اخبار علمی

هشت راهکاری که می‌توان با رعایت آن دستگاه پالایش کننده سموم بدن را سالم نگه داشت، بشناسید.

۸ راهکار فوق العاده که پالایشگاه بدن را سالم نگه می‌داردبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کلیه از اعضای حیاتی بدن انسان است که وظایفی همچون  دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن، تصفیه خون و  تنظیم فشار خون  را در بدن دارد.

این ۲ عضو کوچک لوبیایی‌شکل به حفظ تعادل میزان سرم خون و بافت‌ها کمک زیادی می‌کنند، اما وقتی اختلالی در عملکرد این اعضای حیاتی رخ می‌دهد، راه عبور پروتئین‌ها از خون به ادرار باز می‌شود در نتیجه عدم تعادل رخ می‌دهد و سرم داخل خون به سمت بافت‌های پیرامون نفوذ می‌کند و باعث اختلال در فرد می شود.

در صورتی که می خواهید کلیه های سالمی داشته باشید باید به هشت نکته ای که در ادامه می آید، توجه داشته باشید.

8 روش طلایی برای داشتن کلیه سالم+اینفوگرافی

انتهای پیام/

 

 

 

افزایش حملات قلبی بعد از ۴۰ سالگی/توصیه به مردان و زنان

رئیس بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ایران، نسبت به افزایش بروز حملات قلبی از سن ۴۰ سالگی به بعد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مسعود قاسمی با بیان اینکه مصرف دخانیات، چربی و فشار خون احتمال حملات قلبی را افزایش می‌دهد، گفت: معمولاً این عارضه در آقایان از سن ۴۰ سالگی به بالا و در خانم‌ها نیز پس از سن یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود لذا باید در این سنین به تغییرات در قفسه سینه توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به برگزاری بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ایران، اظهارداشت: در این کنگره در خصوص رویدادهای علمی نوین در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های قلب و عروق بحث و تبادل نظر خواهد شد.

قاسمی افزود: در این کنگره علاوه بر متخصصان داخلی قلب و عروق برنامه‌هایی در زمینه آخرین تحقیقات و روش‌های نوین درمان برای همکاران اکوکاردیوگرافی، آنژیوپلاستی، الکتروفیزیولوژی، نارسایی قلبی و … ارائه خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در این کنگره موضوع پیشگیری در دو مرحله اولیه و ثانویه بررسی می‌شود، توضیح داد: در خصوص پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی در زمینه تغییرات ضروری برای سبک زندگی و همچنین بهبود روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

قاسمی با بیان اینکه در این همایش روش‌های درمانی نوین مانند تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز، استفاده از روش‌های مدرن نقشه برداری از کانون‌های ضربان نابجا در قلب مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: همچنین دستاوردهای نوین جهانی در زمینه داروهایی که می‌توانند برای درمان بیماری‌هایی نظیر چربی خون و اختلال در عملکرد قلب به کار برده شود معرفی خواهند شد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران تصریح کرد: در حوزه درمان نیز درباره روش‌های نوین جراحی قلب، استفاده از استنت های دارویی، ترمیم و تعویض دریچه‌های قلب، مباحث نوینی توسط متخصصان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کنگره بیش از ۲۵ مهمان خارجی برجسته از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله تحقیقاتی به این کنگره ارسال شده که پس از ارزیابی تعدادی از آنها به صورت پوستر و بخش دیگر به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

قاسمی در ادامه با اشاره به موضوع حملات قلبی توضیح داد: یکی از بیماری‌هایی که به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود بیماری‌ قلبی بوده که شایع ترین نوع آن سکته قلبی است.

