در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب در خراسان جنوبی مطرح شد : هیچ نگرانی در مورد کیفیت آب شرب بیرجند وجود ندارد

به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب مدیران عامل صنعت آب در خراسان جنوبی در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه پرداخت و در پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد کیفیت آب شرب بیرجند گفت: در بحث کیفیت آب باید اظهارنظرهای کارشناسی توسط متولیان آن انجام شود تا جامعه دچار تشویش نشود که شبکه بهداشت و محیط زیست در دو بخش آب و فاضلاب نظارت مناسبی دارند و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد. مهندس مهدی هاشمی مقدم مباحث اقتصاد آب را مهم و حیاتی توصیف کرد و افزود: در حال حاضر بدون احتساب هزینه های تصفیه خانه، قیمت تمام شده آب در هر مترمکعب ۱۲۸۰ تومان است در حالی که ۵۶۷ تومان به فروش می رسد. وی با بیان اینکه کیفیت آب بیرجند در حد استانداردهای ملی است، گفت: سرجمع پارامترهای شیمیایی آب در رنج استاندارد قرار دارد و در زمینه آلودگی های میکروبی نیز هیچ موردی وجود ندارد و فلزات سنگین آب در تصفیه خانه آب حذف می شود.

تنها مشکل آب بیرجند گوارایی آن است
وی تنها مشکل کیفی آب بیرجند را مشکل گوارایی آن عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه نیز اقدامات خوبی تاکنون انجام شده که بخشی به راه اندازی تصفیه خانه آب بیرجند برمی گردد و بخش دیگری مربوط به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راه اندازی ایستگاه های تصفیه آب می باشد و در سایر نقاط کشور نیز از این الگو استفاده شده است.

جداسازی آب فضای سبز از آب شرب
از ۱۲ به ۵ درصد رسیده است
هاشمی مقدم به اقدامات این مجموعه در راستای مدیریت تقاضا اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات توسعه شبکه های شهری، زون بندی شبکه در راستای تعادل بخشی در مصارف و فشار آب، انجام عملیات نشت یابی و رایزنی در زمینه جداسازی آب فضای سبز که از ۱۲ درصد در سال های گذشته به ۵ درصد رسیده است که البته همین میزان هم باید به زیر یک درصد کاهش یابد، بخشی از این اقدامات است. وی به اقدامات این مجموعه در راستای مدیریت مصرف نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره نخستین واژه برای حدود ۴۰۰۰ دانش آموز سطح استان در راستای آموزش فرهنگ مدیریت مصرف آب و استفاده از توان و ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا و سیما در زمینه آموزش روش های صرفه جویی در مصرف آب از جمله این موارد می باشد.

مصرف آب در بخش خانگی استان در حد استاندارد است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی متوسط مصارف خانگی در استان به ازای هر مشترک در طول شبانه روز را ۱۳۸ لیتر عنوان کرد و گفت: متوسط مصرف خانگی در رنج استاندارد قرار دارد که این نشان دهنده فرهنگ بالای مردم این منطقه است. هاشمی مقدم یادآور شد: ۸۰ درصد مشترکین در حوزه کاربری های خانگی قرار دارند که ۷۴ درصد کل آب در این حوزه مصرف می شود و ۸۳ درصد مشترکین این بخش، الگوی مصرف را رعایت می کنند و ۱۷ درصد باقی مانده ۳۲ درصد حجم آب را مصرف می کنند. وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه زمان اتمام پروژه فاضلاب مهرشهر اظهار کرد: اجرای شبکه فاضلاب تابع تأمین منابع مالی است و نمی توانیم زمان معینی را مشخص کنیم اما در بحث های فنی ظرفیت های بومی کاملا برای اجرای پروژه های فاضلاب آمادگی دارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته شبکه فاضلاب غرب مهرشهر و خط انتقال آن با لوله قطر ۷۰۰ میلی متر را تکمیل کرده ایم و در حال حاضر نیز ۲ پیمان فعال فاضلاب در شهر قاین، یک پیمان در فردوس و یک پیمان در شهر سربیشه داریم.

۱۷ درصد مشترکین روستایی استان با کمبود آب مواجهند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هم در این نشست با بیان اینکه ۱۷ درصد مشترکین آب روستایی با کمبود آب مواجهند، گفت: این تعداد مشترک در ۱۵۲ روستا زندگی می کنند و علاوه بر این ۱۷ درصد مشترکین هم در نقطه سر به سر قرار دارند که اگر در مصرف آب صرفه جویی کنند دچار مشکل نخواهند شد.

اضافه شدن ۳۳۴۸ مشترک روستایی در سال ۹۶
مهندس صفوی نژاد به اضافه شدن ۳۳۴۸ مشترک جدید روستایی در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۶۴۰ مشترک مربوط به ۱۱ روستای جدید و ۴۸۰ مشترک هم مربوط به روستاهای حاشیه بیرجند هستند که در این زمینه نگرانی وجود دارد و این رقم خطرناکی است .

۷۶ درصد مشترکین روستایی الگوی مصرف را رعایت می کنند
وی با بیان اینکه ۷۶ درصد مشترکین روستایی الگوی مصرف آب را رعایت می کنند، ادامه داد: با این وجود ۲۲ درصد مشترکین روستایی اندازه این ۷۶ درصد مصرف می کنند که نیاز است در قانون مجلس تمهیداتی اندیشیده شود تا اشتراک این افراد قطع شود و ما بر این کار اصرار داریم.

