تغییر مزایده های معدنی با اختیار شورای معادن استاندار برای واگذاری معادن شرط گذاشت سبد سوغات استان با درخشش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در بسته های شیک عرضه شود

استاندار برای برگزاری مزایده های واگذاری معادن استان شرطی جدید گذاشت که بر اساس آن معادن به افرادی توانمند در عرصه فرآوری تحویل می شود.
وزیر صنعت به استان می آید
استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای معادن استان با تأکید بر اینکه وجود ذخایر غنی معادن در سیمای استان آن طور که باید دیده نمی شود، خاطرنشان کرد: در فرآیند مزایده های واگذاری پهنه های معدنی از این پس شرطی مبنی بر فرآوری و ایجاد صنایع وابسته مواد معدنی درج و معادن به افرادی تحویل شود که بتوانند این شرط را محقق کنند در این صورت ما هم از طریق کمک های فنی و اعتباری کمک می کنیم. محمد مهدی مروج الشریعه با تأکید براینکه ۷۰درصد از اختیارات شورای معادن کشور در دست استان است، عنوان کرد: به زودی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور به استان سفر خواهد کرد.
سه سرمایه گذار سنگ های قیمتی
وی خطاب به اعضای شورای معادن استان گفت: برگزاری نمایشگاه های بزرگ ملی با محوریت های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان یکی از اهداف این شورا است. هدف بعدی بر عرضه سوغات خراسان جنوبی در استان های خراسان رضوی، شیراز و اصفهان متمرکز باشد طوری که حداقل تا ۲۰ فروردین سال اینده ۱۰ میلیارد تومان فروش محصولات استان را داشته باشیم. استاندار از تشکیل جلسه ای با شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص فروش و ورود سرمایه گذاران بزرگ سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خبر داد و اعلام کرد: مقررشد سه سرمایه گذار بزرگ کشوری در این حوزه به استان سفر کنند. مروج الشریعه به مدیرکل میراث فرهنگی استان مأموریت داد تا سبد سوغات استان با محوریت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بسته بندی های شیک و مدرن تهیه شود. وی از تشکیل کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در استان با همکاری دانشگاه بیرجند خبرداد و عنوان کرد: نمی گذاریم مانند دیگر استان ها پول پژوهش دستگاه های اجرایی خرج پژوهش های صوری یا اضافه حقوق کارمندان شود. به گفتۀ وی دستگاه های اجرایی کار خلاقانه و پژوهش های علمی و عملیاتی انجام دهند ما هم اعتبار خوب می دهیم.
خروجی شورای معادن مشخص شود
نماینده مردم شهرستان های فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی نیز در این شورا با تأکید براینکه تشکیل شورای معادن در برنامه ششم توسعه کشور هدف بزرگی دارد، عنوان کرد: باید گزارشی مبنی بر ارائه وضع سابق و کنونی و مطلوب آینده معادن استان از طرف دبیر شورای معادن ارائه شود. امیرحسنخانی تصریح کرد: برنامه زمان بندی آن هم مشخص باشد و اگر مشکلی وجود داشت که در کلان کشور باید حل شود به ما بگویید تا آن را پیگیری کنیم. وی در ادامه از مدیرکل منابع طبیعی استان درخواست کرد تکلیف معدنداران شهرستان های طبس و فردوس را مشخص کند.
فروش فله سنگ های نیمه قیمتی زیرکوه
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم وظیفه نمایندگان مجلس را در این شورا نظارت بر مصوبات شورا دانست و بیان کرد: بخش معدن می تواند گره گشای حوزه اشتغال استان باشد. فلاحتی با تأکید براینکه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بمرود و زیرکوه به صورت فله و بدون تراش به دلالان فروخته می شود، گفت: مردم به صورت سنتی و ابزارهای دستی اقدام به خروج سنگ فله از معدن می کنند و با قیمت خیلی پایین در استان های دیگر به فروش می رسانند.
سفر کمیسیون صنایع و معادن
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به اینکه بخش معدن تنها امید ما برای توسعه منطقه محروم و مظلوم است، گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پاییز امسال به استان سفر خواهند کرد. افضلی با بیان اینکه می توانیم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را به استان دعوت کنیم، افزود: در حوزه سنگ های قمیتی و نیمه قیمتی استان می توانیم با هندوستان وارد مذاکره شویم.
رتبه ۴ تعداد و اشتغال معادن استان
رئیس اداره اکتشاف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در استان بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ذخیره قطعی کشف شده است که در تعداد و اشتغال در حوزه معدن رتبه ۴ را داریم.
سلیمانی با اشاره به اینکه کانی های قیمتی شامل الماس، زمرد و یاقوت سرخ دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی است اما کانی های نیمه قمیتی، لاجورد، انواع عقیق و فیروزه دارای ارزش اقتصادی کمتری هستند، بیان کرد: این استان سنگ های نیمه قیمتی فراوانی دارد و سنگ های قیمتی تاکنون شناسایی نشده است، اما خراسان جنوبی ظرفیت بالقوه ای برای فرآوری سنگ های قیمتی الماس، یاقوت و زمردی که در کشور افغانستان و پاکستان است را دارد. وی از اجرای جشنواره کانی های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان سوغات خراسان جنوبی خبرداد و عنوان کرد: شرکت تعاونی در سه قلعه پروانه بهره برداری صد تن به طور سالانه را دریافت کرده است که در همین راستا ایمیدرو و آستان قدس رضوی در سه قلعه و بمرود شهرستان زیرکوه سرمایه گذاری کرده اند.
اصلاح قوانین معادن در اولویت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به ذخایر غنی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان گفت: سنگ های تزئینی زیبایی یافت شده است که توسط مردم محلی به صورت خام یا فرآوری اولیه به فروش می رسد. شهرکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قوانین معادن شد و ادامه داد: وجود مزایده هم خوب و هم بد است چرا که به عنوان مثال نمی توانیم به سرمایه گذاری که نیاز به هیچ تسهیلات و کمک استانی ندارد زمین واگذار کنیم. وی بیان کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد مطالعات پهنه های اکتشافی معدنی استان به اتمام رسیده است و معرفی مناطق امیدبخش و آزادسازی پهنه ها در دستور کار قرار دارد.به گفتۀ وی در حال حاضر صدور بیش از ۳۰ پروانه اکتشاف مناطق شناسایی شده و اولویت دار پهنه های اکتشافی شرکت های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سرمایه گذاری صنایع و معادن کوثر، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو در دست پیگیری است. شهرکی تصریح کرد: از ابتدای امسال هفت فقره پروانه بهره برداری معادن با سرمایه گذاری ۱۴۸ میلیارد ریال و ایجاد ۱۲۸ فرصت شغلی مستقیم در استان خراسان جنوبی صادر شده است.
تأسیس بزرگترین مرکزسنگ های نیمه قیمتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰ دوره آموزش سنگ تراشی برگزار شده است، عنوان کرد: در همین راستا ۱۰ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان، ۲۰مجوز مستقل و ۴شرکت تعاونی در استان فعال شده اند و ۵مرکز آموزش در شهرستان های استان فعال شدند و در سامانه کارا ۵ میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرده اند. رمضانی افزود: در شهرستان بیرجند مرکز بزرگ آموزش فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با اعتبارات ملی راه اندازی خواهد شد و در برنامه های بعدی در سایر شهرستان ها مرکزتخصصی راه اندازی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*