رئیس بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ایران افزود: طی ۵ سال اخیر متخصصان کشور پیشرفت خوبی در زمینه درمان این عارضه داشته‌اند و می‌توانیم در ساعات اولیه بروز سکته‌های قلبی بیماران را مداوا کنیم.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: احتمال بروز حملات قلبی در افرادی که زمینه بیماری قلبی و عروقی دارند یا سابقه سکته قلبی در خانواده آنها وجود دارد بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات، چربی و فشار خون احتمال حملات قلبی را افزایش می‌دهد، توضیح داد: معمولاً این عارضه در آقایان از سن ۴۰ سالگی به بالا و در خانم‌ها نیز پس از سن یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود لذا باید در این سنین به تغییرات در قفسه سینه توجه بیشتری شود.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران گفت: از جمله علائم این بیماری می‌توان به احساس درد، فشار و سنگینی بر روی قفسه سینه در هنگام راه رفتن اشاره کرد همچنین تعریق غیرمعمول، تغییر حال عمومی و خستگی زودرس از جمله عوامل برای آغاز سکته‌های قلبی به شمار می‌رود.

وی در پایان توصیه کرد: کاهش وزن، ترک مصرف دخانیات و داشتن یک سبک زندگی مناسب می‌تواند از بروز اینگونه حملات بکاهد.

 

 

 

 

پیوند کلیه مبتلایان به هپاتیت امکان پذیر شد

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان دانشگاه سینسیناتی در آمریکا نشان می دهد از این پس بیماران مبتلا به هپاتیت C که نیازمند پیوند کلیه باشند می توانند از اهدا کننده مبتلا به هپاتیت C کلیه دریافت کنند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، امکان دریافت کلیه از یک فرد آلوده به ویروس هپاتیت سی (HCV) به یک بیمار نیازمند کلیه مبتلا به HCV، زمان انتظار برای اهدا کننده و همچنین هزینه های درمان را کاهش می دهد و می تواند در نجات بیماران موثر باشد. در این حالت پزشکان پس از پیوند کلیه، درمان هپاتیت را آغاز می کنند.
این مطالعه نشان می دهد درمان هپاتیت C در سال های اخیر با توجه به ارایه راهکارهای جدید و داروهای موثر، پیشرفت چشمگیری داشته و عوارض جانبی کمتری دارد.
بخشی از بیمارانی که دیالیز می شوند، مبتلا به ویروس هپاتیت C هستند و امکان دریافت از اهداکننده آلوده، مدت زمان دیالیز و میزان استفاده از داروهای مختلف را کاهش می دهد و از این طریق در طول عمر بیمار نقش دارد. کمبود اعضای پیوندی مهمترین مانع در درمان بیماران نیازمند اعضا است.
محققان بر این باورند پیوند کلیه اهداکننده آلوده به ویروس هپاتیت به بیمار سالم نیز می تواند موفقیت آمیز باشد، ولی نیازمند مطالعات بیشتر است.
به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

 

 

 

 

ام اس چه علائمی دارد؟

 ام اس بیماری است که برخی نسبت به علائم آن آگاهی کافی ندارند و در مواجهه با آن دچار شوک می‌شوند؛ خوب است علائم این بیماری را بیشتر بشناسیم و  با تقویت سیستم ایمنی بدن از این بیماری درامان بمانیم؛ چرا که تا به امروز برای این بیماری درمانی یافت نشده است و محققان تنها توانسته‌اند با تلاش‌های بسیار طول عمر این بیماران را افزایش دهند.

علائم این بیماری شامل مشکلات بینایی، عدم تعادل، مشکلات گوارشی، تغییرات دمای بدن، خواب رفتن انگشتان، خستگی مفرط و گرفتگی عضلات است که در حالت اولیه، این بیماری نشانه‌های کمی دارد اما به مرور زیادتر  و در نهایت می تواند باعث زمین‌گیر شدن فرد شود.

بیماری که شل شدن عضلات را نشانه گرفته است/برای کاهش وزن گرسنگی نکشید/ ماده‌ای زیبا که در کمین چاقی شما نشسته/پودرهایی خوشمزه و مغزساز

تحمل گرسنگی ممنوع!

