آخرین خبر :

جمعی از دامداران خراسان جنوبی تجمع اعتراض آمیز برپا کردند دامداران استان در حاشیه

جمعی از دامداران استان روز گذشته در اعتراض به برخی مشکلات صنفی خود در مقابل اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اجتماع کردند.

نبود دامپزشک با تجربه و کشیک و …
یکی از دامداران شهرستان بیرجند به امروز خراسان جنوبی گفت: نبود دامپزشک کشیک در مرکز استان در ایام تعطیلات به مشکلی برای دامداران تبدیل شده و ما برای پیگیری درمان دام هایمان با مشکل روبرو هستیم.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: علاوه براین دامپزشکان معدود فعال در استان تجربه کافی را برای رسیدگی به دام ها ندارند و متأسفانه دامپزشکان قبلی که در اینجا تجربه لازم را کسب کردند نیز از اینجا رفته اند و این مشکل باعث تلف شدن دام ها می شود.

افزایش قیمت نهاده ها به بهانه های مختلف
یکی از دامداران شهرستان خوسف هم با بیان اینکه قیمت کنسانتره و سایر نهاده های دامی به بهانه های مختلف و از جمله افزایش نرخ ارز بالارفته است، گفت: در بازار هم با مشکل کمبود شدید نهاده های دامی روبرو هستیم و معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی هم هیچگونه اقدام و پیگیری مؤثری در این رابطه نداشته است. وی افزود: قیمت داروها نیز هر روز افزایش پیدا می کند و نرخ ثابتی ندارد و اینها همه باعث بالا رفتن هزینه های یک دامدار می شود. در حقیقت قیمت نهاده های دامی و دارو بسته به نرخ ارز بالا می رود اما شیر تولیدی دامداران به قیمت پایین خریداری می شود.

اجحاف در حق دامداران زحمتکش
یکی از دامداران شهرستان سربیشه نیز گفت: طبق تائیدیه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت هر کیلو شیر ۱۷۶۰ تومان است اما افراد فرصت طلب و سودجو از وضعیت موجود نهایت سوء استفاده را می کنند. کارخانه های فرآوری شیر هم به همین ترتیب در حق دامداران اجحاف می کنند و شیر تولیدی را با قیمت پایین خریداری می کنند که این وضعیت، خسارات و ضرر و زیان فراوانی به قشر زحمتکش دامدار وارد کرده است. یکی از دامداران شهرستان نهبندان نیز گفت: ما دامداران حتی با مشکل حمل و نقل روبرو هستیم . من با زحمت و هزینه فراوان پیگیر تهیه نهاده از استان همجوار شده ام اما برای انتقال نهاده خریداری شده با مشکل روبه رو هستم. ضمن اینکه نهاده دامی اصلا گیر نمی آید و اگر هم پیدا شود کیفیت لازم را ندارد و باعث بیماری دام می شود.

حواله می دهند اما نهاده موجود نیست!…
یکی دیگر از دامداران هم گفت: با وجود راه اندازی میدان عرضه دام در حاشیه شهر بیرجند بازهم شاهد خرید و فروش دام در سطح شهر و خارج از میدان عرضه دام هستیم و مسئولین امروز از کنار این موضوع بی تفاوت عبور می کنند و جلوی فعالیت غیر قانونی دام در سطح شهر را نمی گیرند. دامدار دیگری هم گفت: متأسفانه حواله نهاده های دامی به ما می دهند اما پشتیبانی امور دام می گوید موجودی نداریم و عملا حواله ها به کار دامدار نمی آید. وی همچنین از هزینه های بالای تمدید پروانه بهداشتی برای دامداری ها گلایه کرد.
پس از دقایق کوتاهی جمع دامداران معترض به نمازخانه اداره کل دامپزشکی راهنمایی شدند.

نماینده را قبول نکردند، گروهی آمدیم…
در این جلسه وقتی ابتدا برخی مشکلات از سوی دامداران مطرح شد، حجت الاسلام حیدری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان گفت: مطالبات شما مطالبات به حقی است اما چرا یکی دو نفر به عنوان نماینده برای پیگیری مراجعه نکردند و گروهی آمده اید؟
غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان در پاسخ به این سؤال گفت: من به نمایندگی از دامداران مشکلات را با مدیرکل دامپزشکی استان مطرح کردم اما ایشان با بیان اینکه اینها مشکلات شخصی توست و نه مشکلات دامداران از من خواستند که دامداران خودشان برای طرح مشکلات شان بیایند و از آنجا که دامداران پیگیر پاسخ مطالباتشان بودند من طبق خواسته مدیرکل به آنها گفتم خودتان برای بیان مشکلات مراجعه کنید.

