آخرین تحولات خاورمیانه؛ روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران/پرداختن به نقش ایران در سوریه در دیدار ترامپ و پوتین/احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق/۲۹ کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق

اعلام زمان پایان حالت فوق‌العاده در ترکیه، ۲۹ کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق، احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق و روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پرداختن به نقش ایران در سوریه در دیدار ترامپ و پوتین نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از آسوشیتدپرس، «پرونده سوریه» یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست روز دوشنبه دو نفر در هلسینکی خواهد بود.

این رسانه آمریکایی در گزارش خود آورده است: پس از گذشت هفت سال از جنگ سوریه، آمریکا، کاهش نفوذ ایران در سوریه را یکی از اهداف راهبردی خود برای دوران بعد از جنگ در سوریه تعیین کرده که این سیاست واشنگتن مورد حمایت اسرائیل هم هست.

به این ترتیب، برخی ناظران معتقدند که نشست روز دوشنبه ترامپ و پوتین تا حد زیادی می تواند با توافقی در خصوص سوریه همراه شود و احتمالا در این گفت وگوها به جای تأکید بر پایان حضور ایران در سوریه، به مثابه کاهش حضور ایران در سوریه منجر شود.

روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران/پرداختن به نقش ایران در سوریه در دیدار ترامپ و پوتین/احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق/29 کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق

آسوشیتدپرس با بررسی عملکرد ایران در هفت سال از بحران سوریه و حمایت از دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ـ که با کمک ایران و حزب الله و روسیه موفق شده کنترل بخش وسیعی از اراضی سوریه را داشته باشد ـ تأکید کرد: در سایه این درگیری ها، هرگونه مطالبه برای تغییر نظام در سوریه به حاشیه رانده شده است.

این رسانه به بررسی نتایج احتمالی نشست ترامپ و پوتین پرداخته و تأکید کرده است: بعد از اینکه کنار گذاشتن اسد از قدرت دیگر هدفی اساسی در سوریه به شمار نمی رود، تمرکز بر مسأله نفوذ ایران در سوریه قرار دارد و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم اخیرا در گفت وگو با شبکه «سی بی اس» گفته بود، «حضور ایران در سوریه» مسأله راهبردی امروز است و دیگر تمرکز روی اسد نیست. این در حالی است که اسرائیل هم به عنوان یکی از همپیمانان و شرکای اصلی واشنگتن بارها در این باره اظهارنظر کرده و مدعی شده که ایران به دنبال ایجاد پایگاه دائمی برای خود در سوریه بعد از جنگ است.

۲۹ کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق

منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، در درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان در استان میسان واقع در جنوب عراق دست کم یک تن کشته و ۲۸ تن زخمی شدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، در درگیری های استان میسان ۲۲ تن از نیروهای پلیس و ۶ غیرنظامی زخمی شدند.
براساس این گزارش، تظاهرکنندگان علیه سوءمدیریت و عدم استخدام نیروهای بومی در شرکت های نفتی اعتراض کردند.
در همین حال، رسانه های عراقی گزارش دادند، شهرهای کربلا، ناصریه، نجف، عماره و بصره نیز روز جمعه شاهد تظاهرات مشابهی بوده است.

به گزارش رویترز، معترضان در بصره مسیر بندر ام القصر را مسدود کردند. همچنین پلیس بصره راه های منتهی به فرودگاه این شهر را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داد.

شماری از معترضان در نجف نیز وارد فرودگاه این شهر شدند و برای مدتی باعث توقف و اختلال در پروازهای این فرودگاه شدند.

روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران/پرداختن به نقش ایران در سوریه در دیدار ترامپ و پوتین/احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق/29 کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق

برخی رسانه های عربی نیز از آغاز اعتراضات در منطقه شعله واقع در غرب بغداد خبر می دهند.

این اعتراض ها از اواسط هفته جاری در بصره که عموما میادین نفتی در آن واقع شده و شرکت های خارجی فعال هستند، آغاز شد.

علاوه بر این، در هفته جاری، شهرهای ناصریه مرکز استان ذیقار و کربلا نیز همزمان شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به کمبود برق و آب بوده است.

این نگرانی وجود دارد که در صورت تعلل در برآورده کردن سریع بخشی از مطالبات، دامنه اعتراض ها به بغداد کشیده شود و دولت عراق را همانند سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در برابر چالش های جدی امنیتی و اجتماعی قرار دهد.

اعلام زمان پایان حالت فوق‌العاده در ترکیه

«ابراهیم کالین» سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته گفت: روز هجدهم جولای (۲۷ تیر) حالت فوق‌العاده در ترکیه، پایان خواهد یافت.

وی در عین حال تأکید کرد، امکان برقراری مجدد حالت فوق‌العاده در صورت بروز هرگونه تهدید تروریستی وجود دارد.

حالت فوق‌العاده در ترکیه از دو سال پیش و در پی کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ برقرار شده بود.

کالین در عین حال گفت: هیچ کس گمان نمی‌کند، برطرف شدن حالت فوق‌العاده به ضعف دستگاه‌های دولتی یا احتمال اینکه تروریست‌ها شکافی را در کشور پیدا کنند، منجر شود.

احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق

روز جمعه، یک منبع مسئول در استانداری الانبار گفت: نیروهای آمریکایی تصمیم دارند یک پایگاه نظامی در مناطق نزدیک به نوار مرزی عراق و سوریه واقع در غرب الانبار احداث کنند.

خبرگزاری «المعلومه» عراق به نقل از این منبع مسئول بدون ذکر نام وی نوشت:هنوز انگیزه نیروهای آمریکایی از احداث این پایگاه روشن نیست.

طبق این گزارش نیروهای آمریکا در حال تحرک در نزدیکی مرز عراق و سوریه هستند، در حالی که این نیروها پایگاه‌های نظامی در مناطق مختلف در صحرای غربی الانبار دارند.

به گفته این منبع مسئول عراقی، نیروهای آمریکایی تمایل دارند یک پایگاه نظامی مجهز به تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته نظامی احداث کنند.

این منبع افزود: نیروهای آمریکایی در ایستگاه قطار شرق منطقه «القائم» در مرز سوریه و غرب الانبار و نیز در امتداد مرز سوریه حضور دارند.

روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران

وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با قرارداد با ایران برای تأمین کالا در عوض دریافت نفت است.

به گزارش رویترز، الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت: قرارداد تأمین کالا برای ایران از سوی روسیه در عوض دریافت نفت هنوز امکان پذیر است.

 

روسیه به دنبال قرارداد نفت در برابر غذا با ایران/پرداختن به نقش ایران در سوریه در دیدار ترامپ و پوتین/احداث پایگاه نظامی آمریکا در الانبار عراق/29 کشته و زخمی در اعتراضات جنوب عراق

وی افزود: روسیه در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با این قرارداد احتمالی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*