آخرین خبر :

شهر در خاموشی بدون برنامه

قطع برق در سطح شهر بیرجند در روزهای اخیر شهروندان را غافلگیر کرده است. البته قطع برق به صورت محله ای در بیرجند اعمال می شود اما از آنجا که شهروندان از برنامه این خاموشی ها اطلاعی ندارند با مشکل عدیده ای رو به رو می شوند.
یک شهروند در این باره گفت: اگر واقعا چاره ای جز قطع برق در سطح شهر نیست حداقل خواسته به حق شهروندان اعلام جدول زمانبندی قطعی ها برای برنامه ریزی شهروندان است.
کمالی افزود: اگر من بدانم که برق منزل مان امروز در ساعت مشخصی قطع است خانواده ام را اول صبح به منزل پدر، مادرم یا خواهر، برادرم در سایر نقاط شهر که قطعی ندارند می برم تا در گرمای هوا در خانه اذیت نشوند اما متأسفانه مسئولین امر بدون اطلاع قبلی اقدام به قطع برق یک محله می کنند و شهروندان دچار مشکل می شوند یکی دیگر از شهروندان گفت: مردم معمولا کمتر پول نقد به همراه دارند و لذا در یک فروشگاه پس از خرید مایحتاج خود، با قطع ناگهانی و پیش بینی نشده برق برای تسویه حساب از طریق کارت خوان ها با مشکل رو به رو می شوند.
غلامی افزود: اگر این قطعی با برنامه از پیش تعیین شده و با اطلاع رسانی قبلی باشد ، کسبه در ساعات قطعی برق، محل کسب شان را تعطیل می کنند و مجددا در ساعت اتصال برق به محل کار برمی گردند و به این صورت نه برای خودشان نه برای مشتریانشان مشکلی به وجود نمی آید.
شهروند دیگری گفت : این قطعی های بی خبر می تواند به وسایل برقی مردم آسیب بزند و در این صورت چه کسی با این شرایط بد اقتصادی پاسخگوی مردم خواهد بود .سعیدی افزود: نمی دانم آیا تنظیم یک برنامه مدون برای قطع نوبتی برق محلات و اطلاع رسانی آن به مردم آنقدر سخت است که مسئولین شرکت برق از زیر بار آن شانه خالی کنند؟
وی اضافه کرد: البته در اینکه شهر بیرجند در سال های گذشته به ندرت قطعی برق داشته هیچ شکی نیست و این قابل تقدیر است اما به هر حال خواسته مردم برای اعلام قبلی زمان قطع برق هم خواسته به حقی است و آنها کار غیر ممکنی را طلب نمی کنند و لذا مسئولین باید این خواسته منطقی را برآورده نمایند.
یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکهع مردم بیرجند و در مجموع مردم استان خراسان جنوبی افراد قانع و صرفه جویی هستند و کمتر اسراف و افراط در تمامی بخش ها و از جمله مصرف آب، برق و گاز دارند، گفت: مردم این استان را نباید با مردم شهرهای بزرگ کشور مقایسه کرد، ضمن اینکه این مردم فرهنگی و فهیم چنانچه اطلاع رسانی دقیق و منظمی برای قطع برق صورت گیرد حاضرند در راستای کاهش مصرف برق نهایت همکاری را داشته باشند. برزگر همچنین گفت: برنامه ریزی قبلی برای قطع آب، برق، گاز و… حق طبیعی مردم است و شرکت برق با اعمال قطعی بی برنامه و ناگهانی نباید این حق شهروندان را نادیده بگیرد و آنها وظیفه دارند اطلاع رسانی لازم را به شهروندان داشته باشند.
وی افزود: مردم با قطعی برق در صورت لزوم مشکلی ندارند بلکه با بی برنامگی و بی توجهی به مطالعاتشان مشکل دارند. در بعضی از محل های کسب و کار، قطع برق ناگهانی خسارات زیادی را به کاسبان و شاغلان وارد می کند که اگر با اطلاع قبلی باشد، می توان این خسارت ها را تا حد زیادی کاهش داد.