خرید شیر به نصف قیمت تمام شده
در ادامه نیز مسایل دیگری مطرح شد خرید شیر تولیدی دامداران به نصف قیمت تمام شده ، خرید بره زنده با کیلویی ۲۰ هزار تومان از دامداران، ورود دام قاچاق، انجام واکسیناسیون بی برنامه و بدون هماهنگی با دامداران، کاهش زمان قرنطینه دام وارداتی در مرز به ۳ روز و … از جمله مسایل دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و دامداران با بیان اینکه مطالبات ما نامعقول و غیر قابل اجرا نیست، عنوان کردند که در چنین وضعیتی به کشتار دام های خود و متضرر شدن هم راضی شده ایم.
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان هم در این جلسه با اشاره به اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مردم باید مطالبه گر و دولت باید پاسخگوی مطالبات باشد، گفت: در استان ما دامپزشک با تجربه ای وجود ندارد و در بخش خصوصی جوانانی بی تجربه با مدارک لیسانس که تجربه کارگران دامداری ها نیز از آنها بیشتر است به عنوان دامپزشک فعالیت می کنند به طوری که وقتی دامداری پیش من از بیماری دامش می نالد می گویم بگذار تا بمیرد.

ترس دامپزشکان خانم و رونق درمان سگ و گربه
وی با اشاره به اینکه برخی دامپزشکان خانم بخش خصوصی هم از فاصله چندین متری از گاو می ترسند و نزدیک نمی شوند و اگر گاو حرکتی بکند فرار می کنند، افزود: بعضی از عزیزان آنقدر سرگرم درمان سگ و گربه مردم هستند که نه فرصتی برای سرزدن به دام های بیمار دارند و نه با توجه به درآمد بالایشان از درمان سگ ها و گربه ها، نیازی به این کار احساس می کنند.
حجت الاسلام موسوی رستگار افزود: مدیرعامل اتحادیه دامداران به عنوان نماینده دامداران به مدیر کل دامپزشکی استان مراجعه می کند اما ایشان حرف هایشان را نمی پذیرد و می گوید بگو خود دامداران بیایند و لذا جمع زیادی از دامداران شهرستان های مختلف قصد آمدن داشتند که مانع شدیم و همین تعداد آمده اند تا حرفشان را بزنند. مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان در پاسخ گفت: دامپزشکان جوان هم فرزندان همین استان و فارغ التحصیلان دانشگاهی همین منطقه هستند و نیاز به کسب تجربه دارند و باید از آنان حمایت کنیم.

دامپزشکان مبتدی باید در کنار باتجربه ها رشد کنند
حجت الاسلام موسوی رستگار گفت: دامپزشکان کم تجربه و مبتدی باید در کنار دامپزشکان با تجربه و خبره رشد کنند نه در کنار دام بیمار و مرده دامداران!…. ما قبلا دکتر کامل و دکتر امتحانی را داشتیم که در همین جا کسب تجربه کردند اما چرا با توجه به نیاز استان با کوله باری از تجربه پشت میز نشین شدند.

عرضه دام توسط دامداران خارج از میدان عرضه دام
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان اظهار کرد: این اتحادیه با صرف یک میلیارد تومان درعرض ۶ ماه میدان عرضه دام را راه اندازی کرد و دادستان هم برای انتقال عرضه کنندگان دام به این مکان حکم داده اما متأسفانه بعضا مردم از حاشیه شهر دام مورد نیاز خود را خریداری و خارج از چرخه بهداشتی و نظارتی در منازلشان ذبح می کنند و دلال ها هم برای اینکه دام خود را به کشتارگاه نفرستند و چرخه قانونی کار را دنبال نکنند، به میدان عرضه نمی آیند. وی با اشاره به اینکه مشکلات دامداران استان و مطالبات به حق آنان را یک ماه پیش به صورت مکتوب به استاندار ارائه کردیم، گفت: این نامه به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان، مجمع نمایندگان استان در مجلس، مدیرکل اطلاعات استان و … رونوشت شده اما متأسفانه تا این لحظه هیچگونه پاسخی دریافت نکرده ایم.

