در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بیرجند تاکید شد: بازگشت متکدیان خارجی

جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بیرجند روز گذشته به ریاست فرماندار برگزار شد و مباحث مهمی همچون کاهش تکدی گری به ویژه تکدی گری کودکان در قالب کودکان کار در سطح شهر بیرجند و نیز کاهش آسیب های اجتماعی در محلات هدف این شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دستگیری ۷۶ متکدی طی ۳ ماه
در این جلسه ابتدا مسئول مرکز جمع آوری متکدیان شهرداری بیرجند با بیان اینکه این مرکز تنها وظیفه جمع آوری متکدیان و تحویل آنان به بهزیستی را برعهده دارد، گفت: طی ۳ ماهه ابتدای امسال تعداد ۷۶ نفر شامل ۴۹ مرد و ۲۷ زن به اتهام تکدی گری در شهر بیرجند دستگیر شدند که ۲۰ نفر با اخذ تعهد کتبی به خانواده هایشان تحویل داده شدند و ۳ نفر که سالمند نیز بودند به مرکز نگهداری سالمندان تحویل شدند. منصوره امیرآبادی زاده افزود: همچنین ۲۹ نفر که از سایر شهرستان ها و استان ها به بیرجند مراجعه کرده بودند نیز پس از اخذ تعهد به محل سکونتشان اعزام شدند و یک کودک معتاد زیر ۱۸ سال نیز با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای درمان به بیمارستان منتقل و پس از طی دوره درمان با اخذ حکم قضایی به بهزیستی تحویل داده شد. وی ادامه داد: ۱۷ نفر از این افراد نیز به مواد مخدر صنعتی اعتیاد داشتند که به مراکز درمانی منتقل شدند و ۶ نفر که تبعه افغانستان بودند به دفتر امور اتباع بیگانه معرفی شدند.
جمع آوری ۹۰ کودک کار طی ۹ ماه
به گفته وی از ۱۹ شهریور ماه سال گذشته که جمع آوری کودکان کار نیز برعهده مرکز جمع آوری متکدیان شهرداری بیرجند گذاشته شد تا پایان سال گذشته ۴۸ کودک کار جمع آوری شدند که ۴۷ نفر تبعه افغانستان و یک نفر ایرانی بودند. وی با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز تا پایان خردادماه ۴۲ کودک کار در بیرجند جمع آوری شده اند، افزود: از این کودکان ۳ نفر ایرانی بودند. وی گفت: تمامی افرادی که به عنوان کودک کار جمع آوری می شوند به بهزیستی تحویل داده می شوند. وی افزود: طی سه ماهه اول امسال با مدیریت فرمانداری و مساعدت بهزیستی از محل سکونت ۲۲ خانواده متکدی بازدید به عمل آمد که طی آن ۵۸ نفر به عنوان آسیب دیده یا در معرض آسیب شناسایی شدند و پیگیری های لازم در خصوص رفع مشکلات این خانواده ها به عمل آمده است. امیرآبادی زاده با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی تکدی گری در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از همکاری بسیار خوب اعضای ستاد ساماندهی متکدیان قدردانی کرد.
برخورد با اتباع خارجی متکدی، بازدارنده نیست
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز با اشاره به تخلیه بخشی از ساختمان متعلق به مرکز جمع آوری متکدیان که مدتی در اختیار کمپ ترک اعتیاد بود، از پیگیری برای بازگرداندن مجدد این فضا به مرکز جمع آوری متکدیان شهرداری بیرجند خبر داد.
خانزاد افزود: طبق قانون و بخشنامه ابلاغی سال گذشته، در صورت دستگیری متکدیان اتباع خارجی در مرحله اول باید به آنها تذکر داده شود و در مرحله بعدی مجوز اقامت لغو گردد اما ظاهرا برخی از این افراد بارها دستگیر می شوند و مجددا پس از مدتی به تکدی گری می پردازند.
