آخرین خبر :

معاون وزیر کشور امتیازات ویژه سرمایه گذاری در ۹ استان مرزی را تشریح کرد فرصت طلایی سرمایه گذاری

دو امتیاز ویژه سرمایه گذاری در ۹ استان مرزی کشور در کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی تشریح شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در این جلسه گفت: شورای امنیت پایدار شرق و غرب کشور توسط رهبر انقلاب تشکیل شد و ۹ استان مرزی شرق و غرب را پوشش می دهد، این شورا بر توسعه و تسهیل سرمایه گذاری تأکید دارد. دین پرست افزود: سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این مناطق ۹ گانه باشد با توجه به این ابلاغیه توسط نظام بیمه امنیت شده و سرمایه بخش خصوصی در مقابل تمام ریسک های سیاسی و اقتصادی صد درصد تضمین می شود. به گفتۀ وی همچنین نرخ سود تسهیلات ریالی و ارزی اعطایی به توسعه واحدهای تولیدی، صنعتی، فرهنگی، خدماتی و معدنی این مناطق به مدت ۱۰ سال ۵۰ درصد کاهش می یابد، یعنی اینکه نرخ سود تسهیلات از ۱۸ درصد به ۹درصد می رسد و ما به التفاوت آن هر ساله در بودجه استان دیده می شود. وی اظهار امیدواری کرد که این دو مشوق در خراسان جنوبی اجرایی تا باعث جذب سرمایه گذار شود.دین پرست به سند همکاری با اتاق تعاون، خانه معدن و اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: با انعقاد این سند سه جانبه مشکل خانه معدن حل می شود. وی بیان کرد: افزایش مهلت تنفس تسهیلات برای مرغداران بررسی می شود به علاوه مشکل افزایش ۲۰ درصدی داروهای دام نگران کننده است و حتما بررسی خواهد شد. وی به جرجانی دستور داد که حتما در زمینه ایجاد زیرساخت های شهرک صنعتی مستندات را بفرستند تا اگر نیاز است همکاری شود.
۴ طرح بزرگ استان نیازمند تسهیلات
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: چهار طرح بزرگ و اولویت دار این استان با اشتغال مستقیم ۹۴۰ نفر، یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد. حسینی افزود: این طرح ها شامل فرآوری و بسته بندی موادغذایی، تولید و مونتاژ تراکتور، پروفیل از فولاد زنگ نزن و قطعه سازی است که با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اجرا می شود.مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین ۱۰ طرح ملی بالای ۶۰ میلیارد ریال با اشتغال ۸۹۷ نفر و تسهیلات یکهزار و ۴۰۲ میلیارد ریال از استان به کارگروه ملی ارسال شده است.
دورباطل برخی بانک ها
ناصری فرماندار شهرستان بیرجند به کارشناس نبودن برخی بانک ها اشاره کرد و گفت: ضعف توان کارشناسی بانک ها از مشکلات ما است که توان کارشناسی برای طرح ها ندارد . انتخاب بانک ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور باید به درستی صورت می گرفت. در این زمینه رئیس شرکت شهرک های صنعتی استان به بانک پارسیان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که دو بانک سینا و پارسیان فقط می توانند تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان نظر و تسهیلات دهند و بیشتر از آن را به تهران می فرستند، برای یکی از طرح ها به همین دلیل مشکل ایجاد و در پروسه نامه نگاری معطل شده است رکنی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم عنوان کرد: بین سرعت و زمان پرداختی هیچ منطق خوبی وجود ندارد و ناهماهنگی بین پرداختی ها و ابلاغ پول از سوی بانک های عامل کشور مشکل ساز شده است. معاون وزیر در این زمینه گفت: حتما مستندات را بیاورید تا ما بررسی کنیم و مشکل رفع شود.
فرآیند رنج آور پرداخت تسهیلات
استاندار خراسان جنوبی در زمینه مشکلات تسهیلات اشتغال زایی گفت: روند و فرایند پرداخت تسهیلات اشتغال دردناک و رنج آور است. مروج الشریعه افزود: این روند زیبنده مدیریت ۴۰ساله ما نیست و اگر اختیارات به استان ها داده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. مروج الشریعه به مشوق هایی که معاون وزیر گفت اشاره کرد و افزود: امروز حامل خبرهای بسیار خوب و خوش برای استان مرزی خراسان جنوبی به عنوان یکی از ۹ استان مشمول این شورا بودیم که کاش زودتر این شرایط فراهم می شد. به گفتۀ وی به سرمایه گذاری که تسهیلاتی برای ایجاد واحد تولیدی با اشتغال بالا نیاز دارد باید حداقل مشوق حمایتی اختصاص یابد و تکلیف این سرمایه گذاران بزرگ در استانی که واحد تولیدی یا صنعتی کمتری دارد، باید روشن شود.
انبوه مشکلات
کاشانی، به نمایندگی از فعالان گردشگری و صنایع دستی درباره مشکلات همکارانش به معاون وزیر کشور گفت: دهسلم و نهبندان نیاز به راه و راهسازی دارد، همچنین اقامتگاه های دولتی مانع توسعه و پیشرفت هتل ها و مسافرخانه ها شده اند. خامه زر، نماینده بخش تجارت هم گفت: رقابت منفی ایران و افغانستان و جعل برندهای ایرانی در افغانستان از مشکلات ما است. به علاوه گفته شده که قرار است مرز بسته شود در این صورت صادرات مختل می شود. به گفتۀ وی بازارچه ، گمرک، پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی باید در کنار بخش دولتی باشد اما به آن بی توجهی می کنند و بسته بودن درب واحد مرزی یکی از مهمترین معضلات است.عابدی، رئیس خانه معدن استان به نمایندگی از معدنداران استان گفت: مشکلات ما نبود ثبات اقتصادی است و پروانه بهره بردای معادن ما از ۵۵۵ واحد فعال به ۵۰ درصد این تعداد رسیده است. وی درخواست زیرساخت هایی مانند برق و راه را برای معادن مطرح و همچنین معافیت های حقوق دولتی و جرائم آنها را تقاضا کرد.خیریه، نماینده کشاورزان استان نیز در این جلسه عنوان کرد: مشکلات ما قیمت ها بسیار در نوسان است و افزایش قیمت نهاده ها مرغداران را با مشکل مواجه کرده است.صباغپور نماینده صنعت هم بیان کرد: افزایش کرایه های حمل و نقل، نبود پروازهای مناسب و مرتب و گرانی اقلام وارداتی از مشکلات است. فلاحی مدیرعامل مجتمع کاشی و سرامیک فرزاد نیز در این جلسه عنوان کرد: شهرک صنعتی مرکز استان از نظر زیرساختی ضعیف است و نیاز به معافیت های مالیاتی داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*