بسیاری از افراد برای کاهش وزن، خود را در طول روز گرسنه نگه می‌دارند و وعده‌های غذایی‌شان را کاهش می‌دهند غافل از اینکه این کار به بدن او ضررهای بسیاری می‌رساند و سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اگر قصد کاهش وزن دارید باید اصولی و درست پیش روید تا دچار عوارض و بیماری‌ها نشوید.

گرسنه نگه داشتن بدن برای کاهش وزن اشتباه بزرگی است، چرا که باعث افت میزان هورمون سروتونین در خون و در نتیجه موجب بروز احساسات غیرقابل کنترل مانند اضطراب، عصبانیت، استرس و غم می‌شود.

بیماری که شل شدن عضلات را نشانه گرفته است/برای کاهش وزن گرسنگی نکشید/ ماده‌ای زیبا که در کمین چاقی شما نشسته/پودرهایی خوشمزه و مغزساز

لاک ناخن یکی از عوامل چاقی

نتایج پژوهشی که محققان به دست آورده‌اند نشان می‌دهد زمانی که فرد لاک می‌زند یکی از مواد موجود آن در بدن نفوذ و با ایجاد اختلال در عملکرد هورمون‌ها باعث چاقی فرد می‌شود؛ این ترکیب به نام تری فنیل فسفات است که باعث تغییر هورمون بدن خواهد شد، این هورمون عملکرد پروتئین مرکزی تنظیم کننده‌ متابولیسم بدن را تغییر می‌دهد.

ترکیب تری فنیل فسفات در بدن سلول‌های چربی ایجاد می‌کند و اگر  فردی  لاک روی ناخن خود داشته باشد باعث چاقی و اضافه وزن او خواهد شد، زمانی که فرد لاک می‌زند میزان تری فنیل فسفات در بدن او افزایش پیدا کرده که یکی از عوامل چاقی به شمار می‌رود.

بیماری که شل شدن عضلات را نشانه گرفته است/برای کاهش وزن گرسنگی نکشید/ ماده‌ای زیبا که در کمین چاقی شما نشسته/پودرهایی خوشمزه و مغزساز

ادویه جات مغزتان را تقویت می کند

تحقیقات پژوهشگران طب سنتی نشان می‌هد  سه نوع ادویه باعث تقویت مغز می‌شوند؛ یکی از این ادویه‌جات زعفران است که با افسردگی مبارزه می‌کند و قدرت یادگیری و حافظه را بالا می‌برد، دارچین ادویه دیگر تقویت کننده مغز است که با استشمام عطر دارچین سلول‌های مغز تقویت خواهند شد، ادویه دیگر زردچوبه است که ضدالتهاب قوی به شمار می‌آید، همچنین این ادویه با برخی سرطان‌ها و بیماری ام اس مقابله می‌کند و برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

بیماری که شل شدن عضلات را نشانه گرفته است/برای کاهش وزن گرسنگی نکشید/ ماده‌ای زیبا که در کمین چاقی شما نشسته/پودرهایی خوشمزه و مغزساز

دوش گرفتن با آب سرد را فراموش نکنید

برخی از کارهای ساده و ابتدایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به سلامتی کمک می‌کند، یکی از کارها این است که در انتهای حمام کردن با آب سرد دوش بگیرید، دوش گرفتن با آب سرد در انتهای حمام باعث می‌شود برخی بیماری‌ها و انرژی های منفی از بدنتان خارج شود همچنین این کار باعث بسته شدن منافذ باز پوست سر می‌شود و در نتیجه ریشه مو تقویت خواهد شد، از فواید دیگر دوش آب سرد افزایش جریان خون و رشد موهاست، علاوه بر این؛  دوش آب سرد موجب شفافیت بیشتر موها، افزایش قطر آن‌ها و پرپشت شدنشان می‌شود.

