در کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه آبیاران فضای سبز شهرداری بیرجند عنوان شد : فضای سبز ۵ درصد آب می بلعد

به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری استان و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه آبیاران فضای سبز برگزار شد .
معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه از دیرباز در این منطقه همواره با مشکل آب مواجه بوده ایم، گفت : بزرگترین منبع تأمین آب در استان منابع آب زیرزمینی است .

کاهش بارندگی در طول سنوات گذشته در کل کشور
مهندس نادی با اشاره به وضعیت بارش در کشور و خراسان جنوبی افزود : متوسط بارندگی بغیر سال ۸۷که ۱۴۰ متر مکعب در کل کشور بوده در بقیه سال ها کمتر از ۱۰۰ متر مکعب بوده که در سال زراعی ۹۶ نسبت به ۹۵ با ۱۰ درصد کاهش بارندگی این میزان به ۹۰ متر مکعب رسیده است .
وی به سرانه آب تجدیدناپذیر اشاره کرد و ادامه داد : این سرانه در جهان ۶۱۲۳ متر مکعب در سال به ازای هر نفر و در ایران ۱۷۱۰ متر مکعب و در خراسان جنوبی ۱۱۴۳ متر مکعب می باشد . وی میزان مصرف سرانه آب را به ازای هر نفر  ۱۹۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت : این رقم در مقایسه با سرانه بسیاری از کشورهای پر آب دنیا بسیار زیاد است .

۹۰ درصدآب باران از دسترس خارج می شود
وی با اشاره به اینکه ۱۱ شهرستان و ۲۵ شهر استان تحت پوشش شبکه آب قرار دارند، افزود : از ۱۵ میلیارد متر مکعب آب باران در طول سال ۹۰ درصد آن از دسترس خارج می شود و ۱۳ و نیم متر مکعب تبخیر می شود و تنها یک میلیارد متر مکعب آن قابل تجدید پذیر می باشد .

کسری ۱۷۰ میلیون متر مکعبی مخزن آب در استان
معاون امور  مشترکین شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به برداشت ۲/۱ میلیارد متر مکعبی از منابع آب زیرزمینی افزود : ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب کسری مخزن در استان داریم .
نادی با بیان اینکه دشت سده بیشترین افت را داشته و در بقیه دشت ها هم با بیلان منفی روبرو هستیم، ادامه داد : آب ۴۶۰ هزار نفر در استان از طریق ۱۴۸ حلقه چاه تأمین می شود .
کاهش کیفیت و گوارایی آب در پی افزایش برداشت آب
وی میزان کسری آب استان را تا سال ۱۴۱۰ ، ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت : با توجه به افزایش بیش از حد منابع آب زیرزمینی شاهد کاهش کیفیت و گوارایی آب هستیم .
فضای سبز ۵ درصد آب می بلعد
وی میزان هدر رفت آب از شبکه ها را در استان ۳۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد:  فضای سبز استان ۵ درصد آب می بلعد .
وی با بیان اینکه قیمت آب در خراسان جنوبی از همه جای کشور پایین تر است ، گفت: در دو ماهه جاری شاهد کاهش ۸ درصدی مصرف آب در استان بوده ایم چرا که فصل گرما دیرتر آغاز شده است .
وی با اشاره به اجرای طرح پایش انشعابات فضای سبز در استان افزود: کنتورهای خراب فضای سبز هم شناسایی شده اند.
مهندس کرباسچی استاد دانشگاه هم در ادامه این کارگاه آموزشی گفت : از ۹۰ درصد آب که در بخش کشاورزی مصرف می شود  ۷۰ درصد آن هدر می رود .
وی افزود : بهره وری از این آب بحران کم آبی را در کشور مرتفع می کند .
وی ا دامه داد : بهترین ساعت آبیاری فضای سبز ۲ ساعت قبل از طلوع آفتاب و آخر شب می باشد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*