اخبار علمی

علائم سکته قلبی

سکته قلبی یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه از قبل می‌توان این علائم را در بدن دید و از بروز این بیماری جلوگیری کرد؛ برخی از این علائم شامل ریزش زیاد و غیر طبیعی مو، سردردهای شدید ناگهانی، کاهش حافظه، تمایل زیاد به مصرف مواد قندی و چربی است که این موارد نشان از بالا بودن هورمون کورتیزول (در اثر استرس طولانی مدت) در مصرف مواد غذایی است  که این موارد از عوامل اصلی سکته قلبی به شمار می‌رود.

زنگ خطرهای بدن قبل از سکته قلبی/سالادی خوشمزه اما مضر/دوقلویی ژن مادر است یا پدر؟/فواید دوش آب گرم و سرد چیست؟

سالادی  مضر که باعث بیماری می‌شود

مصرف برخی غذاها باعث بروز بیماری در بدن فرد می‌شود، همچنین مصرف موادی چون سالاد ماکارونی، الویه و غذاهای آماده باعث بروز گرفتگی عضلات، درد مفاصل، آسم و غیره می‌شود، علاوه بر این سس موجود در سالاد اولیه برای سلامتی بسیار مضر است، سس سفید سالاد باعث افزایش کلسترول می‌شود و خیارشور آن برای فشار خون مناسب نیست؛ وجود این دو در کنار هم عوارض یکدیگر را شدت می‌بخشند همچنین سس مایونز به کبد آسیب می‌زند.

زنگ خطرهای بدن قبل از سکته قلبی/سالادی خوشمزه اما مضر/دوقلویی ژن مادر است یا پدر؟/فواید دوش آب گرم و سرد چیست؟

شکستن دل واقعیت دارد

علم پزشکی ثابت کرده است که شکستن دل واقعیت دارد؛ زمانی که دل کسی می‌شکند در قلب او اتفاقی می‌افتد مثل یک خون ریزی کوچک یا یک جراحی که حتی می تواند منجر به سکته قلبی شود، جالب است بدانیم قلب شکسته نوعی سندرم است که  ناشی از تاثیرات موج پردامنه هورمون‌های استرس روی قلب به وجود می‌آید، زمانی که فرد احساس ناراحتی و غم دارد، هورمونی در بدن او ساخته می‌شود که به داخل خون ترشح می‌شود و باعث بروز هیجان و شوک در بدن می‌شود، این هورمون به قلب می‌رسد و در نتیجه  باعث شکستن آن می‌شود.

زنگ خطرهای بدن قبل از سکته قلبی/سالادی خوشمزه اما مضر/دوقلویی ژن مادر است یا پدر؟/فواید دوش آب گرم و سرد چیست؟

دوش سرد یا گرم

برخی افراد علاقه به دوش آب سرد دارند و برخی دوش آب گرم، خوب است تفاوت این دو دوش را بدانیم؛ دوش آب سرد باعث افزایش انرژی  و افزایش  سوخت و ساز در بدن می‌شود همچنین به سفت شدن پوست کمک شایانی می‌کند، ضد افسردگی، ضد خواب آلودگی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

دوش آب گرم خستگی را برطرف می‌کند، ضد بی‌خوابی است، اگر به دنبال راهی برای هوشیاری هستید دوش آب گرم بگیرید، همچنین این دوش اضطراب را کاهش می‌دهد، سردرد را درمان می‌کند و به کاهش تعریق، بازکنندگی بینی و پاکسازی پوست بدن می‌انجامد.

زنگ خطرهای بدن قبل از سکته قلبی/سالادی خوشمزه اما مضر/دوقلویی ژن مادر است یا پدر؟/فواید دوش آب گرم و سرد چیست؟

ژن دوقلو بودن در مادر وجود دارد یا پدر؟

برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند که اگر پدر ژن دوقلویی داشته باشند فرزند آن‌ها دوقلو خواهد شد اما این دید اشتباه است و پزشکان معتقد هستند ژن دوقلو بودن در بدن مادر است نه پدر؛ مردان یا زنانی که دوقلو بوده‌اند ضرورتا خود صاحب فرزندان دوقلو نمی‌شوند، زیرا دوقلو شدن نوزاد به یک ژن خاص وابسته است که تنها در بدن زنان وجود دارد.

