آخرین خبر :

اخبار علمی

فشار خون بالا، آلزایمر را پشت دیوار سالمندی می آورد

تهران- ایرنا- تازه ترین مطالعات نشان می دهد فشار خون بالا به سبب بستن رگ های خونی، به ضایعه و آسیب مغزی در سالمندان منجر می شود و در افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر نقش دارد.

به گزارش پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا، پایگاه خبری «ساینس دیلی» آمریکا نوشت: پژوهشگران درمانگاه «راش مموری» در شیکاگو آمریکا با بررسی حدود ۱۳۰۰ سالمند دریافتند فشار خون به آسیب های مغزی مانند آلزایمر در سنین بالا منجر می‌شود.
این مطالعه نشان می دهد فشار خون بالا باعث بروز ضایعاتی در مغز به نام «انفارکت» می‌شود.
انفارکت در واقع بافت مرده است که بر اثر بسته شدن جریان خون پدید می آید و مهمترین عامل بروز سکته مغزی است.
فشار خون نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ ها وارد می کند. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.
کنترل فشار خون فرآینده پیچیده ای نیست و می توان با پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی و عوامل تحریک کننده بر آن چیره شد.
غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده، انواع شیرینی و کیک، رب و سس گوجه فرنگی، مشروبات الکلی، لبنیات پرچرب، غذاهای چرب، شورها و ترشی های پرنمک و گوشت قرمز مهمترین عوامل افزایش فشار خون به شمار می رود.
کنترل فشار خون یکی از مهمترین راه های جلوگیری از آسیب های مغزی در سالمندان است.

 

امروزه تحقیقات نشان داده است که بیماری‌ها و شرایط محیطی می‌تواند روی قلب تأثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  قلب عضوی  مهم در بدن است که عوامل مختلفی مانند بیماری و شرایط محیطی در سلامت آن  تأثیرگذار  هستند.

البته طبق بررسی پزشکان رژیم غذایی نیز در عملکرد قلب و ابتلای این عضو به بیماری‌های خطرناک نقش بسزایی دارد.

پرهیز از مصرف سدیم، چربی و گنجاندن ماهی، آجیل، میوه و سبزی، سویا و غلات در رژیم غذایی از عوامل موثر در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بروز بیماری‌هاست.

خبرنگار: زارع/خوردنی‌هایی که سلامتی قلب شما را تضمین می‌کند+ اینفوگرافی

بر اساس تحقیقات انجام شده، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید و این آمار نیازمند اهتمام کارشناسان و جامع پزشکی برای حل معضل بیماری‌های قلبی است.

در صورت مراجعه به موقع به پزشک می‌توان بسیاری از بیماری‌های قلبی را  به راحتی درمان کرد؛ این مراجعه منظم به پزشک، یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

 

 

 

علائم کمبود امگا ٣ را بشناسیم

برخی افراد در طول روز مدام احساس خستگی، بی حال و خواب آلودگی دارند، به دیگران می‌گویند بدنم خسته است و نیاز دارم مدام بخوابم، اما نمی‌دانند این خستگی ناشی از سیستم ایمنی ضعیف بدن آن‌ها است و می‌توانند آن را به راحتی تقویت کنند، کمبود امگا ۳ در بدن باعث می‌شود فرد مدام احساس خستگی شدید داشته باشد، همچنین موهایی بی جان، درد عضلانی، خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان، سردرد، چاقی، ناخن‌های شکننده، بی‌خوابی و بیماری قلبی نشان دهنده این کمبود در بدن است، در میان مغزها، گردو غنی‌ترین مغز از نظر داشتن امگا ۳ است.

////با آرامش زندگى مشترکتان را حفظ کنید/باردارى که مغز مادران را هدف قرارداده/میوه اى ترش که باعث روان شدن رودخانه رگ ها می شود/

میوه‌های تابستانی خون‌ساز

می‌توان برای تامین خون بدن به سراغ میوه‌ها رفت که برخی از آن‌ها منبع غنی ویتامین‌ها هستند؛ آلو، سیب، زرد آلو، انار، موز، پرتقال، انبه و کیوی برای خون‌سازی بدن بسیار مفید هستند.

آلو سرشار از فسفر، منگنز، آهن و روی است، همچنین این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین‌هایی چون A, K ,C هستند و برای مادران باردار بسیار مفید است، اگر به دنبال راهى براى زیبایى پوستتان هستید از این میوه هاى تابستانى زیاد استفاده کنید تا خونتان رقیق شود و پوستى شفاف داشته باشید.

