به مناسبت حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰خورشیدی؛ «بهشتی»، طلایه دار خدمت صادقانه

 

شهادت آیت الله بهشتی و یارانش تجلی اوج استیصال و درماندگی منافقان بود که اندیشه های ناب خدمتگزاران راستین این مرز وبوم را برنتافتند و آنان را هدف آمال شوم خود قرار دادند و اینگونه نقاب از چهره دروغین خویش برداشتند.

 

حوادث تیر ۱۳۶۰ خورشیدی، چهره واقعی گروهک های منافق به عنوان دشمنان اصلی نظام نوپای جمهوری اسلامی را برای مردم آشکار ساخت. در ششمین روز این ماه آیت الله سیدعلی خامنه ای رییس جمهوری در مسجد ابوذر هدف ترور نافرجام قرار گرفتند و یک روز پس از آن با انفجار بمبی در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، آیت الله سید محمد حسینی بهشتی رییس دیوان عالی کشور و ۷۲ تن از یارانش شامل چهار وزیر و چند معاون وزیر، ۲۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسوولان و اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از نیروهای والامقام انقلاب اسلامی خطاب به دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «می خواهید با شهادت رساندن عزیزان ما، این ملت فداکار را از صحنه بیرون کنید. شما تا توانستید به فرزندان اسلام، چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و کابینه با حربه ناسزا و تهمت های ناجوان مردانه حمله کردید که آنها را از ملت جدا کنید و اکنون که آن حربه از کار افتاده و کوس رسوایی همه تان بر سرِ بازارها زده شد، در سوراخ ها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زده اید که به خیال خام خود، ملت شهید پرور و فداکار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمی دانید که در واژه شهادت، واژه وحشت نیست». ۲ روز پس از فاجعه هفتم تیر مردم برای تشییع شهدا در میدان حسن آباد جمع شدند و به طرف بهشت زهرا(س) به حرکت درآمدند. حضور گسترده و انبوه اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع و فضای عاطفی پدید آمده در سراسر کشور امواج وسیع حمایت از نظام و نفرت از سازمان تروریستی را تشدید کرد.

پس از آن بنا بر پیشنهاد قوه قضاییه، مبنی بر نامگذاری هفته نخست تیر ماه به نام هفته قوه قضاییه، این موضوع در ۲۷ تیر ۱۳۷۳خورشیدی در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید و هر ساله از یکم تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شد تا فرصتی مغتنم برای تکریم و تقدیر از تلاش ها و زحمت های صادقانه این قشر خدوم و متعهد باشد و خاطره مجاهد نستوه، مجتهد و متفکر انقلابی و ۷۲ تن از شهیدان والامقام گرامی داشته شود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش با «محمدحسن اصغرنیا» عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی و جانباز حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ خورشیدی به گفت وگو پرداخته است.

** لزوم شناخت افکار و اندیشه های شهدای هفتم تیر
در حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ خورشیدی، ۷۲ تن به همراه آیت الله بهشتی به شهادت رسیدند و ۲۷ تن هم مجروح شدند که هر کدام از این افراد جایگاه ویژه ای در نظام نوپای جمهوری اسلامی داشتند. افرادی مانند محمدباقر حسینی لواسانی پزشک و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن عباسپور وزیر نیرو، محمدعلی فیاض بخش سرپرست سازمان بهزیستی کشور، محمود قندی وزیر پست و تلگراف و تلفن، موسی کلانتری وزیر راه و ترابری و … که هر کدام از آنها دارای سمت های مهم و مشغول به خدمت بودند. این افراد دارای افکار و اندیشه هایی بودند که جامعه کنونی به ویژه مسوولان باید به آن توجه کنند؛ یعنی به مناسبت سالروز این حادثه تهیه پوستر و تبلیغات نیاز نیست بلکه باید اندیشه های این شهدا را شناسایی کرد و در حوزه های مدیریتی به کار برد.