زنگ خطرهای بدن قبل از سکته قلبی/سالادی خوشمزه اما مضر/دوقلویی ژن مادر است یا پدر؟/فواید دوش آب گرم و سرد چیست؟

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

گام دانشمند ایرانی برای کمک به درمان اعتیاد/شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش

ام آر آی مغز با رزلوشن بالا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف موفق به شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش شد که می‌تواند آغازگر روش‌های نوین درمانی/مداخلاتی عصبی برای معتادین باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی قاضی‌زاده استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به چاپ مقاله خود با عنوان عنوان ” Prefrontal Cortex Represents Long-Term Memory of Object Values for Months” (حافظه ارزشی اشیاء برای چندین ماه بدون تغییر در بخش قدامی مغز نخستینیان ذخیره می‌شود) در مجله معتبر Current Biology شده است.

همه ما بواسطه سابقه تعاملی که با محیط اطرافمان داریم، یاد می‌گیریم که بعضی از اشیاء و اشخاص مطلوب و دوست داشتنی و برخی نامطلوب و مضر هستند. اینجاست که معمولا این ارزش‌گذاری روی اشیاء و اشخاص می‌توانند تا مدت‌ها در ذهن ما باقی بمانند. بطور مثال نوستالوژی تجربیات خوب و یا فوبیا ناشی از تجربیات منفی تا مدتها ذهن و رفتار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این وجود سیستم عصبی که امکان ذخیره‌سازی طولانی مدت تجربیات ارزشی را ممکن می‌کنند تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

در تحقیقی که به تازگی توسط دکتر علی قاضی‌زاده و با همکاری موسسه سلامت آمریکا NIH و دانشگاه MIT انجام و در مجله معتبر Current Biology منتشر شده است، بخش قدامی مغز بعنوان یک نود اصلی در حافظه بلند مدت ارزشی اشیا در نخستینیان (Primates) شناسایی شده است. این تحقیق که با ثبت نورونی از بخش کناری قدامی (Ventrolateral Prefrontal Cortex) در میمون انجام شده است، نشان می‌دهد که بخش قدامی مغز هم در یادگیری سریع و هم در حافظه ارزشی کوتاه مدت و بلند مدت درگیر است.

بعلاوه حافظه ارزشی تشکیل شده بطرز شگفت انگیزی نسبت به تداخلات ناشی از یادگیری‌های ارزشی جدید و نیز تعامل بعدی بدون پاداش با اشیاء مقاوم است. چنین مقاومتی بخصوص در مورد از بین رفتن وابستگی‌ها و حساسیت در بیماران معتاد به داروهای لذت‌آور دیده شده است، بطوری‌که در این‌گونه معتادان ماه‌ها درمان٬ دوری از دارو و ترک اعمال اعتیادآور برای رفع کامل وابستگی و پاک شدن حافظه پاداش در بسیاری از موارد کافی نبوده است. شناسایی نقش بخش قدامی مغز در حافظه پاداش می‌تواند آغازگر روش‌های نوین درمانی/مداخلاتی عصبی برای این گونه از بیماران باشد.

 

 

 

 

 

عدم مصرف میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های گوارش

میوه و سبزیجات

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزی، گفت: ۶۰ درصد دیابت نوع ۲ با الگوی غذایی مناسب قابل کنترل است و تاثیر آن دو برابر تاثیر داروست.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی و همایش ملی «بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری» در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: ۵۰ درصد بیماری های قلبی و عروقی و ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: مصرف کم میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش و ۳۱ درصد بیماری‌های قلبی است. از ۱۰ عامل بیماری های غیرواگیر مهم ترین ریسک فاکتور، تغذیه نامناسب است که موجب شده بروز بیماری های غیرواگیر از ۵۶ درصد در سال ۸۰ به ۷۶ درصد در سال های اخیر برسد.

عبداللهی گفت: مطالعات سال ۹۵ نشان می دهد مصرف سبزی و میوه در روستاها از شهرها نیز کمتر بوده است. مصرف حداقل ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه توصیه جهانی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زیاد چربی و روغن عامل اصلی سرطان‌های پروستات و سینه است که از شایع‌ترین سرطان‌هاست.

