جنگل های استان در معرض تهدید جدی است بنه های ویروسی

درخت های بنه استان با هجوم ویروسی مواجه  شده است. آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی گفت: این کارگروه با دستور کار  بررسی تهدیدات جنگل های استان به ویژه درختان بنه وبررسی و کیفیت منابع سفره های آب زیرزمینی آبخوان دشت بیرجند تشکیل شد.
رئیس کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان ادامه داد  اگر نتیجه تلاش های مسئولان استان خراسان جنوبی به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حوزه جنگل نبود در حوزه گرد و غبار و آسیب های ناشی از آن الان شرایط این استان نیز مشابه با استان های درگیر در غرب و  جنوب غرب بود. خشکسالی۱۹ ساله در استان خراسان جنوبی باعث بروز پدیده‌هایی همچون بروز گرد و غبارهای محیطی و مشکلات تنفسی و همچنین نشست زمین شده است و طولانی شدن دوره خشکسالی در استان خراسان جنوبی اثرات منفی بر حیات وحش وارد کرده است.
او گفت: انحراف مسیرهای آبی و تداوم خشکسالی، در حال خشک کردن منابع محدود آبی استان است و شکار غیرمجاز و تله گذاری برای پرندگان آبزی در تالاب ها و نیز سایر پرندگان در دیگر زیستگاه ها، جمعیت آنها را کاهش داده و تعدادی از این پرندگان را در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار داده است. به علاوه زیست بوم‌های طبیعی استان با بحران‌ها و تهدیدهای متعددی روبه رو شده است به طوری که بر اساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت تعداد ۶ گونه پستاندار ( پلنگ، یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر)، ۵ گونه پرنده (بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره)، ۳ گونه خزنده (لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیز دار و آگامای سروزغی ایرانی) در زمره گونه‌های در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.
اگرچه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته است اما عوامل مختلفی مانند وقوع دوره‌های خشکسالی طولانی و مکرر و بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.
آرامنش افزود : برای مقابله با آثار خشکسالی و تاثیر آن بر حیات وحش اقدامات مناسبی در دستور کار قرار گرفته است و  در این راستا هر ساله در بین مناطق حفاظت شده علوفه توزیع شده و آب انبار و آبشخورهایی ایجاد شده است.رئیس کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان گفت: مساله آب نیز یک مساله جمعی است و با عنایت به وضعیت اقلیمی استان زنگ های خطر به صدا درآمده است و روز به روز این مشکل حاد تر می شود. بنابراین باید هشدارها را جدی تلقی کنیم.
اله پور معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت: گونه جنگلی بنه و گونه جونده تشی هر دو جزو گونه های ارزشمند اکولوژیکی محسوب می شوند و باید به صورتی چاره اندیشی شود تا هیچ کدام آسیب نبینند. در ادامه محمودی، نماینده اداره کل منابع طبیعی توضیحاتی در خصوص ذخیره گاه های جنگلی استان و چالش های بخش جنگل ارایه کرد و گفت :در حال حاضر ۹۵% این پوشش بدون طرح مصوباست  که در این زمینه خواستار اختصاص اعتبار لازم از ناحیه استانداری و سازمان برنامه و بودجه هستیم. در ادامه گزارش جامعی از کیفیت منابع سفره های آب زیرزمینی آبخوان دشت بیرجند توسط موسی زاده مدیر محیط زیست و کنترل کیفیت شرکت آب منطقه ای در قالب پاورپوینت ارائه شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*