////با آرامش زندگى مشترکتان را حفظ کنید/باردارى که مغز مادران را هدف قرارداده/میوه اى ترش که باعث روان شدن رودخانه رگ ها می شود/

آرامش عامل استحکام زندگی مشترک

طبق تحقیقات، اکثر مردان جذب زنی می‌شوند که با او به لذت، آرامش و پیشرفت برسند؛ با حفظ  آرامش، مى‌توانید به استحکام زندگى مشترک امیدوار باشید.
اگر چه ظاهر برای مردان خیلی مهم است و آن ها با چشمانشان عاشق می‌شوند اما کافی است در همسر خود شوق پیشرفت و لذت را ببینند آنگاه به او دلبسته تر خواهند شد و با اشتیاق بیشترى براى زندگى تلاش خواهند کرد.

////با آرامش زندگى مشترکتان را حفظ کنید/باردارى که مغز مادران را هدف قرارداده/میوه اى ترش که باعث روان شدن رودخانه رگ ها می شود/

مغز زنان در باراداری کوچک می‌شود

محققان مغز زنان را قبل و بعد از بارداری بررسی کرده‌اند و نتایج نشان داده است که مغز زنان در زمان بارداری کوچکتر می‌شود و پس از به دنیا آمدن نوزاد بعد از چندین ماه به حالت اول باز می‌گردد؛ مغز در دوران باردارى استراحت می‌کند تا پیامدهای عصبی‌اش باعث آسیب به نوزاد نشود و  تغییر اندازه مغز به اینم دلیل است.

 

 

 

شنا یکی از ورزش‌های پرهیجان درفصل تابستان است اما بی توجهی به بهداشت می‌تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بیماری گوش شناگر یکی از بیماری‌های شایع در طرفداران ورزش‌های آبی است که به ویژه بین کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.

این بیماری نوعی عفونت کانال گوش (قسمتی که صدای محیط خارج از به گوش درونی می‌برد) است که به وسیله برخی باکتری یا قارچ‌های موجود درآب ایجاد می‌شود.


این بیماری درکودکانی که بازه زمانی طولانی در آب به شنا یا بازی می‌پردازند بیشتر به وجود می‌آی،. دلیل آن رطوبت بیش از اندازه در گوش است که سبب آسیب پذیر شدن کانال گوش می‌شود و درنتیجه آن باکتری وقارچ‌ها به درون گوش نفوذ می‌کنند.


البته تنها شنا سبب این بیماری نمی‌شود، بلکه خشکی پوست، اگزما، خارش کانال گوش، تمیز کردن گوش با وسایل غیر استاندارد، چون مداد یا ته خودکار قراردادن اشیای خارجی درکانال گوش هم می‌تواند زمینه ساز بیماری شود.


علامت‌های این بیماری شامل، درد شدید گوش و نیز احساس درد در زمان جویدن خوراک است.

تورم کانال گوش هم می‌تواند سبب احساس ناراحتی و درد در کودکان شود، از جمله دیگر علامت‌ها قرمزی و تورم گوش بیرونی و تورم غدد لنفاوری اطراف گوش است؛ در بیماری گوش شناگر درمراحل پیشرفته احتمال ایجاد ترشحات زرد رنگ نیز وجود دارد.


این بیماری روش‌های درمانی مختلفی از جمله دارو درمانی و ریختن قطره داخل کانال گوش دارد که باید به وسیله پزشک پس از معاینه تجویز شود.

طول درمان این بیماری معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز استف در موارد عفونت‌های شدید، تجویز آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا نمونه برداری از مجرای گوش انجام می‌شود تا عامل اصلی بروز بیماری (قارچی یا باکتریایی) شناسایی شود.


اگر کودک دچار درد است، از مسکن‌های ضد درد درکنار درمان دارویی استفاده می‌شود.
یکی از نکاتی که والدین در زمان درمان بیماری باید درنظر داشته باشند خودداری از تماس آب با گوش کودک است که در این مواقع می‌توان از گوش بند برای جلوگیری از نفوذ آب به درون گوش کودک در زمان استحمام استفاده کرد.


اگر کودک دچار درد گوش، تب، یا احساس کم شنوایی شده است بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید تا اقدام‌های درمانی برای او انجام شود.

 

 

 

 

کم پشت شدن و ریزش مو یکی از مشکلاتی است که زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما با راهکار‌هایی ساده می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد.

جلوگیری از ریزش مو با ۸ ترفند خانگی + اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  ممکن است افراد در رژیم های لاغری سخت در مدت زمانی کوتاه بخش قابل توجه از اضافه وزن خود را کم کنند  اما این کاه وزن سریع  عوارض متعددی برای سلامتی فرد به دنبال دارد.

براساس برخی تحقیقات انجام شده ویتامین D یکی از نکات کلیدی موارد  برای حیات موهای شما است و به نظر می‌رسد افزایش ذخیره‌ ویتامین دی موهای شما را بازمی‌گرداند.

در اکثر مواقع ریزش مو ارثی است و این درحالی‌ است که نازک شدن و کم شدن موها می‌تواند علل مختلفی از بیماری تیروئید گرفته تا فقر آهن داشته باشد که در معاینات پزشکی علت دقیق قابل شناسایی است.

