در اولین نشست مدیرکل ورزش و جوانان استان با سمن ها عنوان شد سردرگمی مجمع جوانان

انتقادها به نحوه اداره مجمع جوانان و نارضایتی برخی سمن ها از این موضوع در نشست اعضای سازمان های مردم نهاد با مدیر کل ورزش و جوانان مطرح و بر ارتقای دانش اعضای این مجمع برای درک بیشتر شرح وظایف و مشخص شدن روند اجرای امور تأکید شد.
مسئولان گریه
عضو سمن ستارگان علم و خرد در این نشست با بیان اینکه برخی، مسئولان گریه هستند، توضیح داد : برخی مواقع وقتی مشکلات خود را می گوییم برخی از مسئولان می گویند کجا را دیده اید و مشکلات از این هم بیشتر است و کمکی نمی کنند. زرگری، با انتقاد از مجمع جوانان عنوان کرد: این مجمع اکنون به صورت شخصی اداره می شود به علاوه  هر کدام از اعضای این مجمع به فکر سمن خود هستند و در کل ضعیف عمل می کنند و در جلسات هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
آمار نگران کننده ای از طلاق
خسروی، دبیر سمن وصال پایدار از سربیشه هم گفت: بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم از هر ۴ ازدواج در سربیشه یکی به طلاق می انجامد و به معضل ما تبدیل شده است. وی تصریح کرد: از دلایل اصلی این موضوع ازوداج در سنین پایین به ویژه در مناطق مرزی و روستاها است. این روزها  بیشتر ازدواج ها در سنین پایه دوم متوسطه انجام می شود. به گفتۀ وی چون افراد در این سن هیچ اطلاعاتی از ازدواج ندارند با مشکل روبه رو می شوند و خوب است یک عنوان درسی برای آگاهی بیشتر در متوسطه اول و دوم گذاشته شود. او تأکید کرد: ما مشاور ازدواج نداریم و درخواستی که داریم مشاوران متخصص آقا و خانم برای مسئله ازدواج روستائیان به روستا بروند و کارگاه آموزشی برگزار کنند. وی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی برخی از این طلاق ها نیز اعتیاد طرف مقابل است که اگر در همان ابتدا مشاوره ای انجام می شد کار به اینجا نمی رسید.
خودکشی در منطقه مرزی
سیدآبادی، دبیر مؤسسه جلوه آرامش از سربیشه هم در جلسه گفت: با توجه به موقعیت مرزی سربیشه آسیب های اجتماعی روبه گسترش است. وی افزود: مشکل اعتیاد، خیانت، طلاق، بیکاری و خودکشی به ویژه در گروه دختران متوسطه دوم خیلی بالا رفته است و به همین دلایل شاخص های آسیب های اجتماعی بالاتر رفته است که باید با کارگاه های آموزشی و مشاوره ها چاره ای برای بهبود این شرایط بیندیشیم.
مشکل با هیئت ها
ربیعی، دبیر انجمن تندرستی و بهار شرق هم در این نشست با اشاره به وظیفه این سمن گفت: در اساس نامه یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم برگزاری کلاس های دانش افزایی است. وی ادامه داد: اما وقتی که این کارگاه ها را برگزار می کردیم از طرف هیئت های ورزشی و حتی اداره ورزش و جوانان سنگ اندازی هایی انجام شد و به همین دلیل ۲سال است که دیگر این کلاس ها را برگزار نکرده ایم در حالیکه ما کارگاه های دانش افزایی را بر اساس نیازی که در جامعه  ورزشکاران می دیدیم برگزار می کردیم .
ضعف برخی ادارات ورزشی شهرستان ها
میربلوکی، دبیر کانون جوادالائمه از سرایان بیان کرد: برخی از ادارات ورزش و جوانان در شهرستان ها کاری در حوزه جوانان انجام نمی دهند، درخواست داریم که در این زمینه پیگیری شود. به گفتۀ وی حتی در برخی مواقع برنامه هایی که تمایل اجرای آن را ندارند به سمن ها می دهند و این دید منفی را به ما دارند. وی درخواست کرد که سمن ها هم بتوانند در مزایده های سالن های ورزشی شرکت کنند.
