برخی دستگاه های استان اعتبار نقدی پارسال را جذب نکردند ۳۱ دستگاه اجرایی زیر سوال استاندار: اجازه نمی دهم بچه ها زیر سقف های لرزان برخی مدارس بنشینند، سالن های دولتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد

۳۱ دستگاه اجرایی استان هنوز نتوانسته اند ریالی از اعتبارات نقدی پارسال را جذب کنند و این سوال برانگیز و ابهام آور است.
تشکیل  میز خدمت در دستگاه ها
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی ، به عنوان دبیر جلسه از حضور برخی اعضای شورای اداری پس از رسمیت یافتن جلسه گلایه کرد و خواستار حضور به موقع اعضا شد. حسینی با تاکید بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی استان برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن کنگره ۲ هزار شهید استان و به کار گیری تمامی ظرفیت های استان در این راستا، اضافه کرد: با توجه به بخشنامه دولت، دستگاه های اجرایی استان در مصرف انرژی و روشنایی ها نهایت صرفه جویی را داشته باشند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز گفت: اعتبارات نقدی تخصیصی استان در سال ۹۶ که ۲۱۵ میلیارد تومان بوده تاکنون ۵۹ درصد جذب شده و جذب بیشتر تلاش و تعجیل بیشتری را می طلبد. در بخش اعتبارات نقدی ۳۱ دستگاه دارای جذب اعتبار صفر درصد هستند که علامت سوال و ابهام بزرگی است. در بخش اسناد خزانه نیز از تعداد ۸۴ دستگاه اجرایی ۶۳ دستگاه دارای جذب اعتبار صفر درصد ، ۱۴ دستگاه دارای جذب اعتبار یک تا ۵۰ درصد و ۷ دستگاه دارای جذب اعتبار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هستند. ضمن اینکه از اعتبارات ۳۰۰ میلیارد تومانی اسناد خزانه نیز در سال ۹۶ بالغ بر ۳۹ درصد جذب شده است. علوی مقدم از دادگستری، سازمان امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده ای، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، شهرداری اسدیه و دانشگاه صنعتی به عنوان دستگاه های برتر استان در جذب اعتبارات نقدی سال ۹۶ نام برد.
سفر پر برکت نمایندگان کمیسیون کشاورزی
در ادامه جلسه، نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی به سفر یکماه قبل ۱۶ نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به استان و بازدید آنها از شهرستان ها اشاره کرد و گفت: ما از این پس این نمایندگان را به عنوان پشتیبان در مجلس در کنار خود داریم زیرا آنها از نزدیک مشکلات را مشاهده کرده اند و باید با استفاده از این ظرفیت مسایل آب و آبرسانی و سایر مشکلات حوزه کشاورزی استان را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم . افضلی افزود: با توجه به تزریق ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی کشور در آینده نزدیک و اینکه ۳۰ درصد این تسهیلات باید به بخش عشایر تخصیص یابد، پیگیری جذب سهم بیشتر برای استان ضرورت دارد.
سهم استان  از تسهیلات آبخیزداری آب رفت
نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از جذب صفر درصدی اعتبارات نقدی سال ۹۶ از سوی ۳۱ دستگاه استان، خواستار بررسی علت این امر شد و با بیان اینکه مدیرانی که بیشتر در تهران حضور دارند می توانند اعتبارات بیشتری نیز جذب نمایند، گفت: ما نیز پیگیر این موارد هستیم و مدیران را همراهی می کنیم چون برای شهرستان های خود سهم می بریم. امیرحسنخانی به پیگیری نمایندگان استان که به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری در کل کشور منجر شد، اشاره کرد و افزود: الان اعلام کرده اند که سهم استان از این یکهزار میلیارد تومان که خودمان پیگیر آن بوده ایم ۱۳ میلیارد تومان یا در نهایت ۱۸ میلیارد تومان است که منصفانه نیست و باید پیگیر جذب سهم به مراتب بیشتری شویم که در این راستا با آقای لاریجانی هم جلسه ای برگزار خواهیم کرد.
پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این جلسه مجموع اعتبارات استان در سال ۹۶ را از محل ۳ درصد و طرح های ملی استانی شده و کلیه ردیف های ابلاغی ۷۱۴ میلیارد تومان ذکر کرد و با بیان اینکه با پیگیری استاندار پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی بازنشستگان تا پایان سال ۹۵ کلا پرداخت شد، گفت: میزان درآمدهای استان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۱۴ درصد و اعتبارات هزینه ای استان ۲۰ درصد رشد داشته است.
ضرورت هدایت دانش آموزان به شبانه روزی ها
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان اینکه ۳۴ درصد مدارس ابتدایی استان زیر ۱۵ نفر دانش آموز دارند، گفت: با توجه به ظرفیت خالی ۷ هزار نفری مدارس شبانه روزی استان آمادگی داریم با کمک فرمانداری ها، به نفع نظام، دانش آموزان و اولیا، پیگیر هدایت دانش آموزان روستاهای مرزی به مدارس شبانه روزی که بهترین عملکرد را دارند، شویم.
به گفته موسوی کیا، بیشترین کمبود نیروی انسانی را به لحاظ مهاجرت های بی رویه در مرکز استان داریم و ۳۵ مدرسه در بیرجند و قاین دو شیفته هستند. او به نیاز ۲۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش استان برای تجهیز مدارس اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم تا در صورت در اختیار قراردادن فضاهایی در اراضی پادگان ۰۴ مدارسی را با هدف خدمت به خانواده های نظامیان راه اندازی کنیم.
ضرورت تعامل منطقه ای  برای انتقال آب
استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به ضرورت اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان گفت: جا دارد نمایندگان استان در تعامل منطقه ای با نمایندگان استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ، اجرای طرح استراتژیک انتقال آب از عمان به شرق کشور را با جدیت پیگیری کنند.
مروج الشریعه با بیان اینکه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان را تشکیل می دهیم، از پیگیری برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سربیشه و نهبندان خبر داد و افزود: اینکه چند روزی فردی سرپرست شود خیلی مهم نیست و مهم این است که نباید کارها در این اوضاع روی زمین بماند.
سالن های دولتی کلاس درس می شود
وی به کمبود ۳۵۰ کلاس درس در بیرجند اشاره کرد و گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهم داد که بچه های مردم زیر سقف های نامطمئن بنشینند زیرا حادثه خبر نمی کند. چرا باید درب همین سالن جلسات استانداری یک ماه بسته باشد و مورد استفاده قرار نگیرد تا بعد از یک ماه یک جلسه در آن برگزار شود؟ آموزش و پرورش پیگیری کند هرکجا فضاهایی مانند این سالن را داریم در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا دانش آموزان از این فضاها استفاده کنند و همین سالن را هم حاضریم در اختیار قرار دهیم.
هشدار استاندار به مدیران
استاندار با اشاره به اینکه چشم امیدی به منابع دولتی نداریم و باید کمک خیرین را در امر مدرسه سازی جذب کنیم، بر ضرورت جذب به موقع اعتبارات تخصیصی به استان توسط دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: به دستگاه هایی که قدرت جذب همین اعتبارات  اندک را هم ندارند معاونت هماهنگی امور عمرانی اولتیماتوم جدی بدهد و در ادامه نیز با هماهنگی وزیر مربوطه به رغم میل باطنی چاره ای نخواهیم داشت جز اینکه وارد دوره سرپرستی شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*