یادداشت امروز/ضرورت تأمل در آیات

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
قرآن نازل شده است تا بستر صعود ما را فراهم کند. اگر تأمل کنیم، هر آیه بسان دعوت خاص حضرت دوست است برای تک به تک ما.
اگر تأمل افزون کنیم درخواهیم یافت که روح جاری در کلمات، از دلتنگی و اشتیاق حکایت دارد حتی آیاتی که به انذار و هشدار است. حتی آیاتی که به نام عذاب خوانده می شود اما همین آیات، پر از انذار است تا این دلتنگی ابدی نشود بلکه خیلی زود به سر آید و آدم از کژراهه گناه به صراط مستقیم محبت برگردد. خدا، صاحب آن پیغام های مهربانی است که به مهر می خواندمان و حکایت می شود آنکه؛ … یک قدم با تو، تمام راه های مانده اش با من.
حقیقت هم همین است که خدا به لطف خویش ما را می خواند و به مهر می نوازد و این ما هستیم که باید خود را در معرض این مهر و این لطف قرار دهیم. راهش هم تأمل در قرآن و تدبر در این نقشه رستگاری است. با تمسک به قرآن و ولایت است که نجات، در راه مان می نشیند و فلاح روزی ما می شود لذا می توان به هزار تأکید گفت که ما به قرآن محتاجیم چنانکه به هوا برای تنفس. به قرآن محتاجیم چنانکه به روح و جان. ما با قرآن زنده ایم و روش زندگی را هم باید از قرآن بیاموزیم. استاد ارجمند، حضرت آیت ا… صفائی حائری در صفحه ۲۴ کتاب ارزشمند “روش برداشت از قرآن” می فرمایند: قرآن کتابى است که براى هر درد، درمانى دارد و کتابى است که براى هرکس هدایتى دارد و شفایى مى‌آورد. براى یک بیمار، گاهى بیش از یک آیه لازم نیست.
اگر تمام قرآن را بررسى کند و این آیه را کنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفایى نخواهد گرفت و اگر فقط‌ همین یک آیه را ببیند و همان آیه برایش تلاوت شود و در آن تدبر کند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد یافت. آنچه در قرآن از آن یاد شده، تلاوت آیه‌هاست و آنچه مانع گمراهى است، به شهادت قرآن دو چیز است:  وَ کَیْفَ‌ تَکْفُرُونَ‌ بِاللّهِ‌ وَ أَنْتُمْ‌ تُتْلى‌ عَلَیْکُم آیاتُ‌ ا… وَ فیکُم رَسُولُه. چگونه کفر مى‌ورزید در هنگامى که آیه‌ها بر شما تلاوت مى‌شود و رسول در میان شما هست. مانع از کفر ورزیدن و گمراهى همین تلاوت آیه‌ها و وجود رسول است و همین است که پس از رسول، باید رسول، جانشینى بیابد که همراه قرآن و تلاوت آیه‌ها باشد و از گمراهى جلوگیرى نماید. …باری، باید به قرآن بازگشت و راه حل مسائل را در آن یافت. با ولی خدا هم باید همراه شد که او خضر راهی است که از تاریکی انسان را به روشنایی می برد. باید همه آیات را با تأمل خواند و شنید تا آیه ای که باید آدمی را برانگیزد چنانکه فضیل عیاض را برانگیخت و از سرگردنه نشینی تا شکوه بندگی برکشید…..

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*