آخرین خبر :

بزرگترین واحد تولیدی استان با کمترین ظرفیت تولید می کند بحران درتولید استاندار برای تشکیل تعاونی تأمین کننده نهاده های واحدهای صنعتی استان دو هفته مهلت داد

مشکل تأمین مواد اولیه و تخصیص نیافتن ارز باعث شده بزرگ تر ین واحد تولیدی استان با کمترین ظرفیت کار کند.
نماینده کارخانه کویر تایر در دومین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مالیات، تأمین مواد اولیه و تخصیص ارز و دریافت تسهیلات را مشکلات فرا روی این واحد صنعتی استان دانست و گفت: از سه الی ۴ ماه پیش جنگ اقتصادی با توجه به شرایط تحریم و بستن مرزها شروع شده و دشمن به طرق مختلف به اقتصاد ضربه وارد می کند بنابراین اگر در چنین شرایطی با روال عادی و ارسال نامه به مرکز، مشکلات را پیگیری کنیم قطعا جنگ را باخته ایم .کمیلی با تأکید بر اینکه نگاه اعضای شورا باید در چنین شرایطی تغییر کند، افزود: در حال حاضر بزرگ ترین واحد صنعتی استان که روزانه بیش از یک میلیارد تومان محصول تولید می کرد با ظرفیت بسیار پایین کار می کند و برای تأمین مواد اولیه و تخصیص ارز با مشکل مواجه است. نماینده بخش خصوصی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند هم به بیان مشکلات صنعت طیور در استان پرداخت و گفت: قیمت خوراک طیور مانند ذرت و سویا چندین برابر شده که انتظار می رود شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به ذخیره سازی بیش از حد نیاز این مواد اقدام کند . اشرفی خواستار استمهال تسهیلات پرداختی به واحدهای مرغداری بخاطر عدم توان در پرداخت شد .
سهمیه ارزی به خراسان جنوبی اختصاص یابد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی بیرجند هم در ادامه با بیان اینکه بیش از دو ماه است واحدهای صنعتی مواد اولیه خود را خریداری کرده اند ولی از گمرک ترخیص نشده و یا اینکه ثبت سفارش در بانک داشته اند ولی امکان تخصیص ارز برایشان فراهم نشده، خواستار تخصیص سهمیه ارزی به استان شد و گفت: در شهرهای بزرگ دسترسی به ارز و یا تأمین مواد اولیه سهل تر است بنابراین باید به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مثل خراسان جنوبی سهمیه ارزی از طریق بانک های تخصصی مثل صنعت و معدن و توسعه صادرات اختصاص یابد.
درخواست تشکیل شرکت های مادر تخصصی
احتشام هم چنین خواستار تشکیل شرکت های مادر تخصصی برای تهیه مواد اولیه واحدهای کوچک در استان شد و به مشکلات این واحدها در تأمین مواد اولیه اشاره کرد و افزود: این واحدها توان تهیه مواد اولیه را از بورس ندارند بنابراین موادشان را گاها با دو برابرقیمت از طریق واسطه ها از بازار داخل خریداری می کنند. وی در ادامه خواستار معافیت ۱۰۰ درصدی شهرک صنعتی بیرجند و قاین از پرداخت مالیات شد و اضافه کرد: واحدهای صنعتی ای که در ۳۵ کیلومتری مشهد فعالیت دارند ۱۳ سال از پرداخت مالیات معاف هستند ولی در خراسان جنوبی اینگونه عمل نمی شود.
ناتوانی واحدها در دریافت تسهیلات
«واحدهای صنعتی رمق اخذ تسهیلات را ندارند و ما تاکنون راه آزمون و خطا را در اعطای تسهیلات مانند رونق تولید و … بارها تجربه کردیم » مدیر شعب بانک صنعت و معدن خراسان جنوبی با بیان این عبارات گفت: مشکل واحدهای کوچک با پرداخت تسهیلات حل نمی شود بلکه آنها باید بدنبال برندسازی باشند تا بتوانند در مقابل سایر واحدهای کشوری توان رقابت داشته باشند.
