پیمانه اقتصادی؛ از «نزدیکی سکه به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی» تا «جهش عجیب قیمت پژو ۲۰۰۸ و ساندرو با فرمان دلال‌ها»

 این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس با بازگشت به کانال ۹۵ هزار واحد، گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن، تغییر شیوه توزیع سیگار، نان در دوراهی افزایش یا ثبات قیمت، روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تولید نفت روسیه در ژوئن هم فراتر از توافق با اوپک بود، بولتون: آمریکا بانک گروه هفت نمی ماند و واردات بیش از ۵۰ تن رومیزی و دستمال سفره به کشور را در بر دارد.

افت شاخص کل بورس با بازگشت به کانال ۹۵ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیستم خرداد ماه ۹۷، با کاهش ۱۶۱ واحدی معادل ۰٫۱۷ درصد به رقم ۹۵ هزار و ۹۱۵ واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف روز شنبه، شاهد روند نزولی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش ۵۰ واحدی معادل ۰٫۱۷ درصد به رقم ۲۹ هزار و ۷۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۴۵ معادل ۰٫۲۶ درصد، عدد ۱۷ هزار و ۴۳۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۳ واحدی معادل ۰٫۲۶ درصد به رقم ۱۲ هزار و ۷۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۸۴ واحد کاهش معادل ۰٫۱۷ درصد را رقم زد و به سطح ۱۰۵ هزار و ۳۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۲۱۶ واحد کاهش معادل ۰٫۳۱ درصد به رقم ۶۹ هزار و ۱۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روز قبل، با ۲۰۲ واحد افزایش معادل ۰٫۱۰ درصد همراه بود و عدد ۱۹۹ هزار و ۵۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

از «نزدیکی سکه به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی» تا «جهش عجیب قیمت پژو ۲۰۰۸ و ساندرو با فرمان دلال‌ها»

نزدیکی سکه به سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی

دومین روز کاری بازار سکه در هفته جاری با ادامه روند افزایشی و رکورد زنی بهای سکه تمام همراه شد. به طوری که قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، به قیمت ۲,۳۳۰,۰۰۰ فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید ۲,۴۴۸,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، ۱۲۱ هزار تومان رشد داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۸۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات دیروز، ۷۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۶۰ هزار تومان گران‌تر شد. هر سکه یک گرمی نیز با افزایش ۱۵ هزار تومانی به رقم ۳۹۵ هزار تومان رسید. این در حالی است که عضو هیأت رئیسه­ اتحادیه طلا و جواهر، افزایش بیش از اندازه تقاضا برای خرید سکه را سبب افزایش قیمت و ایجاد حباب ۴۰۰ هزار تومانی سکه دانست.

گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن

بر اساس گزارش های منتشره، رؤسای جمهور روسیه و چین در توافقنامه ی مشترکی که روز جمعه امضا کردند تصمیم گرفتند که سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل-یوآن را افزایش دهند. این توافقنامه مواردی را مانند ”تقویت بیشتر روابط روسیه و چین در بخش مالی، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت های مربوط به مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و تامین مالی، و گسترش همکاری در زمینه هایی مانند ساختار پرداخت و بیمه” در بر می گیرد. همچنین، پوتین و شی جین پینگ رؤسای جمهور روسیه و چین توافق کردند که دو کشور حجم مبادلات تجاری را افزایش داده، ساختار این مبادلات را تقویت کرده، و حوزه هایی جدید که به طور بالقوه با رشد اقتصادی منجر می شود را بیش از پیش شناسایی کنند. در این رابطه، رئیس جمهور روسیه اذعان کرده است که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور می تواند تا پایان سال جاری میلادی حتی به معادل ۱۰۰ میلیارد دلار هم برسد.

شیوه توزیع سیگار تغییر کرد

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: بر اساس ابلاغیه صادره، از امروز توزیع سیگار اعم از تولیدی و وارداتی منحصرا از طریق سامانه جامع تجارت صورت می گیرد و توزیع خارج از سامانه قاچاق تلقی خواهد شد. علی اصغر رمزی با اشاره به اینکه حدود هزار توزیع کننده استانی در کشور فعالیت می کنند، گفت: تمامی این توزیع‌کنندگان مکلف هستند فعالیت‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و توزیع خارج از این سامانه قاچاق تلقی  و مجوز متخلفین باطل می‌گردد. رمزی با تأکید بر ضرورت اجرای مطلوب ۴ گام اولیه  توسط  واردکنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان سراسری(کشوری) محصولات دخانی، پیش بینی کرد: از دهم تیرماه سال جاری صرفا توزیع کنندگان استانی از طریق این سامانه امکان دریافت سیگار از تولیدکننده یا توزیع کننده سراسری را خواهند داشت به این ترتیب برخی تخلفات و حاشیه‌ها در سطح استان‌ها پایان یافته و تمامی فعالیت های توزیع کنندگان استانی نیز شفاف و تسهیل می‌گردد.

نان در دوراهی افزایش یا ثبات قیمت

در حالی که طی سه سال گذشته قیمت نان افزایش پیدا نکرده و مقرر شد تا درباره آن بعد از ماه رمضان تصمیم‌گیری شود، دولت قیمت گندم برای نانوایی‌ها را تغییری نداد که به نظر می‌رسد تصمیمی برای تغییر قیمت نان نیز ندارد. بر اساس گزارش ایسنا، روز شنبه مصوبه‌ای در هیأت وزیران ابلاغ شد که به گونه‌ای تکلیف همه را روشن کرد چرا که معاون اول رئیس جمهور درباره این مصوبه که قیمت فروش گندم نانوایی‌ها و صنف و صنعت را مشخص می‌کند، این گونه نوشت که “بر اساس مصوبه نهم خردادماه امسال به پیشنهاد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۳۶ الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قیمت فروش گندم موضوع یکی از بندهای تصویب‌نامه ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۹۳ کماکان برای نانوایی‌های یارانه‌ای به ازای هر کیلوگرم ۶۶۵۰ ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم ۹۰۰۰ ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌گردد. ” این مصوبه اخیر که به امضای اسحاق جهانگیری رسیده و به همه دستگاه‌های اجرایی نظارتی رونوشت شده است، نشان می‌دهد که دولت عزمی برای افزایش قیمت نان ندارد بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید با حساسیت و دقت بیشتری روی نانوایی‌ها نظارت کنند تا شاهد تخلفات امروز برخی از آنها در زمینه افزایش خودسرانه قیمت نان نباشیم.