وی افزود: چاقی شکمی از چاقی عمومی بدتر است و مطالعات سال ۹۱ نشان می دهد این چاقی در زنان ۶۱ درصد است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی کاهش ضریب هوشی را ناشی از کمبود ید و آهن در افراد دانست و گفت: ریزمغذی ها اعم از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین های A، ویتامین D، کمبود روی و ید هستند.

وی افزود: کمبود ید در ۳۰ سال پیش موجب بروز ۷۰ درصدی بیماری گواتر می‌شد و غنی‌سازی نمک به ید تصفیه شده باعث شد این عدد به ۵ درصد برسد. اگر از عرضه نمک های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره به تدریج به همان وضعیت سابق بازخواهیم گشت.

روش جدید برای درمان بیماری‌های خطرناک به کار گرفته می‌شود که از طریق اشعه سلول‌های بیمار را از بافت سالم تشخیص می‌دهد و از بین می‌برد.

پرتو‌هایی که سلول‌های سرطانی بدنتان را نشان می‌دهدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد مستعار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران اظهار کرد: پزشکی هسته‌ای شاخه ای از تصویربرداری پزشکی است که عملکرد یک ارگان با تصویربرداری تشخیص داده می‌شود، به این طریق که رادیو دارویی به بدن بیمار و عضو مورد نظر تزریق می‌شود و پرتو پس از آن از عضو ساطع و در بیرون بدن پرتو را آشکارسازی می‌کنند تا ببینند آیا آن ارگان به درستی کار می‌کند یا خیر؟

دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران در ارتباط با محور رادیوتراپی انکولوژی پرتویی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که بشر در حال حاضر گرفتار آن بوده مسئله سرطان است که در جوامع مختلف به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری به شمار می رود، از جمله روش‌های متداول درمانی برای سرطان‌ها، جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است که بسته به نوع سرطان و وسعت بیماری ممکن است از هرکدام از این روش‌ها و یا حتی همزمان از هر سه روش، برای درمان فرد استفاده شود.

مستعار عنوان کرد: در جراحی زمانی که تومور برداشته می‌شود ممکن است سلول‌های سرطانی به بافت های مجاور هم نفوذ کرده باشند که پزشکان تلاش می‌کنند از طریق اشعه این سلول های باقیمانده از بافت تومورال را از بین ببرند که این مسئله با همکاری پزشکان متخصص رادیوانکولوژی و متخصصین فیزیک پزشکی با برنامه ریزی پلان درمانی بیمار انجام می شود. در این پلان اینکه اشعه با چه ابعادی و چند میدان و از چه جهتی و با چه میزانی به بخش های سرطانی تابانده شود انجام می شود و محاسبات لازم با بهره گیری از سیستم های کامپیوتری انجام می شود، این شاخه از علم فیزیک پزشکی و تکنیک های نوین بکار گرفته شده نیز از جمله مباحثی است که در این کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

جذب سلول های سرطانی با سیم مغناطیسی

تهران – ایرنا – محققان مرکز کانری در استنفورد موفق به ساخت یک سیم مغناطیسی شده اند که قادر به تشخیص سریع و موثر سرطان در مراحل اولیه است. این روش نسبت به روش های استاندارد تشخیص انواع سلول های سرطانی در جریان خون، دقت و کارایی بیشتری دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، سیم مغناطیسی وارد کاتتر وریدی می شود و نانو ذرات مغناطیسی چسبیده به تومور را جذب می کند. این نانوذرات به گونه ای مهندسی شده اند که به سلول های تومور متصل می شوند.
در افراد مبتلا به سرطان، سلول های تومور در تمام جریان خون پراکنده هستند و این نانوذرات می توانند نشانه ای بر وجود سلول های تومور و شناسایی آنان باشند. تشخیص سلول های سرطانی و پراکندگی آنان تنها با چند میلی لیتر خون با این روش امکان پذیر است.
این روش می تواند دید وسیعی در مورد رشد و پراکندگی سلول های سرطانی در اختیار پزشکان قرار دهد. همچنین در مواقعی که نمونه برداری امکان پذیر نیست، قابل استفاده است. این روش در تشخیص بیماری های دیگر نیز قابل استفاده است. با استفاده از این روش می توان عفونت و التهاب را در بدن شناسایی کرد. مراحل اولیه این روش در مدل های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است.
محققان در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو، برای شروع آزمایش های انسانی هستند. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*