سامانه نیما به شبکه رانت تبدیل شده است/تشکیل تیمی برای بررسی تخصیص ارز دولتی در کمیسیون صنایع

سرویس اقتصادی
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از نحوه تخصیص ارز دولتی انتقاد کرد.

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰

عزیز اکبریان

عزیز اکبریان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تخصیص ۴ میلیون یورو ارز دولتی به  ۷ شرکت فاقد مجوز نمایندگی رسمی برند خارجی خودرو، گفت: ارزی که توسط بانک مرکزی اختصاص یافته برای تامین مایحتاج عمومی مردم است و نظر مجلس این است که ارز دولتی باید به کالاهای اساسی، مایحتاج ضروری مردم، دارو و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها اختصاص یابد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تخصیص دادن ارز دولتی به کالاهای غیرضروری جفا به مردم است، افزود: عده ای ارز دولتی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می کنند، اما کالا را با قیمت آزاد در بازار می فروشند و در واقع بیت المال را تضییع می کنند.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید فکری به حال سامانه نیما کنند

وی با تاکید بر اینکه سامانه نیما به شبکه رانت تبدیل شده است، ادامه داد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید فکری به حال سامانه نیما کرده و سیستم را اصلاح کنند و از سوی دیگر ارز دولتی باید به تامین کالاهای اساسی اختصاص یابد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر ارز اضافی در کشور وجود دارد نباید خرج و هزینه شود و حتی توزیع ارز مسافرتی به شکل کنونی نیز ضرورتی ندارد.

نحوه توزیع امروز ارز دولتی مورد رضایت مجلس نیست

وی با بیان اینکه باید در شرایط جنگ اقتصادی باید در توزیع ارز دولتی محدودیت ایجاد شود، افزود: نحوه توزیع امروز ارز دولتی مورد رضایت مجلس نیست و از سویی کنترل و نظارتی بر این نحوه توزیع وجود ندارد و این نحوه توزیع ارز جفا به کشور است.

نهادهای امنیتی به تخلفات در تخصیص ارز دولتی ورود کنند

اکبریان با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید به موضوع تخلفات در تخصیص ارز دولتی ورود کنند، ادامه داد: برای واردات خودرو به هیچ وجه نباید ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص یابد و هر کسی می خواهد با ارز آزاد خودرو وارد کرده و به فروش برساند.

ارز دولتی باید به لوازم یدکی موردنیاز کارخانه ها اختصاص یابد

وی اظهار داشت: امروز باید برای مواد اولیه ایکه کارخانه های خودروسازی نیاز دارند و همچنین لوازم یدکی موردنیاز این کارخانه ها ارز اختصاص یابد تا کارخانه های کشور تعطیل نشود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از تشکیل تیمی از سوی کمیسیون متبوعش برای بررسی تخصیص ارز دولتی در حوزه خودرو و مونتاژکاران قطعات خبر داد که نتایج این بررسی ها به کمیسیون گزارش می دهد./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*