آخرین خبر :

در همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر مطرح شد: ۱۹ هزار معتاد در خراسان جنوبی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: مبارزه با مواد مخدر، دفاع از حیثیت و کرامات ذاتی و انسانی همه انسان ها و همه بشریت است.
باور غلط تأثیر درمانی مواد مخدر
اسماعیلی روز گذشته در همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر در بیرجند، افزود: قاچاق مواد مخدر تجارت پر سودی است و باندها و مافیای مختلف بدنبال این هستند تا از این طریق به سودهای کلان و فوری برسند و نتایج نامطلوب این پدیده شوم می طلبد که با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، به صورت جدی تر به مبارزه و مقابله با آن ورود پیدا کنیم.
وی پیشگیری و فرهنگ سازی را اولین و مهمترین گام مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهار کرد: ما از ورود اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران به منظور از بین بردن این باور غلط که مصرف مواد مخدر اثر درمانی و آرامبخش دارد، استقبال می کنیم و باید از تمامی افراد تاثیرگذار و تربیون ها در این راستا استفاده نماییم. اسماعیلی به کشت سالانه بیش از ۹ هزار تن مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه کشورمان بیش از ۴ هزار شهید در مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده اما متاسفانه نهادهای بین المللی صداقت لازم را در این راستا ندارند و همکاری نمی کنند.
اختصاص ۸۰۰ میلیون به مقابله با آسیب های اجتماعی
وی ساخت مواد مخدر صنعتی در کنار مواد مخدر سنتی را بلایی خانمان سوز ذکر کرد و نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر را بسیار تاثیر گذار دانست و افزود: باید از دوره دبستان به بچه ها آموزش نه گفتن در برابر کج روی ها ارائه شود و آموزش و پرورش نیز با وجود زحمات زیادی که می کشد اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند. معاون استاندار مشکل افراد معتاد و خانواده های انان را دو دغدغه جداگانه ذکر کرد و با بیان اینکه استاندار برافزایش نشاط در بین جوانان تاکید دارد، افزود: سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان طرح در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی اجرا شد و امسال نیز با جدیت بیشتری این روند را ادامه خواهیم داد.
همه در معرض خطر مواد مخدر
رئیس دادگاه کیفری استان نیز با بیان اینکه دولت انگلیس ساماندهی کشت مواد مخدر در افغانستان را برعهده دارد، گفت: اگر بخواهیم مقابله با معضل مواد مخدر را به دولت واگذاریم قطعا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید زیرا تعداد نیروهای مقابله کننده در مقابل هجمه مواد مخدر بسیار اندک است و لذا اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ضرورت دارد. قاضی رمضانی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند مدعی شود که در معرض خطر مواد مخدر نیست، افزود: مواد مخدر هیچ اثر درمانی و دارویی ندارد و اگر فرهنگ مبارزه با مواد مخدر و عدم پذیرش فرد معتاد را در جامعه پیاده کنیم موفق خواهیم بود در غیر این صورت مبارزه ما نتیجه مطلوبی نخواهد داشت . فرد معتاد نباید احساس کند که در جامعه دارای جایگاهی است و به معتاد نباید بیمار گفت بلکه معتاد خیانتکار است و باید مجازات شود.
شناسایی ۱۹ هزار معتاد در استان
وی با اشاره به اینکه خون شهدای مبارزه با مواد مخدر و گناه تبعات مصرف این مواد از جمله ناهنجاری های اجتماعی برگردن افراد معتاد است، اظهار کرد: خانواده ها باید پیش از اعتیاد جوانان به مواد مخدر به آنان توجه کنند زیرا پس از اعتیاد راهی برای نجات جوانانشان وجود ندارد و اگر معتاد را بتوان برگشت داد اما نمی توان او را سالم نگهداشت. دبیرشورای مبارزه با مواد مخدر استان نیز با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار معتاد شامل ۱۶ هزار مرد و ۳ هزار زن در استان شناسایی شده اند، گفت: بیش از ۷۲۰ نوع مواد مخدر صنعتی شناسایی شده که خطرناکترین آنها شیشه است که نه طعم، نه زنگ و نه بو دارد. زندی افزود: امروز جوانان پویای ما از کانون های اصلی مورد هدف دشمنان هستند و هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند وظیفه سنگین مبارزه با مواد مخدر را مدیریت کند و این پدیده شوم جز فقر و سیاهی هیچ چیزی به دنبال ندارد.
غفلت از فرزندان و گرایش به مواد مخدر
وی با اشاره به اینکه آثار سوء مواد مخدر از پدیده تب کنگو هم بیشتر است، اظهار کرد: اگر کوچکترین غفلتی نسبت به کنترل فرزندان خود داشته باشیم، چه بسا که آنها نیز به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
اجرای ورزش های باستانی توسط تیم نوجوانان باشگاه امیرعرب، قرائت انشا توسط دختر شهید سبزه جو از رزمندگان مبارزه با مواد مخدر و تجلیل از خانواده این شهید گرانقدر و قرائت بیانیه مشترک سازمان های مردم نهاد از دیگر برنامه های این همایش بود.
در پایان نیز از خانواده های چند تن از شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر، دستگاه ها و کارشناسان برتر این حوزه و سفیران و فعالان مبارزه با مواد مخدر تجلیل به عمل آمد.
در حاشیه:
-جلسه با تأخیر نیم ساعته آغاز شد.
-قرائت انشایی خطاب به پدر توسط دختر شهید سبزه جو و حضور همسر این شهید گرانقدر، لحظه های سوزناک و تأثیرگذاری را در این جلسه رقم زد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*