۴۶۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود
وی تعداد روستاهایی که در استان با تانکر آبرسانی می شود را در بازه های زمانی مختلف بین ۴۲۲ تا ۴۶۰ روستا اعلام کرد و با بیان اینکه ۳۰۰ تانکر ثابت کار آبرسانی سیار را انجام می دهند، ادامه داد: برای آبرسانی سیار از محل اعتبارات استانی یک هزار میلیارد و از محل تبصره ج نیز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان داشته ایم و در مجموع در سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان اعتبار آبرسانی سیار داشته ایم که بدهی ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی بسیج سازندگی و اتحادیه در سال گذشته پرداخت شده است.

تعویض ۴ هزار کنتور آب روستایی
وی از تعویض ۴ هزار کنتور معیوب روستایی و اصلاح ۷۰ کیلومتر شبکه در راستای مدیریت مصرف خبر داد و گفت: آبرسانی به روستای کاسه سنگ و هتل کوهستان با همکاری میراث فرهنگی که سال گذشته اعتباری تخصیص پیدا کرده در دستور کار است که تا پایان سال آینده عملیاتی خواهد شد. وی به طلبکاری ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومانی آب و فاضلاب از مشترکین صنعتی، اداری و مردم اشاره کرد و افزود: عمده طلبکاری ها مربوط به واحدهای تجاری است.وی بیان کرد: ۹۲ درصد جمعیت روستایی استان از شبکه توزیع آب برخوردارند اما جمعیت بهره مند روستایی استان ۷۲ درصد است. وی هم چنین از رفع مشکل آب در بخش فورگ و درمیان با ۸روستای آن در سال آینده خبر داد.

ورود چند شرکت سرمایه گذار به تصفیه خانه آب شرب بیرجند
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان حنوبی نیز از ورود چند شرکت سرمایه گذار برای واگذاری ۱۵ ساله تصفیه خانه آب شرب بیرجند در قالب خرید تضمینی خبر داد و گفت: تلاش می شود ظرف دو ماه آینده قرارداد مالی پروژه جمع بندی شود و پیمان کار جدید معرفی شود. مهندس امامی سرمایه واحد oRo تصفیه خانه را از ۱۰ تا ۲۰ میلیارد و اعتبار سالانه مورد نیاز برای بهره برداری را بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به هزینه بالای خرید مواد شیمیایی بخشی از آب وارده به تصفیه خانه وارد مدار نمی شود چرا که منبع پایدار مالی نداشته ایم.

کیفیت آب بیرجند در حد استاندارد است
وی در پاسخ به برخی از گلایه ها در مورد کیفیت آب شرب بیرجند بیان کرد : آب بیرجند استانداردهای لازم را دارد ولی گوارایی لازم را ندارد و در این زمینه نگرانی ای وجود ندارد .

۱۴۰ هزار متر مکعب مدیریت مصرف آب
در بخش کشاورزی طی ۴ سال
وی از مدیریت ۱۴۰ هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی در مدت ۴ سال گذشته خبر داد و گفت: کنتور گذاری چاه های کشاورزی امسال در کل استان به اتمام می رسد.

انتقال آب به خراسان جنوبی ابر پروژه ای
که نیاز به تأمین مقدماتی دارد
مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در مورد انتقال آب به خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۷ استان کشور جزو این طرح قرار دارند و انتقال آب جزو وظایف ذاتی وزارت نیرو است، ادامه داد: انتقال آب ابر پروژه ای است که نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد تا با خرید تضمینی آب با قیمت منطقی به مدت ۱۵ ، ۲۰ یا ۲۵ سال که یک تجربه جهانی است با دولت همکاری کنند. امامی با تأکید بر اینکه نباید در مورد انتقال آب سطح توقعات جامعه را بالا برد، گفت: این پروژه زمان بر است و به مقدماتی نیاز دارد و در حال حاضر باید آب موجود را مدیریت کرد و استفاده بهینه از آن برد چرا که پرت آب زیاد است .

انتقال آب اعتبار ۴ میلیارد دلاری را می طلبد
وی اعتبار پیش بینی شده برای انتقال آب را ۴میلیارد دلا ر اعلام کرد که هر ساله در صورت توقف پروژه هزار میلیارد تومان به هزینه آن اضافه می شود. وی از تخصیص اعتبار ۲۲ میلیارد تومانی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ به حوزه آبرسانی در سال جاری خبر داد .وی با اشاره به مشکل حق آبه ها بیان کرد: طی یک ماه آینده مشکل حق آبه های سه منطقه شامل دوست آباد، دیهوک و تجنود رفع می شود. امامی با اشاره به سدهای استان بیان کرد: در حال حاضر هشت سد مخزنی با ظرفیت ۶۴ میلیون متر معکب در دست بهره برداری داریم و با افتتاح سد سیاهو ۱۷ میلیون متر مکعب آب به ظرفیت سدهای مخزنی اضافه می شود.وی با بیان اینکه همچنین ۱۴ پروژه تغذیه در حال بهره برداری داریم، اظهار کرد: بالغ بر ۱۹۵ سازه آبی کوچک در استان احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به طرح جایگرینی پساب با آب شرب بیرجند بیان کرد: سه و نیم میلیون مترمکعب پساب جایگزین آب شرب خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*