اخبار علمی

باکتری های روده ویتامین D را مدیریت می کنند

تهران – ایرنا – مطالعات محققان کالج علوم کشاورزی در پنسیلوانیا نشان می دهد تجمع باکتری های روده از یک پروتئین سلولی سیگنال دهنده برای مدیریت ویتامین D استفاده کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این مطالعات حیوانی مشخص شد شبکه ای از میکرو ارگانیسم ها در روده که به هضم غذا کمک می کنند و نگهداری سیستم ایمنی را بر عهده دارند، سوخت و ساز ویتامین D را نیز بر عهده دارند.
این شبکه میکروبیوتا نام دارد و سوخت و ساز ویتامین D را از طریق پروتئینی به نام FGF 23 انجام می دهد. این پروتئین سیگنال هایی را برای فعال کردن گیرنده های واقع در خارج سطح سلول ارسال می کند. این مطالعه نشان می دهد زمانی که سطح ویتامین D بدن کافی نباشد، نوع میکروب های روده تغییر می کند.
محققان این تحقیقات را با موش هایی انجام دادند که بدن آن ها عاری از هرگونه میکروب بود. میزان ویتامین D بدن این موش ها مدام اندازه گیری شد، محققان به مرور مقداری میکروب وارد بدن موش ها کردند و همان طور به صورت مداوم میزان ویتامین D آنان را اندازه گیری کردند.
نتایج نشان داد موش هایی که عاری از میکروب بودند، سطح پایینی از سه نوع ویتامین D به نام های hydroxy vitamin D 25، dihydroxy vitamin D24,25 و dihydroxy vitamin D1,25 داشتند. همچنین میزان کلسیم خون این موش ها نیز کم بود. پس از ورود میکروب به بدن موش ها، به سطح نرمال ویتامین D و کلسیم رسیدند.
این مطالعه نشان می دهد میکروبیا به طور مستقیم روی ویتامین D تاثیر نمی کذارد، بلکه با ایجاد التهاب، پروتئینی به نام FGF23 را غیر فعال می کند و از این طریق منجر به افزایش ویتامین D می شود.

تغذیه یکی از عوامل مهم در بروز افسردگی است، افراد می‌توانند با غذای مناسب به جنگ با این بیماری خطرناک بروند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ عصر مدرن، عصر ابتلا به افسردگی است و افراد بنا به دلایل مختلف دچار افسردگی هستند، ابتلا به افسردگی دلایل زیاد دارد که یکی از آن‌ها که جدی به حساب نمی‌آید، رژیم غذایی روزانه فرد است.


کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند داشتن رژیم غذایی ناسالم می‌تواند سبب افسردگی افراد شود، این پژوهش به وسیله دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush University Medical Center) انجام شده است.

این پژوهش نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و سلامت جسم و روح افراد وجود دارد، افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند کمتر دچار افزایش فشارخون و ابتلا به افسردگی می‌شوند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای بهبود سلامت خلق و خو و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات داشته باشند، در این رژیم غذایی باید میزان کافی از انواع دانه‌های خوراکی، لبنیات و پروتئین کم چرب وجود داشته باشد تا به حفظ سلامت بدن انسان کمک کند.


کارشناسان در طرحی پژوهشی که  روی ۶۷ فرد داوطلب آزمایش انجام داده‌اند، این داوطلبان به دو دسته تقسیم شده اند، دسته اول مواد غذایی سالم (به ویژه خوراکی‌های موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل میوه، سبزیجات، روغن زیتون، سیر، نان کامل، ماست و ماهی) و دست دوم خوراکی‌های متداول از جمله فست فود، نوشیدنی‌های شیرین و خوراکی‌های سرخ شدنی در رژیم غذایی خود داشته‌اند.