شهروند دیگری نیز گفت: اگر شرایط به گونه ای است که شرکت برق باید برق نقاط مختلف را به تفکیک در هر روز قطع کند، حداقل می تواند این کار را براساس یک جدول زمانبندی که در اختیار مردم قرار می دهد انحام دهد که در آن صورت مردم هم با موضوع کنار خواهند آمد اما اینکه شرکت برق به بهانه های مختلف این خواست مردم را نمی پذیرد، قابل قبول نیست.
شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه مدت دو سال است مادرم در بستر بیماری در منزل به سر می برد، تاکید کرد: برای مادرم که تنها نفس های گرمش را از دستگاه اکسیژنی می گیرد که به وسیله برق کار می کند، خسارت های جبران ناپذیر جانی و حتی مرگ او ممکن است با قطعی برق رقم بخورد. وی افزود: ما در منزل خود خدمات و تجهیزات بیمارستانی نداریم که با اندکی قطعی برق بتوانیم دومرتبه دستگاه تنفس اکسیژن مصنوعی را وصل کنیم و این انصاف نیست بیمارانی همچون مادرم که در بستر بیماری هستند با قطعی برق از نعمت زندگی در کنار خانواده محروم شوند.
یکی دیگر از شهروندان با حضور در دفتر روزنامه با انتقاد شدید از قطع برق بدون اطلاع قبلی گفت: با شرکت برق تماس گرفته ام و از آنان در رابطه با قطع برق بدون اطلاع قبلی انتقاد کرده ام اما آنان به من جواب داده اند که پیش بینی قطع برق غیرممکن است چون براساس افزایش مصرف، برق را قطع می کنیم.
وی اظهار داشت: اکنون هواشناسی وضعیت آب و هوا(گرمی و سردی) را تا ۳ روز به طور دقیق اعلام می کند و در تعجب هستم که چگونه مسئولان شرکت برق نمی توانند مناطق پر و کم مصرف را تشخیص دهند و برای قطع برق مناطق برنامه داشته باشند.
از سوی دیگر مسئولان وزارت نیرو اعلام می کنند که با کمبود تولید مواجه هستیم و باید بخشی از کمبود تولید را با خاموشی دوره ای جبران کنیم چرا آن را برنامه ریزی نمی کنند تا کمترین خسارت و نارضایتی به وجود آید، نمی دانم مسئولان وزارت نیرو تاکنون چکار می کرده اند سال ها قبل تولید مازاد و صادرات برق داشتیم و اکنون نمی دانم چه مسئله ای اتفاق افتاده است که چنین ناگهانی به گفته خودشان با کمبود تولید مواجه شده ایم. وی تأکید کرد: مسئولان شرکت برق در خراسان جنوبی حداقل برنامه خاموشی را به مردم اعلام نمایند تا آنان پیش بینی لازم را در امور زندگی خود داشته باشند و اینگونه شانه از بار مسئولیت خالی نکنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت: تولید نیروگاه های برق که از آب سدها استفاده می کنند، به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب، کاهش یافته و گرمای شدید هوا و افزایش میزان مصرف برق نیز مشکلات را مضاعف کرده است که البته این مشکلات به شهر بیرجند و استان خراسان جنوبی محدود نمی شود و در کل کشور وجود دارد.
مهندس شرکا با بیان اینکه صادرات برق به خارج از استان نداریم، افزود: با توجه به این مشکلات اعمال قطعی برق در کل کشور، اجتناب ناپذیر است و این قطعی ها در هر روز براساس مصرف برق همان روز اعمال می شود.
وی تصریح کرد: از آنجا که میزان مصرف برق قابل پیش بینی نیست، نمی توان زمان دقیقی را برای قطعی برق پیش بینی و اعلام کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*