 

 

 

 

 

طبق نتایج حاصل از تحقیقات جدید، مصرف چای سبز در جلوگیری از ذخیره چربی در کبد و همچنین کاهش وزن موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ طبق مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم، چای، به ویژه نوع سبز و سیاه آن، می‌تواند از ذخیره‌سازی چربی در کبد و کاهش قند خون جلوگیری کند.

این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه تونس و پاریس انجام شد؛ تیم تحقیقاتی اثرات مصرف طولانی مدت چای سبز و چای سیاه را بر هضم چربی موش‌هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا بودند، بررسی کردند.

به موش‌هایی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند، به مدت ۱۰ هفته، چای سبز دم کرده، چای سیاه و دارونما داده شد و میزان چربی دفع شده در مدفوع، میزان چربی کبد، وزن بافت چربی شکم، میزان مصرف غذا و افزایش وزن بدن موش‌ها را اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که مصرف ۱۰ هفته چای سبز و چای سیاه با افزایش دفع لیپید‌ها از راه مدفوع همچنین دفع تری گلیسیرید باعث کاهش هضم لیپید‌ها و بافت چربی می‌شود.

نقش چای در جلوگیری از ذخیره‌سازی چربی در کبد و کاهش قند خون

علاوه بر این، مصرف چای، کاهش وزن بدن موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچربی را به دنبال داشت؛ در همین زمینه چای سیاه در مقایسه با چای سبز موثرتر عمل کرده است.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که این نوشیدنی‌ها با داشتن مقادیر زیاد TPC و کافئین می‌توانند جایگزین طبیعی برای جلوگیری از چاقی باشند.»

چای سبز در مقابل چای سیاه

هر دو چای سبز و چای سیاه از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس ساخته می‌شوند اما فرایند تبدیل شدن به این ماده به چای متفاوت است  و  فرایند پردازش برگ چای سبز کمتر است؛ این در حالی است که چای سیاه تحت فرایند اکسیداسیونی به نام تخمیر قرار می‌گیرد؛ هر ۲نوشیدنی خواص زیادی را دارند؛ گرچه ممکن است تفاوت‌هایی جزئی با هم داشته باشند.

نقش چای در جلوگیری از ذخیره‌سازی چربی در کبد و کاهش قند خون

هنگامی که پای خواص ضد سرطان در میان باشد، چای سبز بیش از چای سیاه حرف برای گفتن دارد؛ چای سبز نسبت به چای سیاه حاوی مقادیر بیشتری کاتچین‌ها، مانند EGCG است؛ EGCG فعالیت ژن را در سلول‌های سرطانی تنظیم می‌کند و می‌تواند با رشد سرطان مبارزه کند.

هر ۲ چای سیاه و سبز در تامین سلامت قلب و عروق نقش دارند؛ براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله شیمی بیولوژیکی، فعل و انفعالات مقادیر فراوان EGCG در چای سبز در کنار سلول‌های تشکیل دهنده عروق خونی و سلول‌های اتوفاژی انجام و در نهایت موجب محافظت از سلول‌ها می‌شود.

این خاصیت چای سبز همچنین به تنظیم میزان کلسترول خون کمک می‌کند؛ به گفته موسسه لینوس پالینگ، چای سیاه باعث تقویت عملکرد رگ‌های خونی در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود.

نقش چای در جلوگیری از ذخیره‌سازی چربی در کبد و کاهش قند خون

سطح کافئین چای سبز و سیاه متفاوت است؛ چای سیاه حاوی کافئین بالاتری است و کافئین چای سیاه بین ۴۲ تا ۷۲ میلی گرم در هر فنجان است. این در حالی است که چای سبز حاوی ۹ تا ۵۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان است.

کافئین  را به طور موقت افزایش می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند همچنین کافئین می‌تواند یک فرد را در طول شب بیدار نگه دارد به همین دلیل مصرف کافئین باید محدود شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*