کارشناسان پس از مدتی به بررسی سلامت روان و میزان ابتلای داوطلبان به افسردگی و سایر بیماری‌ها پرداخته و دریافتند آن دسته از افرادی که رژیم غذایی ناسالم و حاوی فست فود داشته‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی و سایر اختلال‌های روانی بوده‌اند.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند رژیم غذایی سالم سرشار از مواد مغذی و به ویژه پروبیوتیک، سبب افزایش تعداد باکتری‌های سالم روده می‌شود. وجود باکتری‌های سالم در روده رابطه مستقیم با ابتلای افراد به افسردگی با شدت مختلف دارد.


کارشناسان برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی توصیه می‌کنند افراد رژیم غذایی سالم داشته باشند و افزون بر تغذیه سالم به انجام ورزش منظم در هر روز بپردازند

با کمک سلول های بنیادی؛

محققان ایرانی آسیب نخاعی موش صحرایی را درمان کردند

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی مرکز مغز و علوم شناختی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: مرحله اول طرح تحقیقاتی ‘استفاده از سلول های بنیادی برای رفع آسیب نخاعی ناشی از تروما’ به موفقیت به پایان رسیده و محققان پژوهشگاه در قالب این طرح، موفق به درمان ضایعات نخاعی موش صحرایی شدند.

دکتر سحر کیانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه در مرحله دوم این طرح در تلاش برای درمان آسیب نخاعی میمون هستیم، اظهار داشت: تحقیق بر روی میمون به نیمه راه رسیده و اگر نتایج همچنان مطلوب باشد، کارآزمایی بالینی بر روی انسان آغاز خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: هرچند زمان آغاز مرحله کارآزمایی بالینی، دقیقا معلوم نیست اما پیش بینی می شود از یکسال دیگر وارد مرحله کارآزمایی بالینی شویم.
وی با اشاره به اینکه تمرکز محققان در این طرح پژوهشی بر روی آسیب نخاعی ناشی از تروما بوده است، بیان کرد: محققان در قالب این طرح در تلاش هستند، مشکل افراد دچار آسیب نخاعی که بیش از سه ماه از ابتلا آنان به این عارضه نگذشته باشد، را برطرف کنند.

جراح و متخصص گوش، گلو و بینی:

نشانه‌های ابتلا به سینوزیت مزمن/ درمان سینوزیت را جدی بگیرید

خبرگزاری فارس: نشانه‌های ابتلا به سینوزیت مزمن/ درمان سینوزیت را جدی بگیرید

جراح و متخصص گوش، گلو و بینی گفت: در صورتی که نشانه‌های ابتلا به سینوزیت بیش از ۴ هفته ادامه داشته باشد، بیماری مزمن می‌شود و درمان نشدن سینوزیت مزمن باعث آسیب و تخریب سینوس‌ها می‌شود.

خشایار احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با عواقب درمان نشدن سینوزیت اظهارداشت: عدم درمان صحیح سینوزیت حاد تبعاتی برای مبتلایان دارد و ابتلای مکرر به سینوزیت حاد و درمان ناکامل نشانه‌ها باعث می‌شود، بیماری از مرحله حاد به مزمن تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: سینوزیت مزمن نیاز به پیگیری جدی‌تر داشته در این شرایط عدم درمان مناسب نیز تبعاتی  در پی دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: گرفتگی بینی، اختلالات بویایی و سردردهای فشاری صورت که بیش از ۳ ماه تداوم داشته باشد، از نشانه‌های ابتلا به سینوزیت مزمن است.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به تحقیقات انجام شده در مراکز دانشگاهی کشور گفت: پیش از جراحی زیبایی بینی، باید سینوزیت به طور کامل درمان شود.

احمدی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات تشخیصی دقیق پیش از درمان سینوزیت و جراحی زیبایی بینی گفت: سی تی اسکن و آندوسکوپی تشخیصی بینی به پزشک معالج کمک می کند تا به تشخیص قطعی برسد.پس از این مرحله، پزشک جراح بر اساس مستندات، نسبت به درمان قطعی سینوزیت اقدام می‌کند.

جراح و متخصص گوش، گلو و بینی یادآور شد: عدم درمان سینوزیت مزمن باعث آسیب و تخریب سینوس‌ها می‌شود بنابراین توجه به این مسئله و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*