**باورمندی شهدای هفتم تیر به انقلاب اسلامی و مردم
شهدای هفتم تیر به انقلاب اسلامی و مردم باور داشتند. این افراد که با حضور پرشور خود، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند با وجود اینکه سمت هایی همچون وزارت، نماینده مجلس، فرماندار و … را در اختیار داشتند هیچ گاه خود را جدای از مردم نمی دانستند و شغل های خود را وسیله ای برای پیشرفت قرار نمی دادند بلکه بر این باور بودند که باید خدمتگزار مردم باشند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. از این رو اینها درس هایی است که جامعه می تواند از این شهدا بگیرد. امروزه مشاهده می شود که در جاهایی تبلیغات، تشریفات و خودمحوری حاکم شده است که با رجوع به اندیشه ها و افکار شهدای هفتم تیر باید جایگزین این ویژگی ها شود.

**مدیریت و آینده نگری آیت الله بهشتی برای جامعه امروز
آیت الله بهشتی آینده نگر بود و حزب جمهوری اسلامی هم در راستای همین امر تشکیل داد. او با قدرت مدیریتی که داشت در حرف و عمل یکسان عمل می کرد و تمام تلاش خود را برای سربلندی اسلام و ایران به کار می برد. ویژگی هایی که کشور در شرایط فعلی به آن نیاز مبرم دارد؛ یعنی دولت، نهادهای مسوول، رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری ها باید اندیشه ها و افکار آیت الله بهشتی و دیگر شهدای هفتم تیر را برای جامعه معرفی کنند.

**اعتقاد آیت الله بهشتی به جوان گرایی و کادرسازی
آیت الله بهشتی به جوان گرایی، کادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی برای اداره کشور توجه ویژه ای داشتند. تشکیل حزب جمهوری اسلامی در ارتباط با همین روحیه کادرسازی وی بود که خود به عنوان دبیرکل این حزب از سواد و مقبولیت کافی برخوردار بود و افرادی همچون آیت الله علی خامنه ای، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر و … در این حزب حضور داشتند. آیت الله بهشتی به عنوان یکی از اعضای حزب به سبب سطح سواد علمی و آشنایی با دیگر زبان های زنده دنیا، آمادگی هر نوع مناظره و مباحثه با احزاب و گروه های دیگر را داشت.

یکی دیگر از ویژگی های آیت الله بهشتی جوان گرایی بود. وی برای این باور بود که باید به جوانان فرصت داد تا بتوانند به کشور خدمت کنند و به همین دلیل بسیاری از افراد جوان هم در حزب جمهوری اسلامی حضور داشتند و در مناطق مختلف خدمت می کردند. برای نمونه حبیب مالکی جوان ترین فرماندار کشور بود که در حادثه هفتم تیر هم به شهادت رسید.

بنابراین با نگاهی به بسیاری از افرادی که در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی سمت هایی را بر عهده داشتند این حقیقت به دست می آید که افراد جوان در پست هایی همچون فرماندار، استاندار و … خدمت می کردند زیرا امام خمینی(ره) و یارانش همچون آیت الله بهشتی حاضر بودند تاوان بی تجربگی جوانان را بدهند اما مدیرانی امین برای کشور تربیت کنند. امروزه باید با پیروی از این اندیشه ها در حوزه های مختلف مدیریتی کشور می توان به جوان گرایی دست زد تا نیروها و کادرهایی توانمند برای آینده کشور تربیت کرد.

**هفته نخست تیرماه؛ هفته قوه قضاییه
به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، هفته نخست تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است. از این رو افرادی که در این قوه خدمت می کنند باید با شناخت افکار و ویژگی های آیت الله بهشتی آنها را برای خدمت به مردم به کار بگیرند. مستقل بودن، نظم در کارها، پاکدستی، عقیده روشن، هماهنگی حرف و عمل و … از ویژگی های آیت الله بهشتی بود. همچنین وی در تمام کارهای خود از قرآن استفاده می کرد. بنابراین همه مسوولان و نهادها باید از این ویژگی ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*