یادداشت/سرمایه گذارباوری

امروز خراسان جنوبی – رجب زاده
مسئولان ارشد استان کمی بعد قبول مسئولیت در خراسان جنوبی به این نتیجه می رسند که برای قدم برداشتن به سمت توسعه در این منطقه باید دل ازاعتبارات دولتی بکنند و با سماجت تمام برنامه جذب سرمایه گذار را بچسبند. آن ها پیگیرانه و دقیق، جذب سرمایه گذار این ماجرای پیچیده و گاه دست نیافتنی را مرحله به مرحله دنبال می کنند، در جلسات برای مسئولان مربوط با بروکراسی های پیش روی بخش خصوصی  برای حمایت از سرمایه گذار خط و نشان می کشند و اولتیماتوم می دهند و باز سخن از فرش قرمز می شود که گویی همیشه پهن است اما کسی که پا بر آن بگذارد گاه در طرفه العینی دود می شود و به هوا می رود. بنابراین پای یک جور خلاء در میان است که شاید بتوان آن را با پاسخ هایی که از مطالعات مردم شناسی یا تحقیقات روانشناسی به دست می آید پر کرد. باید باورسازی شود. مهمترین شرط جذب سرمایه گذاری، ایجاد باورعمومی نسبت به کارائی و مفید بودن این منابع در فرآیند توسعه اقتصادی است. تا زمانی که به قوانین تسلط لازم را نداشته باشیم و راه های قانونی تسهیل شرایط برای شروع به کار و در واقع جذب سرمایه گذار را فرا نگیریم  رکود اقتصادی بر استان حاکم خواهد بود. نرخ اشتغال نگران کننده می ماند و رتبه استان در جدول توسعه تکان نمی خورد. برای تغییر شرایط فعلی لازم است رویه های تجربه شده در استان هایی که موفقیت های بیشتری در جذب سرمایه گذار داشته اند بررسی و در استان بومی سازی شده و اجرا شود. خراسان جنوبی در این سال ها در روندی خود اختراعی با سرمایه گذاران رفتار کرده است. نوع تصمیم گیری باید برآیندی از  کارشناسی های مبتنی بر تجربه دیگران و تطبیق دادن با وضعیت اقتصادی استان باشد و بر قوانین و تبصره های آن تسلط داشته باشد. توجه مفید و سازنده دولت در فراهم کردن زمینه ها و زیرساخت های جذب سرمایه گذاری در استان بسیار حیاتی است. چون خراسان جنوبی همچنان از برخی زیرساخت های اولیه محروم است و به دلیل نبود این زیر ساخت ها چون راه مناسب، خط ریلی و … در بسیاری موارد سرمایه گذاران از اطمینان برای سرمایه گذاری در استان دور می شوند.
بنابراین امنیت اقتصادی لازم با کمک دولت برای تأمین زیرساخت ها ایجاد و بخش خصوصی از طریق احترام و تضمین مالکیت فردی و خصوصی و جلوگیری از اعمال فوق قانون و ایجاد فضای رقابتی سالم  تقویت می شود. اطلاعات لازم برای جذب و حفظ سرمایه بسیار مهم است و مسئولان استان باید براستی آن فرش قرمزی که می گویند را برای سرمایه گذار پهن کنند و به این باور برسند که وجود سرمایه گذاران با هر رقم سرمایه به قدری مغتنم و واجب است که به هیچ وجه نباید از دست بروند و سرمایه خود را به جایی دیگر ببرند. هر ریال از سرمایه استان یا خارج استان که از دست می رود گام ها در مسیر توسعه عقب می مانیم و جبران این عقب ماندگی به دلیل از دست دادن زمان مناسب با هزینه های بسیار همراه است.
بنابراین مسئولان باید براستی احساس مسئولیت کنند، از تجارب موفق داخلی و خارجی بهره بگیرند. در سیستم اداری نیروهایی را با سرمایه گذار همراه کنند که ذهنی باز و خلاق دارند و از هر گونه تنگ نظری به دورند، تیمی کارآمد و متخصص را برای این منظور آموزش دهند گروهی که جذب سرمایه و سرمایه گذار شرح وظیفه آن ها باشد و دریافتی های حقوقی شان بر مبنای این عملکرد تعیین شود. مسئولان استان باید برای بهبود شرایط فعلی فکری اساسی بردارند. توسعه این استان محروم به سرمایه بخش خصوصی نیاز دارد. باید باور کنیم کمبود منابع مالی گریبانگیر دولت شده و دیگر چشم دوختن به دست های دولت اشتباه محض است. باید باور کنیم که نباید سنگ جلوی پای سرمایه گذار بیندازیم، باید باور کنیم که چاره ای جز حمایت واقعی از سرمایه گذار نداریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*