بازار اوراق مسکن؛ روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۲۱ تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک میانگین سطح ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام در سطح ۱/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. از ابتدای آذر با کاهش رشد شبه‌پول و سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار مسکن، جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سه ماه زمستان در تهران رقم خورد. با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، در اردیبهشت جهش ۲/ ۸ درصدی (بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر) را شاهد بودیم. آمارهای تورم تولیدکننده مسکن و رشد ۹/ ۲۷ درصدی شاخص کل در ۳ فصل ابتدایی سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ (شامل جهش ۵/ ۷۲ درصدی قیمت آهن‌آلات، ۳۹ درصدی شیرآلات بهداشتی و ۳۰ درصدی گروه سیمان و چوب) از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

بولتون: آمریکا بانک گروه هفت نمی ماند

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تنش های داخلی هفت کشور صنعتی (جی ۷) گفت که ایالات متحده دیگر بانک اعضای این بلوک نخواهد بود. بولتون در توئیتی نوشت: ‘یک گروه هفت دیگر؛ جایی که سایر کشورها انتظار دارند آمریکا همواره بانک آنها باشد. رئیس جمهوری امروز به روشنی اعلام کرد که دیگر چنین نخواهد بود’. به گزارش ایرنا، تقابل آمریکا و سایر اعضای گروه هفت نشست امسال را به یکی از تیره ترین جلسه سران این بلوک تبدیل کرد. ترامپ چندی پیش بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر تعرفه وضع کرد. تعرفه فولاد ۲۵ درصد و تعرفه آلومینیوم ۱۰ درصد تعیین شده است. این کشورها در مقابل تصمیم آمریکا دست به اقدام تلافی جویانه زده یا خواهند زد. اروپایی ها امیدوار بودند که در گروه هفت آمریکا را تحت فشار قرار دهند که از تصمیمات خود منصرف شود. این کشورها به همراه کانادا ضمن انتقاد از شعار ترامپ «آمریکا اول» اعتقاد دارند که رئیس جمهوری آمریکا حتی با متحدان سر ناسازگاری گذاشه و جامعه جهانی را به سمت یک جنگ جهانی تجاری سوق می دهد.

تولید نفت روسیه در ژوئن هم فراتر از توافق با اوپک بود

رسانه‌های روسیه اعلام کردند این کشور در نخستین هفته از ماه ژوئن امسال، روزانه ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که بسیار بیشتر از سقف تولید آن در قالب توافق جهانی کاهش تولید نفت است. طبق اعلام خبرگزاری اینترفکس روسیه، تولید این کشور در هفته نخست ژوئن به طور میانگین یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن بود و هیچ گاه از مرز یک میلیون و ۵۱۱ هزار تن پایین‌تر نیامد. روسیه و عربستان از تمایل خود برای رفع تدریجی محدودیت تولید نفت، نشانه‌هایی ابراز کرده‌اند و بیشتر شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه خواهان افزایش تولید خود هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به تازگی اعلام کرد قیمت نفت ۶۰ دلار برای این کشور مطلوب است. در ماه می امسال، میانگین تولید نفت روسیه برای سومین ماه پیاپی حدود ۱۰ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز بود. /شانا

واردات بیش از ۵۰ تن رومیزی و دستمال سفره به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت ۵۰ تن و ۹۳۲ کیلوگرم رومیزی و دستمال سفره از کاغذ از سایر کشور‌ها وارد ایران شده است. بر اساس این میزان واردات رومیزی و دستمال سفره از کاغذ به کشور، ۱۱۶ هزار و ۴۴۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۸۸ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۶۴۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است رومیزی و دستمال سفره از کاغذ از امارات متحده عربی، ترکیه و چین وارد کشور شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده رومیزی و دستمال سفره از کاغذ به ایران، چین بوده است که با صادرات ۵۰ تن و ۳۱۹ کیلوگرم درآمد ۱۱۴ هزار و ۹۱۹ دلاری را نصیب خود کرده است.

جهش عجیب قیمت پژو ۲۰۰۸ و ساندرو با فرمان دلال‌ها

کمتر از یک هفته از اعلام تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایرانی می‌گذرد و همین امر عاملی شده تا قیمت محصولات فرانسوی در بازار شاهد افزایش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته باشد. البته این افزایش قیمت‌ها در سکوت واحدهای نظارتی فضای مناسبی را برای جولان دلال‌ها فراهم کرده و هر کس سلیقه‌ای قیمتی را برای خودروها تعیین می‌کند. به‌عنوان نمونه دیروز بازار شاهد افزایش ۸میلیون تومانی ساندرو استپ‌وی بود که با قیمت ۸۹ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، این در حالی است این خودرو در کارخانه ۶۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. علاوه بر این نکته مهم بازار امروز، افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت اولین خودروی پسابرجامی پژو۲۰۰۸ است، به‌ نحوی که این خودرو تا این لحظه با قیمت ۱۹۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۰۸ آن‌هم در عرض یک روز در حالی اتفاق افتاده که این محصول در کارخانه ۱۱۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. /تسنیم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*