۲۰ سمن فعال جوانان
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه در حوزه جوانان ۲۰ سمن فعال داریم، گفت: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به سازمان های مردم نهاد برای ۹۵ طرح داده ایم. مریم مهرور افزود: برای امسال نیز تاکنون ۱۶ طرح ارسال شده است که در شورای مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.
پست مدیریتی جوانان با برنامه ریزی
مدیرکل ورزش و جوانان استان در جواب خواسته و پیشنهادهای جوانان گفت: باید همواره از انتقاد سازنده استقبال کرد چرا که باعث پیشرفت کار می شود. مهران سرپرست درباره درخواست برخی از جوانان در زمینه اینکه در پست های مدیریتی از آنان استفاده شود، گفت: انتخاب اشخاص برای پست های مدیریتی باید بر اساس یک مکانیزم و چارچوب اصولی انجام شود. وی خاطر نشان کرد: در برخی از استان ها و ادارات به دلیل شتاب زدگی ها با شکست روبه رو شده اند ، ما شاهد این ماجرا بوده ایم و به همین دلیل باید تمام شرایط سنجیده شود و با فکر این اتفاق رخ دهد. او ادامه داد: اینکه بدون هیچ فکر و برنامه ای جوانی را بر مسندی بگذاریم که نیاز به تجربه دارد کار درستی نیست، باید در چارچوب و برنامه این کار انجام شود.
مجمع جوانان مطالبات را بررسی کند
این مقام مسئول درباره انتقاد به مجمع جوانان هم گفت: در تمام کشور می توان گفت که مجمع ها به آنجایی که باید نرسیده اند و کارایی مفیدی نداشته اند. سرپرست افزود: در این استان نیز اعضای مجمع دوباره باید آیین نامه و وظایف خود را بخوانند و بر اساس آن رفتار کنند . او خطاب به اعضای مجمع گفت :  به شبکه سازی برسید و به صورت فردی کاری انحام ندهید. وی با بیان اینکه مجمع جوانان نماینده کل جوانان نیست بلکه نماینده سمن های جوانان است، ادامه داد: در مجمع جوانان باید مطالبات، مشکلات و مسائل تمام سمن ها بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد و تمام مشکلات را مجمع بیان و برای رفع آنها تلاش کند ، اینکه کارها فقط فردی و شخصی در این مجمع پیش برود کاملا اشتباه است. او با اشاره به موازی کاری ها بیان کرد: خیلی کارها انجام می شود ولی به دلیل تکراری بودن نتیجه ای که باید به دست نمی آید.
برنامه صندوق جوان نرسید
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به برنامه توسعه بخش جوانان ادامه داد: در این برنامه تمام کارهایی که باید انجام شود در نظر گرفته شده است تا دیگر از موازی کاری ها دور شویم. سرپرست افزود: با توجه به این برنامه ها کاملا وظایف هر دستگاه اجرایی مشخص می شود و ما به عنوان دستگاه ناظر از آنها گزارش عملکرد می خواهیم. وی به دستور استاندار در زمینه صندوق اعتباری حمایت از جوانان اشاره کرد و گفت: قرار بود مجمع جوانان برنامه ای برای اجرایی کردن این صندوق به ما بدهند ولی هنوز هیچ خبری نیست، بهتر است سریعتر این کار را انجام دهیم.
سهمیه ای که سوخت
او پیشنهاد داد که سامانه رصد جوانان هم در استان شکل بگیرد تا با اسفتاده از آن تمام خدماتی که جوانان دریافت کرده اند ثبت شود، به این شکل اگر جوانی هیچ خدمتی نگرفته باشد شناسایی می شود. سرپرست به توزیع اعتبارات هم اشاره کرد و افزود: از این پس اعتبارات بر اساس جمعیت هر منطقه ، آسیب های اجتماعی و نیازهای آنها توزیع خواهد شد. وی به نبود مربی های متخصص در زمینه ازدواج هم اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته در همین راستا برنامه ای در کشور برای آموزش اختصاصی به مربیان در راستای آموزش های ازدواج اعلام شد که برای یک هزار و ۵۰۰ نفر با اعتبار  یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهمیه داشت، سهم خراسان جنوبی از این برنامه آموزش ۳۰ نفر بود که فقط یک نفر در آن شرکت کرد و این سهمیه سوخت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*