ارتباط میان امواج تلفن همراه و بروز تومورهای مغزی

موبایل و سرطان

تحقیقات جدیدی که به واسطه‌ی یکی از مراکز علمی بین‌المللی صورت گرفته نشان می‌دهد که میان امواج رادیوئی ساطع شده از تلفن همراه و ایجاد تومورهای قلبی و مغزی رابطه وجود داشته و شواهدی از این مدعا در حیوانات نیز مشاهده شده است.
موبایل و سلامت مغز

بر اساس مطالعات جدید، تلفن همراه می‌تواند یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی باشد.
به گزارش Health.news تحقیقات جدیدی که به واسطه‌ی یکی از مراکز علمی بین‌المللی صورت گرفته نشان می‌دهد که میان امواج رادیوئی ساطع شده از تلفن همراه و ایجاد تومورهای قلبی و مغزی رابطه وجود داشته و شواهدی از این مدعا در حیوانات نیز مشاهده شده است.
محققان این موسسه بین‌المللی هزاران موش آزمایشگاهی را در معرض دو نوع اشعه منتشرشده از تلفن‌های همراه برای مدت ۹ ساعت در روز قرار دادند. این دوره از زمانی که این موش‌ها در رحم مادرشان بودند شروع و تا پایان مرگ طبیعی‌شان ادامه پیدا کرد.
نتایج مطالعات نشان داد که میان قرار گرفتن در معرض این امواج و ابتلا به انواع مشخصی از تومورهای قلبی و مغزی رابطه‌ی مشخصی وجود دارد. برخی از شواهد، وجود تومورهای سرطانی شووان را در قلب موش‌های نر نابالغ نشان می‌دهد.

باید توجه داشت که بدن انسان در هنگام خواب و استراحت، در مقبل سموم و پرتوها آسیب‌پذیرتر است. بسیاری از افراد در هنگام خواب تلفن‌های همراهشان را در نزدیکشان قرار می‌دهند که سبب قرار گرفتنشان در معرض پرتوها و امواج مغناطیسی می‌شود. حتی قرار دادن تلفن همراه در حالت پرواز سبب کاهش خطرآفرینی آن نمی‌شود، زیرا هنوز هم باتری تلفن همراه در حال انتشار امواج هستند

همچنین یافته‌هایی دال بر وجود سرطان گلیوما (تومور مغزی) در موش‌های نر دیده شد. علاوه بر این‌ها، افزایش چشمگیری در بروز انواع سرطان‌های کبد، لوزالمعده، پروستات، غده‌ی هیپوفیز و غده‌های فوق کلیوی مشاهده گردید. نتایج نشان داد که قرار گرفتن هرچه بیشتر در معرض این امواج، سبب افزایش میزان این خطرات خواهد بود و میزان بروز این خطر با افزایش میزان دوز این امواج رابطه‌ی مستقیم دارد. همچنین دانشمندان عنوان کردند که افزایش معنی‌دار آماری در بروز نوع نادری از کاردیومیوپاتی، یا آسیب در بافت قلب، در موش‌های نر و ماده مشاهده شد. این دانشمندان اذعان داشتند که حتی افزایش حداقل در بروز بیماری‌های مرتبط با امواج رادیویی تلفن‌های همراه می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را برای سلامتی انسان به دنبال داشته باشد.
این مطالعه تنها تحقیقی نیست که بر روی اثرات زیان‌بار امواج تلفن همراه انجام شده است، نتایج تحقیقات دیگری که در یکی از کشورهای اروپایی انجام گرفته نیز به یافته‌های مشابهی دست یافته است. این تحقیقات نشان داد که حتی با میزان تابش کمتری از امواج رادیویی تلفن همراه، افزایش شدیدتری در همان بدخیمی‌های نادری که در مطالعات قبل به دست آمده بود، نشان داده شده است. علاوه بر این، این‌ها، همان نوع از تومورهایی هستند که در مطالعات اپیدمولوژیک که بر روی کاربران تلفن همراه انجام شده بود به دست آمد.

راه‌هایی برای کاهش تشعشعات تلفن همراه

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به راحتی نمی‌توانید تلفن همراهتان را کنار بگذارید، در اینجا راه‌هایی پیشنهاد می‌شود که بتوانید تا حد ممکن از امواج تلفن همراه در امان باشید:

قرار دادن تلفن در حالت بلندگو و یا استفاده از هدست سیمی در هنگام مکالمات
هنگام تماس با دیگران و یا پاسخ به مکالمات، بهترین حالت برای کاهش قرارگیری در معرض تشعشعات تلفن همراه، استفاده از حالت بلندگو و یا استفاده از هدست می‌باشد. امواج رادیوئی عمدتاً از طریق مغز و در هنگامی که تلفن همراه را در نزدیکی سر قرار می‌دهید جذب می‌شود.

استفاده بیشتر از پیامک
هنگامی که از تلفن همراه برای ارسال پیامک استفاده می‌شود، در مقایسه با حالت تماس، به مراتب میزان کمتری از امواج را از خود ساطع می‌کند.

اجتناب از استفاده از تلفن همراه در هنگامی که آنتن دهی ضعیفی برخوردار است
هنگامی که تلفن همراه در حال جستجو برای یافتن شبکه‌ی مخابراتی است، به مراتب میزان بیشتری از امواج را در مقایسه با حالت عادی از خود انتشار می‌دهد. بنابراین بهتر است در هنگام ضعیف بودن امواج شبکه تلفن همراه از آن استفاده نکنید.

خودداری از قرار دادن تلفن همراه در جیب‌ها
تلفن‌های همراه، حتی در حالتی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود هم در حال جستجو برای یافتن شبکه‌های مخابراتی هستند.

در هنگام هر نوع جابجایی از تلفن همراه استفاده نکنید
به دلیل اینکه تلفن همراهتان دائماً در حال آنتن دهی و یافتن آنتن در هنگام جابجایی با وسیله‌ی نقلیه است، این امر می‌تواند سبب افزایش میزان تابش امواج شود. همچنین میزان قرارگیری در معرض تشعشعات تلفن همراه در فضاهای محصور و بسته همانند ماشین و آسانسور بسیار بیشتر خواهد بود.

قبل از خواب تلفن همراهتان را خاموش کنید
باید توجه داشت که بدن انسان در هنگام خواب و استراحت، در مقبل سموم و پرتوها آسیب‌پذیرتر است. بسیاری از افراد در هنگام خواب تلفن‌های همراهشان را در نزدیکشان قرار می‌دهند که سبب قرار گرفتنشان در معرض پرتوها و امواج مغناطیسی می‌شود. حتی قرار دادن تلفن همراه در حالت پرواز سبب کاهش خطرآفرینی آن نمی‌شود، زیرا هنوز هم باتری تلفن همراه در حال انتشار امواج هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*