سرمقاله/پیچ خطرناک تحریم ها…!!

 

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
نومحافظه کاران آمریکایی وکوکلوس کلانهای هزاره سوم که درقالب جمهوری خواهان تندرو یک معاهده بین المللی را که به نمایندگی از صدها میلیون شهروند کشورهای پنجگانه امضا بر آن نهادند مفهومی از شرافت و استقلال رای و پایبندی به قول وقرار درآن نهفته بود.
برهم زدن بازی توسط کسانی که خویش را طلایه دار تمدن ودموکراسی می نامند و ادعای حقوق بشری ابزار کار و فشار آنان است، می دانستند که دارند چه می کنند، آنان با جنگی روانی تندروها را نیز باخود همسو و هم داستان کردند و در جنگی نابرابر از توافقی بیرون آمدند که شرافت سیصد میلیون آمریکایی را نیز به باد دادند !!
دولت ترامپ باخروج ازبرجام به دنبال منافع ویا برنامه های دیگری بود اما مخالفین داخلی چه؟! آنان به دنبال چه بودند وبه دنبال چه هستند ؟!!
برجام هنوز به زور دستگاه و احیای قلبی اتحادیه اروپا دارد نفس می کشد و چنانچه توافقات انجام شده جامه عمل بپوشد شاید بی بولتون و پپمپئو و ترامپ به راه خود ادامه دهد حتی با پای لنگ ..
اتفاقات پس از شروع سال نو، وقایع ساده و بی دلیلی نبود که در کوتاهترین زمان ممکن اینگونه بازار ارز وطلا و مسکن و زمین را دگرگون وِغیرقابل کنترل کند، اصلا به دنبال عوامل خارجی و دشمن و آن گونه استعارات و شعارهای نخ نماشده نگردیم، هرآنچه که بود و هست عوامل گردن کلفت و مافیایی در پس پرده ای نکبت بار بوده و هست که توان بوجود آوردن چنین شرایط اسفباری را داشته و دارند.
همانانی که دکان تحریم ها برای چند نسل پس از خودشان نیز سود سرشاری را به بار آورد!!
اما هیچکس به دنبالشان نبود و نیست که چه بلایی برسر مردم آوردند، همانانی که از چنان قداست خویش ساخته ای برخوردار بودند که هیچ کس سراغ شان را نگرفت.
متاسفانه به دلیل شفاف نبودن بودجه بندی ها و عملکرد نهادها و ارگانهای دولتی و خصولتی و… شاید کمتر کسی بداند که سی درصد بودجه در اختیار دولت قرار دارد اما تفکر عامه بر این باور استوار شده که دولت تمامی درآمدهای نفتی را در اختیار دارد و هرآنچه که در کشور رخ می دهد گناه و عواقب اش بر گردن دولت است و سایر قوا و نهادها و ارگانها بی تقصیراند. متأسفانه رئیس جمهور مهر سکوت برلب زده و واقعیات را با مردم درمیان نمی گذارد، درقالب استعارات نمی شود با مردم روراست بود، به نظر می رسد که سوال از رئیس جمهور و یا استیضاح او، یک فرصت است نه یک تهدید، فرصتی که درآن یکبار وبرای همیشه رئیس قوه مجریه بگوید آنچه را که در طی چند دهه، ازمردم که صاحبان اصلی انقلاب بودند و هستند دریِغ شده، تا مردم قضاوت کنند که خدمتگذاران واقعی شان چه کسانی بوده و هستند وچه کسانی منافقانه به منافع ملی کشور خیانت کرده اند.
گردنه و پیچ تند تحریم ها قابل گذراست، گذری که مردم طبق معمول باید بهایش را بپردازند و کسانی که چنین بی محابا منافع مردم را به تمسخر گرفتند و نابود کردند، با گردنی افراشته و طلبکارانه راست راست راه بروند وبه ریش آنان نیز بخندند !!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*