اخبار علمی

غنی سازی روغن نباتی با ویتامین D هیچ مزیتی ندارد

شیراز – ایرنا – به تازگی در آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی و رسانه ای از یک برند روغن نباتی نام برده می شود که ادعا شده با ویتامین D غنی شده است که یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در استان فارس دراین زمینه گفت: این کار هیچ مزیت و حسنی ندارد.

دکتر موسی صالحی پژوهشگرعلوم تغذیه، روز شنبه به خبرنگارایرنا اظهار داشت: حتی اگر این ادعا درست باشد مقدار ویتامین D موجود در یک قاشق روغن بسیار ناچیز است و نمی تواند برای بدن فایده ای به همراه داشته باشد.
وی بیان کرد: اگر این روغن برای سرخ کردن به کار رود ساختار ویتامینD در دمای بالای ۲۰۰ درجه به طور کامل می شکند و نابود می شود و چنین تغییراتی بشدت به سلامت بدن آسیب می زند.
صالحی ادامه داد:اغلب کارخانه های روغن نباتی در محصولات خود از روغن پالم استفاده می کنند که هر بطری روغن این کارخانه ها تا ۹۰ در صد روغن پالم دارد و غنی سازی پالم با ویتامین D از مضرات پالم نمی کاهد.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد:مساله اصلی این است که روغن نباتی وقتی برای سرخ کردن به کار برده می شود به شدت خطرناک می شود یعنی در فرایند سرخ کردن با هر روغنی که باشد، تولید آکریل آمیدها اتفاق می افتد که سرطان زا است.

این متخصص مواد غذایی گفت: ویتامین D هم اگر در روغن باشد، با فرایند سرخ کردن از بین می رود.

درمان عفونت گوشِ نوزاد بدون آنتی‌بیوتیک

کودک نوزاد بیمار سلامت

عفونت گوش در نوزادان مشکل شایعی است که معمولا نگران کننده نیست.

به گزارش ایسنا، در بسیاری از موارد برای درمان عفونت گوش در نوزادان نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و با درمان‌های خانگی از قبیل مصرف استامینوفن، نوشیدن مایعات و کمپرس گرم قابل درمان است.

درمان عفونت گوش در نوزادان به نوع و شدت آن بستگی دارد. پزشک ممکن است برای برخی عفونت‌ها همچون عفونت‌ حاد گوش خارجی استفاده از قطره گوش را توصیه کند اما در بسیاری از موارد سیستم ایمنی نوزاد قادر به مقابله با این عفونت است.

مصرف آنتی بیوتیک‌ها با عوارض جانبی همراه است. حدود ۱۵ درصد کودکان دچار اسهال و استفراغ می‌شوند و در بیش از پنج درصد کودکان مصرف آنتی بیوتیک‌ها با واکنش‌های حساسیت زا همراه است.

پزشکان معمولا به والدین توصیه می‌کنند مدت دو تا سه روز از کودک مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا سیستم ایمنی بدون نیاز به دریافت آنتی بیوتیک با عفونت گوش مقابله کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این اقدامات درمانی شامل موارد زیر است:

– توصیه به مصرف استامینوفن‌ برای تسکین درد و تب

– استفاده از کمپرس گرم

– نوشیدن مقدار کافی مایعات

دانشمندان طبق یافته های جدید ماده ای ارزان قیمت را برای تقویت سیستم بدن کشف کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مطابق با یافته‌های یک مطالعه جدید، مصرف روزانه جوش‌شیرین می‌تواند به کاهش التهاب بیماری‌های خود ایمنی همچون آرتریت روماتوئید کمک کند.
این ماده ضد اسیدی ارزان می‌تواند طحال انسان را برای ایجاد یک محیط ضدالتهابی تحریک کند. این واکنش ضدالتهابی می‌تواند به درمان بیماری‌های ضدالتهابی کمک کند.
زمانی که افراد سالم محلول جوش‌شیرین را می‌نوشند، سلول‌های مزوتلیال در طحال تحریک می‌شوند و با بروز واکنش ایمنی در این ارگان مقابله می‌کنند.

تعیین سن مقتول با نمونه خون کشف شده در محل جرم

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه آلبانی با استفاده از نمونه خون محل جرم، موفق به تشخیص سن قربانی و مظنون می شوند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، خون گنجینه اطلاعات است و بررسی آن اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کارآگاهان قرار می دهد. نحوه پخش خون در صحنه جرم می تواند منجر به حدسیات نزدیک به واقعیت کارآگاهان شود.
وقتی نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود، اطلاعات ارزشمندی مانند نژاد، جنسیت، وضعیت مسمومیت یا مصرف مواد مخدر و سلامت عمومی قابل استخراج است.
تنها اطلاعاتی که تا امروز با استفاده از نمونه خون قابل تشخیص نبوده، فاکتور مهم سن است. معمولا جرم شناسان از دندان و شکل استخوان ها با استفاده از تصویر اشعه اکس می توانند به اطلاعات مهمی در مورد سن دست یابند.
محققان دانشگاه آلبانی به روشی دست یافتند که با استفاده از نمونه خون می توان سن را تشخیص داد. محققان برای تشخیص سن از هموگلوبین خون استفاده کردند، هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های قرمز یافت می شود و اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. این فاکتور با افزایش سن تغییر می کند.

استروژن درمانی طولانی فعالیت میکروبی روده را تغییر می دهد

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که هورمون درمانی طولانی مدت با استروژن و داروی ‘بازدوکسیفن’ ترکیب و فعالیت میکروبی روده را تغییر می هد و بر نحوه سوخت و ساز استروژن تاثیر می گذارد.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی فیزورگ، محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا در مطالعه بر روی ۴۰ موش ماده متوجه شدند که آنزیم B-glucuronidase در سوخت و ساز استروژن های مصنوعی در دستگاه گوارش نقش مهمی دارد.
یافته های این مطالعه که به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است نشان می دهد که تغییر شیمیایی روده می تواند روشی برای تقویت تاثیر و بی خطری استفاده طولانی مدت از مکمل های استروژن برای زنان یائسه و بیماران مبتلا به سرطان سینه باشد.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که پزشکان برای تغییر خصیصه های استروژن باید بتوانند میکروب های روده را از طریق پروبیوتیک ها دستکاری کنند تا افرادی که برای طولانی مدت از هورمون درمانی جایگزین با استروژن استفاده می کنند بتوانند بدون قرار گرفتن در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی، به فواید هورمون درمانی جایگزین با استروژن دست پیدا کنند.
این تحقیق درحالی که باید بر انسان ها نیز انجام شود اما شناختی در زمینه تاثیر هورمون درمانی جایگزین با استروژن بر بیان ژن های میکروبی ارائه می دهد و توضیح می دهد که چرا واکنش تک تک بیماران به هورمون درمانی می تواند متفاوت باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*