امینی به مشکل گلوگاه ها و بنک دارانی که بین شرکت های بزرگ و صنایع کوچک قرار گرفته اند و منبع تصمیم گیری شده اند ، اشاره کرد و خواستار تشکیل سندیکا، تعاونی و یا شرکت هلدینگ منطقه ای برای تهیه مواد اولیه برای تمامی واحدها شد.
تصمیمات ضرب العجلی یک شورا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در ادامه از برگزارنشدن جلسات گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان در فاصله زمانی کوتاه تر انتقاد کرد و گفت: بعد گذشت ۴ ماه از سال فقط دو جلسه برگزار شده و این در حالی است که جایگاه شورا در سطح کشور بسیار حائز اهمیت است و باید ارج نهاده شود.
عابدی افزود: شأن تصمیمات و مصوبات این شورا در مقابل تمامی جلسات اقتصادی بسیار بالا و ضرب العجلی است.
راه حلی برای تأمین نهاده ها
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان هم در ادامه به راه حل پیش بینی شده برای حل مشکل تأمین مواد اولیه واحد ها اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل از دیگر استان ها مانند یزد تجربه کسب و مجوز تشکیل یک تعاونی را هم دریافت کرده ایم تا بعنوان سندیکا مواد اولیه را خریداری و در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد. جرجانی با بیان اینکه برای تشکیل این تعاونی باید انتخابات برگزار شود و بخش خصوصی ورود پیدا کند ، افزود: باید در تأمین اعتبار به این تعاونی ها کمک شود .
توبیخ در صورت خطای معافیت مالیاتی
معاون امور مالیاتی اداره کل مالیات استان هم در ادامه شرط بهره مندی واحدهای صنعتی را از پرداخت مالیات ارائه اظهار نامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز اعلام کرد و گفت: واحدهای صنعتی که قبل از سال ۹۵ راه اندازی شده اند مشمول معافیت قبلی هستند ولی باید شرایط بهره مندی از آن را داشته باشند. پاک گهر افزود: اگر واحدی مشمول معافیت بوده و ما کوتاهی کرده ایم حتما بصورت مصداقی اعلام شود تا توبیخ لازم اعمال شود.
نمره پایین شورای گفتگوی دولت و خصوصی ها
استاندار در این جلسه گفت: شرایط فعلی عادی نیست که برای آن تصمیم عادی بگیریم و با نامه نگاری و ارجاع مشکلات به کارگروه های دیگر حل آن ها را به تعویق بیندازیم بلکه باید با تکیه بر توانمندی های خودمان بدون فوت وقت از این جمع نخبه راهکار عملیاتی ارائه دهیم. محمد مهدی مروج الشریعه با انتقاد از اینکه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در کشور نمره خوبی ندارد از اتاق بازرگانی خواست تکلیفش را روشن کند و دبیرخانه شورا را فعال تر کرده و بصورت هفتگی جلسات را برگزار و نتیجه را اعلام کند.
تأمین ۳۰ هزارتن نهاده دو واحد
وی از حل مشکل تأمین مواد اولیه کارخانه چدن و کک طبس خبر داد و با بیان اینکه تأمین ۳۰ هزار تن مواد اولیه این مجموعه قطعی شده از اعضای شورا خواست راهکار عملیاتی برای حل مشکل تأمین مواد اولیه واحدها ارائه دهند و در ادامه افزود: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری پیگیری لازم را داشته باشد تا در اولین جلسه شورای گفت گوی دولت و بخش خصوصی کشور در جلسه حضور یابیم و مشکلات و راهکارها را به رئیس جمهور ارائه دهیم.
دستورتشکیل سندیکای تأمین کننده نهاده ها
استاندار خراسان جنوبی خواستار تشکیل تعاونی ، شرکت و یا سندیکای تأمین کننده مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک ظرف دو هفته آینده شد و گفت: برای واحدهای صنعی بزرگ استان مانند کویر تایر باید تصمیم خاص گرفت. تأمین ارز صنعتی به میزان ۵۰میلیون دلار توسط بانک های تخصصی توسعه صادرات و صنعت و معدن برای رفع مشکل اعتباری و ارزی واحدها و ارائه آن به هیات دولت از دیگر مصوبات این جلسه بود. وی در مورد مشکلات تأمین مواد اولیه صنعت طیور و مدغداری ها هم قول پیگیری و نامه نگاری را با مسئولان در سطح کلان کشور داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*