به طور ویژه، بعضی از عوامل در کم پشتی مو شامل  استرس بیش از حد، فشار، کمبود مواد مغذی، تعادل نداشتن هورمونی، آلرژی‌ها، آلودگی، مواد شیمایی مضر موجود در محصولات بهداشتی، وراثت یا نداشتن برنامه‌ی روتین مراقبت از مو است و  توصیه‌های مفیدی درباره‌ ترفندهای پرپشت کردن طبیعی مو در سریع ترین زمان ممکن وجود دارد  که به معرفی آن می پردازیم.

هشت راهکاری که برای جلوگیری از صدمه مو باید به آن توجه کنید در این اینفوگرافی مورد توجه قرار گرفته است.

خبر زارع اینفوگرافی ///برای پنجشنبه///عواملی که به باعث کم پشت شدن موی سر افراد می شود+اینفوگرافی

انتهای پیام/

لارو درمانی؛ مهر پایان قطع عضو

همدان – ایرنا- تلاش پزشکان همدانی و استفاده از علم حشره شناسی زمینه ای شد تا با کمک لارو مگس ها کابوس تلخ قطع عضو افرادی که زخم های مزمن و دیابتی دارند، به پایان راه برسد.

به گزارش ایرنا، لارو درمانی یا «ماگوت تراپی» شیوه ای برای درمان زخم های مزمن از جمله زخم بیماران دیابتی است که در این روش از لارو مگس استفاده می شود. در همین زمینه برخی پزشکان معتقدند که خداوند لارو را مامور به خوردن بافت های متعفن و آلوده کرده است تا با این روش زخم بیمار بهبود یافته و لارو به حشره تبدیل شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از شیوه های متداول برای درمان زخم های مزمن و عفونی استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها است.
محمدرضا عبادیان افزود: حتی در صورت درمان این زخم ها از طریق استفاده از آنتی بیوتیک ها، استفاده متداول از این قرص ها آثار منفی بر بدن بیمار می گذارد.
وی ادامه داد: با این وجود عفونت زخم مانع از رسیدن آنتی بیوتیک ها به مکان آسیب دیده می شود؛ چرا که عروق و شریان های ریز به خاطر بسته شدن نمی توانند خون رسانی کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در لارو درمانی، عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک ها کنار گذاشته می شود و لارو به طور مستقیم روی زخم می نشیند و تنها بافت مرده را می خورد و با این کار عروق بسته باز شده و خون رسانی به بافت از سر گرفته می شود.
عبادیان با بیان اینکه تدام این روند، خون رسانی به بافت را آسان می کند افزود: لارو درمانی موجب تقویت بافت های مرده و شاداب شدن آنها می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: پژوهش هایی درباره لاور درانی در استان های تهران و شیراز انجام شده و همدان سومین استانی بشمار می رود که این روش درمانی را عملی کرده است.
وی گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان تمام توان علمی خود را به این نوع درمان معطوف کرده است تا جایی که تیمی از حشره شناسی، انگل شناسی و گروه عفونی و جراحی همدان، روند لارو درمانی را بررسی می کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: علاوه بر کار درمان بیماران، مرحله به مرحله بر روی بیماران آزمایش های لازم صورت می گیرد و شرح حال آنها به صورت مستمر ثبت می شود.
عبادیان تاکید کرد: چنانچه مرحله آزمایشی جداسازی بافت های عفونی و مرده از بدن بیمار پایان یابد، لارو درمانی به صورت گسترده در دیگر بیمارستان ها صورت می پذیرد.
وی اظهار داشت: بنا داریم پس از پایان مطالعات علمی، مسائل درمانی، روانی و دیگر مسائل لارو درمانی را به صورت یک کار پژوهشی و علمی در مجامع دانشگاهی ارائه کرده و این شیوه درمان را ابتدا در استان سپس در کشور توسعه دهیم.
وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه بیماری های عفونی تاثیر منفی بر روی بدن دارد و احتمال پیشروی عفونت و مرگ بیمار می رود، در مواجهه با زخم های عفونی، بیشتر مواقع پزشکان ارتوپد مجبور به قطع عضو بیمار می شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تجربه های به دست آمده گویای این است که عمل جراحی و بریدن بافت های مرده و عفونی نیز عاملی برای خونریزی های مکرر و بی نتیجه بودن عمل جراحی شده است.
عبادیان با بیان اینکه پیشتر قطع عضو به ویژه پا، تنها چاره درمان بیمار دیابتی بود، گفت: با استفاده از روش لارو درمانی دیگر شاهد قطع عضو بیماران نخواهیم بود.
وی درباره هزینه درمان نیز توضیح داد: تنها بخشی از لارو درمانی زیر پوشش بیمه قرار دارد اما خرید ‘لارو’ زیر پوشش سازمان های بیمه گر نیست و امیدواریم تهیه ‘لارو’نیز زیر پوشش بیمه قرار بگیرد؛ چراکه در این صورت هزینه درمان دیابت به شدت کاهش می یابد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*