مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی خبر داد: تدوین سند توسعه مهارتی استان تا پایان سال

سند توسعه مهارتی استان با رویکرد بازاریابی آموزش های فنی و حرفه ای تا پایان سال جاری با همکاری دانشگاه بیرجند تدوین می شود. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان این مطلب از ادامه اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی (همان طرح استاد شاگردی سنتی ) که همزمان با آموزش،  تولید محصول هم انجام می شود در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته تعهد فنی و حرفه ای در این حوزه، مهارت آموزی ۵۶۰ نفر بوده که با تحقق ۱۲۳ درصدی ۶۹۱ نفر مهارت های کار واقعی را کسب کرده اند.
حسین خوشایند در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته ملی مهارت، تعهد سال جاری را در این حوزه ۵۸۰ نفر اعلام کرد که تاکنون ۲۱۸ نفر مهارت های لازم را کسب کرده اند.
وی از فعالیت ۱۹ مرکز ثابت دولتی  با ۹۳ کارگاه و ۱۶۲آموزرشگاه آزاد فنی و حرفه ای در استان خبر داد و افزود: سال گذشته در مراکز دولتی که کلیه خدمات آن رایگان است ۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۷۷۷ نفر ساعت معادل ۲۲ هزار و ۲۱۱ نفر دوره و در مراکز غیر دولتی در این مدت ۱۱ هزار و ۱۹۱ نفر دوره معادل یک میلیون و ۵۷۴ هزار نفر ساعت آموزش های لازم را گذرانده اند.
وی به آموزش یک میلیون و ۵۴ هزار نفر ساعت معادل ۸ هزار و ۴۷۲ نفر دوره در مراکز دولتی و ۳۴۷ هزار و ۵۸۲ نفر ساعت معادل ۱۷۵۱ نفر دوره در مراکز غیر دولتی در ۴ ماهه سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: سرانه آموزش مهارتی در سال۹۲ ابتدای دولت تدبیر و امید ۴/۳ ساعت بوده که این رقم در سال ۹۶ به ۸/۴ رسیده و این در حالی است که سرانه کشوری آن ۸/۱ می باشد.
صدور مجوز برای  راه اندازی ۲۷ آموزشگاه خصوصی
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی  از صدور مجوز  ۲۷ آموزشگاه خصوصی در استان و افتتاح آنها همزمان با هفته ملی مهارت خبر داد و گفت: در سال ۹۶، ۹۷۸ میلیون تومان درآمدزایی داشته ایم که این رقم با رشد ۲۶ درصدی در مقایسه با سال ۹۳ که ۴۸۷ میلیون تومان بوده قابل توجه می باشد.
خوشایند از برگزاری آزمون پایان دوره مهارت بصورت آنلاین خبر داد و با بیان اینکه در سال۹۵ آزمون الکترونیکی مهارت فقط در بیرجند برگزار شده و در سال ۹۶ به شهرهای  بشرویه، فردوس و قاین هم تسری یافته ، افزود: در سال جاری این آزمون در نهبندان ، طبس و درمیان هم بصورت الکترونیکی برگزار می شود.
وی ادامه داد: از ۲۱ هزار و ۷۹۳ معرفی شده به آزمون مهارت در سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۱۱ نفر یعنی معادل ۷۲ درصد شرکت کنندگان موفق به اخذ مدرک شده اند.

تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای
با کمک کشور ژاپن و سازمان ایمیدرو
وی با اشاره به طرح به روزرسانی کارگاه های فنی و حرفه ای در سال گذشته و امسال از صرف اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی از محل استانی و ملی به این بخش در سال گذشته خبر داد و گفت: توانستیم کارگاه های اتومکانیک ، برق، چوب و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و … را به روز رسانی کنیم.
وی از تجهیز کارگاه های منتخب با استفاده از کمک های بلاعوض کشور ژاپن در سال گذشته خبر داد و افزود: با صرف اعتبار بالغ بر ۳۱۱ میلیون تومان سه کارگاه در رشته های تعمیر لوازم خانگی، طراحی دوخت و فناوری اطلاعات در شهرستان درمیان و یک کارگاه تعمیر لوازم خانگی در بیرجند راه اندازی و یا تعمیر شده است.
خوشایند هم چنین از راه اندازی و یا تعمیر کارگاه آموزشی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در فردوس با همکاری و تأمین اعتبار ۱۸۹ میلیون تومانی توسط ایمیدرو خبر داد.
پیشرفت ۴۷ درصدی ۵ پروژه عمرانی
وی با اشاره به در دست اقدام بودن ۵ پروژه عمرانی فنی و حرفه ای استان از پیشرفت ۴۷درصدی آنها خبر داد و بیان کرد: این پروژه ها شامل توسعه مرکز برادران بیرجند، تکمیل سوله کارگاهی مرکز فردوس، احداث مرکز خواهران قاین، طبس و زیرکوه می باشد که تاکنون ۲ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده و در سال جاری نیز یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان تخصیص اعتبار دارد که بغیر مرکز زیرکوه بقیه پروژه ها تا پایان سال قابل افتتاح خواهد بود.

راه اندازی مرکز مهارت آموزی دانشجویان
در جوار دانشگاه
وی از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه بیرجند برای راه اندازی مرکز مهارت آموزی دانشجویان در جوار دانشگاه در این هفته خبر داد و گفت: یادواره شهدای خانواده فنی و حرفه ای استان، برگزاری جشنواره گرامیداشت هفته ملی مهارت و حضور در مزار شهدا و سخنرانی در خطبه های نماز جمعه از جمله برنامه های این هفته می باشند.
۶۰ درصد مهارت آموزان وارد بازار کار می شوند
وی هم چنین از ورود ۶۰ درصد مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای به بازار کار خبر داد و افزود: تسهیلات اشتغال باید به کسانی پرداخت شود که مهارت لازم را دارند و ما این آمادگی را داریم که بعد از معرفی طرح های اشتغالزایی، کار آموزش را بر عهده بگیریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*