت دادند. بر اساس نسخه اصلاح‌شده قانون اساسی، در دولت جدید دفتر نخست‌وزیری حذف شده و اختیارات اجرایی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و او می‌تواند اعضای کابینه را از افرادی که نماینده پارلمان نیستند انتخاب کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*