مرا در کنار نمایندگان خود بپذیرید
حجت الاسلام حیدری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان نیز در ادامه با بیان اینکه آنچه مربوط به دامپزشکی استان است را ما و آنچه مربوط به سازمان جهاد کشاورزی است را دوستان سازمان پیگیری خواهند کرد، گفت: من را هم در کنار نمایندگان برای پیگیری مطالباتتان بپذیرید. در ادامه، جلسه ای با حضور نمایندگان دامداران و مدیرکل دامپزشکی استان برای بررسی موضوع برگزار شد. پیش از این جلسه، مدیرکل دامپزشکی استان به خبرنگاران حاضر گفت: داروخانه دامپزشکی کشور شبانه روزی در خدمت دامپزشکان است و داروهای مورد نیاز را به آنان تحویل می دهد. دامپزشکان هم با ۴ یا ۵ سال تجربه، مبتدی و تازه کار به حساب نمی آیند. ضمن اینکه دامپزشک و کارشناس ما موظف به ارائه خدمات به دامداران در تعطیلات هستند.

مشکل دامپزشک دولتی نداریم
اصغر زاده با بیان اینکه موردی از تب برفکی در استان مشاهده نشده و شهرستان بیرجند ۵، شهرستان قاین ۴ و سایر شهرستان های استان هر کدام حداقل ۲ دامپزشک دولتی دارند، تصریح کرد: برای تأمین هر نوع دارو و حتی داروهای خاص، مشکلی نداریم. به گفته اصغر زاده، زمان قرنطینه دام وارداتی در مرز ۱۴ روز است و کاهش حتی یکروزه این مدت نیز صحت ندارد و تکذیب می شود.

تاثیر نوسان قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی بر قیمت نهاده ها
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: مطالبات مطروحه از سوی دامداران درست است و مشکلات نهاده های دامی و طیور وجود دارد و دلیل آن هم تغییرات قیمت ارز می باشد که بر روی نرخ تمامی کالاها به نوعی مؤثر است. مدرسی افزود: گرانی نرخ جهانی نهاده ها نیز مزید برعلت شده است. قیمت جهانی سویا ۴۵ درصد افزایش یافته که این تغییرات در تأمین نهاده ها و قیمت آن در کشور مؤثر است. وی اضافه کرد: میزان نهاده های مورد نیاز استان بسیار بالاست و تنها در بخش مرغداری در استان روزانه ۳۰۰ تن نهاده مورد نیاز است و امکان تأمین این حجم بالای نهاده برای دامداران و مرغداران در سطح کشور توسط دولت وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه دولت در حد توانش نسبت به تأمین نهاده ها اقدام می کند، گفت: مهمترین نهاده مورد نیاز برای دام جو و برای طیور ذرت و سویاست و سبوس هم از نیازهای اصلی است. عامل توزیع جو و ذرت و سویا شرکت پشتیبانی امور دام و عامل توزیع سبوس کارخانجات آرد هستند.

توزیع ۲۵ هزار تن جوی مدت دار طی ۶ ماه گذشته
مدرسی با ذکر اینکه میزان توزیع سبوس در استان سالانه نزدیک به ۶ هزار تن است، اظهار کرد: از دیماه سال ۹۶ تاکنون ۲۵ هزار تن جوی مدت دار بین دامداران استان توزیع شده و تنها خراسان جنوبی توانسته در کشور جو را به صورت مدت دار توزیع نماید. وی افزود: در این مدت بیش از ۱۰ هزار تن ذرت و سویا هم بین مرغداران استان توزیع گردیده که آمار دقیق مربوط به نهاده های توزیع شده در استان را به صورت مکتوب ارائه خواهیم داد.

وعده به کارگیری دامپزشکان دولتی در استان
در پایان بار دیگر با رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان در خصوص جلسه با مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفتگو کردیم. حجت الاسلام موسوی رستگار گفت: دکتر اصغرزاده قول داد که از دامپزشکان دولتی در شهرستان های استان استفاده شود. ضمن اینکه در خصوص هدایت عرضه کنندگان دام از حاشیه شهر به میدان عرضه دام پاسخ قانع کننده ای نداشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*