آخرین خبر :

کمک ۲ میلیارد ریالی در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان زندانیان تسهیلات بانکی

هرسال با شروع ماه مبارک رمضان، برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد جشن گلریزان برگزار می شود تا با حضور و مشارکت مردمی و خیران جمعی از زندانیان به آغوش گرم خانواده های خود بازگردند.
فرزندان این زندانیان از روزهای قبل از آغاز این ماه هر روز از خانواده ها سؤال می کنند پس پدر کی می آید و یا مادر پیری که چشمانش با شروع این ماه به در دوخته شده تا فرزندش بعد از سال ها در را گشوده و وارد خانه شود. هر ساله با ورود به ماه مبارک رمضان چشم های زیادی به دستان پر مهر مردمان این سرزمین دوخته شده تا با کمک های خود موجبات آزادی پدر، برادر، مادر، خواهر و پسر آنها را از بند فراهم کنند.
جشن گلریزان، سنتی حسنه است که با شروع ماه مبارک رمضان و با پیشقدم شدن مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام، برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار می شود که در سال های اخیر با مشارکت بیشتر مردم و خیران همراه است.
این جشن هرساله در ایام ماه مبارک رمضان در شهرها و نقاط مختلف کشور به همت ستاد دیه و سازمان زندان ها با مشارکت مسئولان، خیران و مردم برگزار می شود و با جمع آوری کمک های آنها زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد در سطح کشور فراهم می شود.
در استان خراسان جنوبی  نیز هرساله همزمان با سراسر کشور در ایام ماه مبارک رمضان جشن های گلریزان در شهرهای مختلف برگزار می شود. امسال نیز در شب میلاد کریم اهل بیت(ع) این جشن در شهرستان های بیرجند و قاین برگزار شد و در هفته های آینده در فردوس و طبس نیز برگزار خواهد شد.
آزادی ۱۰۹ نفر زندانی در سال گذشته
براساس اعلام مدیر نمایندگی ستاد دیه استان خراسان جنوبی، در سال گذشته با همت و مشارکت شهروندان خیر و نیکوکاراستان و کشور  ۱۰۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی آزاد شدند. مبلغ بدهی این افراد ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گذشت شاکیان بوده است.
پویش مهربانی
خویی عنوان کرد: در مجموع ۱۸۰ زندانی جرایم غیر عمد در زندانی هاس استان به سر می برند که از این تعداد ۵ نفر زن هستند که امید است با برگزاری پویش مهربانی بتوان جمعی از این زنان را از بند آزاد و به آغوش خانواده های خود بازگرداند.
وی مبلغ بدهی این افراد را ۲۴ میلیارد تومان  عنوان کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد آنان بدهکاران مالی هستند که بیشتر آنان به دلیل ضمانت بانکی و یا عدم توان پرداخت تسهیلات بانکی زندانی شدند.
مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان  خراسان‌جنوبی در جشن گفت: در حال حاضر ۱۳۹ پرونده برای رسیدگی در ستاد دیه خراسان جنوبی وجود دارد.
به گفته هاشمی ستاد مردمی دیه خراسان جنوبی سال گذشته ۱۰۹ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد شامل؛ ۷۴ نفر بدهی مالی، ۴۴ نفر مهریه، ۳ نفر نفقه و ۸ نفر در بحث دیه را آزاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه ۱۶ نفر زندانی جرایم غیر عمد توسط ستاد دیه خراسان جنوبی که بدهی آنها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده آزاد شده اند و شاکی های این پرونده ها حدود ۹۰۰ میلیون تومان از طلب شان را بخشیده‌اند. مدیرکل زندانهای استان با بیان اینکه ستاد مردمی دیه به افرادی که کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان بدهی دارند کمک می‌کند که تعداد این افراد ۱۳۹نفر است و بدهی آنها به بیش از ۱۷ میلیارد تومان می‌رسد، افزود: ستاد مردمی دیه فقط یکبار به زندانی کمک کرده و هدف آزاد کردن زندانی است و به غیر آن فکر نمی‌کنیم.
هاشمی اظهار داشت: زندانیان جرایم غیر عمده بدهکارند نه بزهکار و اهداف ستاد مردمی دیه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اعم از دیه، مهریه، نفقه و بدهی های مالی غیر کلاهبرداری، کاهش آسیب های اجتماعی، اطلاع رسانی به آحاد مردم، ایجاد بارقه امید در زندانیان، فرصت برای بازگشت زندانی و مشارکت مردمی به منظور ایجاد روحیه تعاون و گذشت در جامعه است.
رشد ۳۷درصدی گذشت شاکیان
معاون ستاد دیه کشور که میهمان این جشن در بیرجند بود، گفت: از سال ۶۹ که ستاد دیه توسط  شهید سید اسدا… لاجوردی تأسیس شده تاکنون ۱۱۳ هزار زندانی جرایم غیرعمد از زندان های کشور آزاد شدند. محمدی عنوان کرد: ترویج تعاون و همکاری، کاهش آسیب های اجتماعی، آگاهی بخشی به مردم و مسئولان و کاهش هزینه های مربوط به خانواده زندانیان از مهمترین اقدامات ستاد دیه در این مدت بوده است.
وی با بیان اینکه طی اقدامات انجام شده مشکلات سه قشر زندانی، خانواده و شاکیان مورد بررسی قرار می گیرد که خیران نقش اصلی را در این زمینه دارند، افزود: در سال گذشته، ۱۰ هزار و ۶۷۹ زندانی جرایم غیر عمد از زندان های سراسر کشور آزاد شدند که مبالغ بدهی آنها ۹۷۲ میلیارد تومان بوده است.
محمدی با بیان اینکه در این آزادسازی رشد ۳۷درصدی گذشت شاکیان را شاهد بودیم، گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۴۹ نفر مرد و ۳۳۰ نفر زن بوده اند.
معاون ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته دفاتر نمایندگی ستاد دیه در سراسر کشور ۳۱۳ گلریزان را برای آزادسازی زندانیان برگزار کردند که امسال با ۳۷۷ گلریزان به رشد ۲۰ درصدی رسیده است.
وی از کمک ۴۰۰ میلیون تومانی مقام معظم رهبری در سال جاری برای آزادسازی زندانیان غیر عمد خبر داد و گفت: قوای سه گانه هم در این مدت کمک هایی داشته اند که این کمک ها به تنهایی کافی نیست و باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع از ورود این زندانیان به زندان پیشگیری کرد.
وی یادآور شد: هم اکنون ۱۲ هزار زندانی غیر عمد در زندان های کشور وجود دارند و از آنجایی که ستاد دیه تا بدهی های زیر ۲۰۰ میلیون تومان را بررسی می کند امیدواریم این آمار به زودی به صفر برسد.
گفتنی است در چهاردهمین جشن گلریزان شهرستان بیرجند خیرین ۲۰۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمک کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*