سرمقاله/شعارهایی که چون حباب می ترکند…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
شعار دادن فی نفسه عمل مذمومی نیست، گاه آدم ها را تخلیه می کند از آنچه که به آن نمی رسند، گاه مفرح است و شادی آفرین، گاه خشمگینانه است و بانفرت، گاه برای سرگرم کردن مردم تا به سراغ خواسته های دیگرشان نروند، گاه برای روحیه دادن است و ایجاد انگیزه، گاه برانداز است و عصیان زده، گاه ملوسانه است و طنازانه، اما کلا شعار شعار است و گاه عادتی می شود به مانند سلام کردن. شعارها کمتر به واقعیت می پیوندند چرا که برگرفته از احساساتی زودگذرند و بیشتر جنبه نمایشی دارند.
برخی شعارها در آن مرگ موج می زند و برخی زندگی!
در سیستمی که چرخه حرکتی آن بر مبنای تعقل، تفکر، تعامل و قانون بنا شده، نیازی به شعار دادن نیست، خود عمل می شود یک شعار، وقتی توانایی عمل به قانونی که خود نگاشته ایم را نداریم شعار دادن و فریادکشیدن قانون مداری یک شوخی جدی است! وقتی شعار عدالت اجتماعی سر می دهیم و گوش فلک را کر می کنیم اما در عمل با کلمه عدالت فرسنگ ها فاصله داریم دیگر شعار عدالتخواهی توهمی بیش نیست!!
وقتی شعار قانون برای همه را در دهان مان غرغره می کنیم اما در عمل، نتیجه عکس اش را می بینیم، در اصل قانون را مسخره کرده ایم و مردم را به چالش کشیده ایم!!
وقتی از شفافیت مالی در عملکرد تمامی حوزه ها و … شعار می سازیم اما در عمل عکس آن را مشاهده می کنیم نشان می دهد که ما حتی نمی توانیم ادای بازی خوب را هم در بیاوریم!!
وقتی از داشتن مدینه فاضله ای سخن می پراکنیم که مردم بخاطرش خون ها دادند اما در عمل با فاجعه فاصله طبقاتی و دهها میلیون نفر زیر خط فقر مواجه می شویم آنگاه شعارها در نزد افکارعمومی نخ نما می شوند!! وقتی از آزادی مطبوعات و بیان در مقیاس حداقلی اش سخن می رانیم اما در عمل مواجه با قیچی تیز سانسور و انواع فشارها می شویم، رکن چهارم دموکراسی را زنده بگور کرده ایم و شعارش مایه عذاب می شود.
اگر در شفافیت اقتصادی و اداری از رأس تا ذیل کشور موفق شدیم یعنی مرگ بر آمریکا، اگر توانستیم جلوی رانت و مفتخوری و آقازاده بازی در کشور را بگیریم یعنی مشتی محکم بر دهان آمریکا کوفته ایم! اگر توانستیم اشتباهات مان را قبول کنیم و جرات عذرخواهی از مردم را داشته باشیم و برای اصلاح امور، صادقانه مردم را در جریان قرار دادیم یعنی مرگ بر اسرائیل!!
اگر توانستیم از خروج سیل نخبگان از کشور و خروج سرمایه های ملی کشور به خارج جلوگیری کنیم یعنی نابودی اسرائیل!
اگر توانستیم تولید داخلی را با انسجام اجتماعی به استانداردی واقعی و قابل قبول برسانیم و مردم باور کنند صداقت تولیدکنندگان و دولت را، آنگاه دندان های ترامپ را در دهانش فروریخته ایم!! اگر توانستیم در توزیع عادلانه ثروت مملکت، کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان و خراسان جنوبی را نیز به بازی بگیریم یعنی مرگ برآمریکا !!
اگر توانستیم تعامل با دنیا را تمرین کنیم و از قله خودشیفتگی به زیر آییم مفهومش لگدمال کردن اسرائیل است!! اگر توانستیم از تخریب و نابودی طرف های درگیر سیاسی کشورمان با یکدیگر جلوگیری کنیم آنگاه آرامشی بر جامعه حاکم خواهد شد تا آن مردک زردموی و متفرعن آمریکایی به خود اجازه ندهد هر حرفی را جدی یا به تمسخر به مردم کشورمان حواله کند!! شعار فی نفسه بد نیست اما وقتی جامه عمل نمی پوشد تبدیل به ضد خودش می شود و فقط لقلقه زبان می شود!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*