محمدی پور معاون اداره امور اتباع خارجی شهرستان بیرجند با بیان اینکه آن بخشنامه را ما ابلاغ کردیم، گفت: برای طرد این افراد از کشور و لغو مجوز اقامت آنها نیاز به ارسال اصل مدارکشان داریم.
برگزاری جشنواره شکوفا و فستیوال ملی در بیرجند
در ادامه دبیر مؤسسه مردم نهاد ستارگان علم و خرد که به فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی می پردازد از برگزاری جشنواره شکوفا (شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات) در آذرماه امسال در بیرجند خبر داد و گفت: علاوه بر این برگزاری یک فستیوال در سطح ملی را نیز در دستور کار داریم. زرگری افزود: در بحث فستیوال با توجه به تنوع بخش ها و تعداد قابل توجه حضار، اختصاص یک فضای مناسب و وسیع و پیگیری مباحث مربوط به ایجاد نظم و انضباط و توزیع بسته های فرهنگی را خواستاریم و از آنجا که در بخش های مختلف از جمله امداد و نجات، انیمیشن، الکترونیک و … برنامه های متنوعی داریم، دستگاه های مرتبط می توانند در بحث طراحی مسابقات و داوری ها و … تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته وی برگزیدگان این جشنواره به مراحل کشوری و در صورت توفیق به مراحل بین المللی راه خواهند یافت. حجت الاسلام لطفی مدیرتبلیغات اسلامی شهرستان بیرجند نیز با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی و اجتماعی و دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص، از ایجاد و فعالیت ۶ پایگاه فرهنگی در مساجد شهر بیرجند با هدف کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در محله های هدف خبر داد.
ضرورت رفع نیازهای محله موسی بن جعفر (ع)
حجت الاسلام حسینی مدیر پایگاه فرهنگی محله موسی بن جعفر(ع) بیرجند نیز با تبیین برخی اقدامات و برنامه های این پایگاه در محله هدف موسی بن جعفر(ع) در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، از فضای سبز و پارک و فضاهای آموزشی، مکان ورزشی مناسب و رایگان، خانه محله، فضای مناسب برای برگزاری کارگاه های آموزشی و … در محله موسی بن جعفر (ع) بیرجند به عنوان نیازهای این محله نام برد و خواستار رفع این نیازها و نیز مساعدت دستگاه های اجرایی برای برگزاری جشنواره استعدادیابی زنان سرپرست خانوار در این محله شد.
طرح تکدی گری و کودکان کار در کارگروه استانی
فرماندار شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته در بحث کاهش تکدی گری و ساماندهی کودکان کار پیگیری های زیادی صورت گرفته، گفت: اغلب متکدیان به ویژه کودکانی که در قالب کودکان کار به تکدی گری در سطح شهر بیرجند می پردازند را اتباع بیگانه تشکیل می دهند که با اخذ تعهد و برخی اقدامات بازدارنده برای برچیده شدن این پدیده از سطح شهر بیرجند تلاش شده است که در کارگروه استانی موضوع مطرح و تهمیدات لازم اندیشه خواهد شد. ناصری از موافقت اعضای کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان با برنامه های مؤسسه مردم نهاد ستارگان علم و خرد که با هدف برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آنان اجرا می شود خبر داد و بر لزوم تعامل دستگاه های زیربط برای اجرایی شدن این برنامه ها تأکید کرد.
تأمین زندگی بهتر شهروندان در محلات
وی با قدردانی از برنامه های فرهنگی تبلیغات اسلامی به ویژه در محلات هدف موسی بن جعفر(ع) و حاجی آباد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از همکاری شهرداری، راه و شهرسازی و دستگاه های خدمات رسانی و حمایتی در این راستا خبر داد و گفت: مشارکت و همراهی ساکنین و خیرین نیز به موفقت این برنامه ها بسیار کمک خواهد کرد و دستگاه ها نیز باید در حد امکان کمک کنند تا زمینه برای زندگی بهتر ساکنین در این محلات فراهم گردد و به سطح متوسطی از رفع نیازمندی ها در این محله ها برسیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*