طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان اجرا شد شناسایی۴۳ رسته شغلی مزیت دار

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اجرایی شده و ۴۳ رسته شغلی مزیت دار در ۱۱ شهرستان استان انتخاب شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان روز گذشته در نشست خبری گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی ۴۳رسته شغلی مزیت دار در ۱۱ شهرستان استان استخراج شد که کاشت و بسته‌بندی پسته، زرشک، زعفران و خشکبار، تراش سنگ‌های زینتی، تابلوسازی زینتی، مصنوعات چوبی، قالی‌بافی و سفره آرایی از جمله شغل‌های مزیت‌دار شناسایی شده هستند. صادقی افزود: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در قالب قراردادی در مهر ماه سال۹۶ بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی برای کمک به حل مشکل توسعه مشاغل خانگی در کشور به امضا رسید. وی ادامه داد: در قالب این طرح جهاد دانشگاهی با توجه به فعالیت‌های مهمی که در حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال در کشور تحت لقای سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان انجام داده است، به عنوان نهاد تسهیلگر برای سازماندهی اتصال به بازار تولیدات مشاغل خانگی در کشور انتخاب شده است و وزارت تعاون به عنوان کارفرما و ناظر طرح می باشد.
اجرای طرح در سه فاز
به گفتۀ وی جهاد دانشگاهی نقش تسهیلگر خود را در سه فاز و در ۸ استان کشور به صورت پایلوت و در قالب یک طرح ملی ایفا می‌کند. وی ادامه داد: یکی از معضلات موجود این بود که مشاغل خانگی به شغل‌های پایدار تبدیل نمی‌شدند لذا در فاز اول طرح مشاغل مزیت‌دار مشخص می‌شود. صادقی با اشاره به ۴۳ رشته شغلی مزیت دار گفت: نظرات فعالان بازار در حوزه مشاغل خانگی را به صورت مستقل و پشتیبان دریافت کردیم و در نهایت این مشاغل با بهره گیری از دو مدل علمی رتبه بندی شدند. وی عنوان کرد: در مرحله دوم متقاضیان راه اندازی این مشاغل خانگی پس از پایش اولیه و انجام ارزیابی و سطح بندی صورت گرفته، آموزش‌ها و دوره‌های رایگان در خصوص شناخت بازار و قوانین و مقررات مرتبط و همچنین آموزش‌های تکمیلی و تخصصی مورد نیاز را دریافت خواهند کرد. به گفتۀ وی نتیجه بررسی‌ها نشان داده است که عدم توجه به مقوله آموزش و توانمندسازی متقاضیان یکی از علل عدم موفقیت در کسب و کارهای خانگی تلقی می‌شود.
او خاطر نشان کرد: در مرحله سوم و نهایی طرح، موضوع اتصال به بازار تولیدات مشاغل خانگی در استان‌ها پیگیری می‌شود که این موضوع مشکل اصلی این قبیل کسب و کارها در کشور است. این مقام مسئول با بیان اینکه علت اهمیت موضوع کسب و کارهای خانگی، همخوانی بسیار خوب این مشاغل با هنجارهای فرهنگی ما می باشد، عنوان کرد: از طرف دیگر تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا گواه اهمیت مقوله کسب و کارهای خانگی است.
صادقی تصریح کرد: در ایران بستر توسعه مشاغل خانگی نیز وجود دارد و توجه به مشاغل خانگی از یک سو رشد و توسعه اقتصادی جامعه را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر موجبات کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیز فراهم می‌کند چرا که افراد خانواده در کنار یکدیگر و ضمن توجه به مسائل زندگی شخصی و مراقبت از فرزندان در تأمین معیشت خانواده، ایفای نقش می‌کنند.
پرداخت ۱۰ میلیارد تومانی به مشاغل خانگی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در ادامه این نشست گفت: تاکنون به ۷۶۵ طرح، مبلغ ۹ میلیارد و ۹۷۳میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است. رکنی با اشاره به طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی بیان کرد: مشاغل خانگی یکی از اقدامات مهم و در دست اجرای وزارت کار است. وی با بیان اینکه تا کنون در طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی تسهیلاتی در استان خراسان جنوبی پرداخت نشده است، افزود: عدم توجه کافی به بازار و کمرنگ بودن فعالیت های پشتیبانی از جمله چالش های مهم مشاغل خانگی است. او با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استفاده از ظرفیت های فراوان مشاغل خانگی از جمله پایین بودن هزینه، انعطاف پذیری و جلوگیری از هدررفت منابع است، گفت: افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق، حضور کسب و کارهای خانگی در عرصه ملی، اتصال به بازارهای هدف و توانمندی متقاضیان از مهم ترین دستاوردهای این طرح است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه از ابتدای طرح قانون مشاغل خانگی در استان ۲۵ هزار و ۷۴۱ مجوز مشاغل خانگی در دستگاه های مختلف استان صادر شده است، عنوان کرد: از مجموع مجوزهای صادر شده تعداد ۴۲۶ پشتیبان حقیقی و ۲۶ پشتیبان حقوقی بوده اند.
رکنی با اشاره به اینکه در مجموع ۲۶ هزار و ۱۹۱ نفر در استان تحت پوشش مشاغل خانگی قرار گرفته اند، بیان کرد: طی سه ماهه نخست سال جاری نیز ۲۶۶ نفر مستقل، ۳۴ پشتیبان و ۲۹۱ نفر تحت پوشش طرح مشاغل خانگی در استان قرار گرفته اند. وی با اشاره به ۱۴ میلیارد تومان اعتبارت ابلاغی مشاغل خانگی طی سال۹۶ در استان خاطر نشان کرد: در مجموع تاکنون یک هزار و ۱۵۵ نفر با مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان به بانک های عامل معرفی شده اند.
به گفتۀ وی تاکنون ۷۶۵ طرح با مبلغ ۹میلیارد و ۹۷۳ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است. او با اشاره به اینکه از تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی در سال گذشته تاکنون ۷۱ درصد جذب شده است، افزود: از ناحیه این پرداختی ها برای دو هزار و ۳۲۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*