آخرین خبر :

دغدغه های مدیران بی یاور روستایی « دهیار» و دیگر هیچ

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
مدیران روستاها در حالی با موجی از انتظارات برای حل مشکلات رو به رو هستند که کمترین اعتبارات و امتیازات را در اختیار دارند. دهیاران؛ سنگ صبور روستائیان و مجریان خدمات دولتی به مردم در مناطق دور افتاده، روستایی و مرزی باید سیاست های دولت را در زمینه آبادانی و اشتغالزایی در روستا انجام دهند اما حتی امنیت شغلی ندارند.
کار سخت با بی پولی
دهیار روستای حاجی آباد از توابع شهرستان بیرجند با بیان اینکه کار دهیاران با توجه به پایدار نبودن اعتبارات بسیار دشوار است، به خبرنگار ما گفت: بر اساس اساسنامه دهیاری ها کلیه دهیاری ها باید بلحاظ اعتباری خودکفا باشند و درآمد پایداری را داشته باشند که تحقق چنین خواسته ای بسیار دشوار است و بدون اعتبارات دولتی توسعه و آبادانی روستاها امکان پذیر نیست. دستگردی افزود: طی چند سال اخیر با توجه به تخصیص اعتبار از محل ارزش افزوده بصورت ماهانه به دهیاری ها بر اساس سرانه جمعیت اوضاع بهتر شده ولی باز هم با توجه به حجم کارهای عمرانی مورد نیاز در روستاها باید کمک بیشتری صورت گیرد .
مهاجرت از روستاها مهم ترین دغدغه
او از مهاجرت از روستاها و افزایش حاشیه نشینی به عنوان یک دغدغه مهم یاد کرد و ادامه داد : کمبود آب و نبود اشتغال در روستاها و خشکسالی باعث افزایش مهاجرت به شهرها و روستاهای حاشیه ای شده که از جمله می توان به افزایش جمعیت روستای حاجی آباد از ۱۸۰۰ نفر در سال ۸۵ به ۱۱ هزار و ۶۵۰ نفر در حال حاضر اشاره کرد.
نگرانی دهیاران از نداشتن امنیت شغلی
نگرانی دهیاران از نبود امنیت شغلی از مهم ترین مشکلات دهیاران است که دستگردی با اشاره به آن گفت: بیشتر دهیاران در سطح استان پاره وقت کار می کنند و بر همان اساس از حقوق و بیمه بهره مند می شوند بنابراین هیچ تضمینی برای آینده شغلی آنها وجود ندارد. این در حالی است که مردم مشکلات تمامی دستگاه های اجرایی را از آب، برق و گاز گرفته تا بنیاد مسکن و منابع طبیعی به دهیار ارجاع می دهند و انتظار دارند برطرف شود .
وی ادامه داد : اعتبارات سال جاری دهیاری ها یا کمتر شده و یا اینکه واریز نشده است.
دهیاران بعد ۴ سال فراموش می شوند
دهیار روستای نوغاب هندوالان از توابع شهرستان در میان هم از نداشتن امنیت شغلی بعنوان مهم ترین مشکل دهیاران یاد کرد و گفت : دهیاران بعد ۴ سال کسب تجربه و کمک به دولت در حل مشکلات روستاها هیچ آینده شغلی ندارند و کنار گذاشته می شوند. یعقوبی خواستار توجه بیشتر به روستاها و ایجاد اشتغال برای جوانان شد.
نیاز به ماشین آلات و نیرو
دهیار روستای درمیان شهرستان درمیان هم به پایدارنبودن شغل دهیاران و بهره مند نشدن از خدمات کامل بیمه ای اشاره کرد و گفت : دهیاری روستاهای بزرگ برای اداره روستا به نیرو و ماشین آلات عمرانی نیازمند دارد.
لزوم تأمین آب و اشتغال روستاها
مسینایی خواستار رسیدگی به وضعیت تأمین آب و اشتغال روستاها شد و افزود : برای ماندگاری جمعیت در روستاها دولت باید اعتبارات بیشتری اختصاص دهد تا مجبور نشود این اعتبارات را صرف تأمین امکانات در شهرها بکند .
او خواستار اتمام طرح هادی در روستاها شد و گفت: شرایط ساخت و ساز و تغییر کاربری ها در روستاها باید سهل تر گرفته شود و هم چنین برای بازار فروش محصولات بعد پرداخت تسهیلات روستایی نیز کارگروه هایی تشکیل و چاره اندیشی شود.
اساس نامه دهیاری ها نیازمند بازنگری
رئیس شورای اسلامی روستای حاجی آباد بیرجند هم از امنیت شغلی بعنوان مهم ترین خواسته دهیاران یاد کرد و به خبرنگار ما گفت: یک دهیار ممکن است بسته به جمعیت روستا دو روز در هفته و یا کمتر از حق و حقوق و بیمه بهره مند شود بنابراین دهیاری شغل تضمین شده ای نیست و شورا هر وقت بخواهد می تواند او را بر اساس مستندات مستدل تغییر دهد. دکتر حاجی آبادی خواستار تغییر اساس نامه دهیاری ها شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*