ورزش هوانوردی استان آسمان پرواز ندارد

ورزش هوانوردی شامل رشته های پاراگلایدر و پاراموتور از ورزش های مهیجی است که مسابقات المپیکی دارد و به عنوان یک ورزش برای تفریح، انتخاب گردشگران است. این رشته با فعالیت تعدادی از علاقه مندانش در خراسان جنوبی فعال است اما هنوز سایت پرواز آن ایجاد نشده و مشکل اصلی ورزشکاران این رشته همین است چون نمی توانند بدون آسمانی برای پرواز این رشته را به خوبی ادامه و گسترش دهند. مسئول باشگاه هوانوردی ققنوس با بیان اینکه حدود ۶ سالی می شود که پرواز می کنم، گفت: ۲ و سال نیم می شود که مجوز باشگاه را داریم هر چند بعد از ۳ سال تلاش موفق به انجام این کار شدیم. هادی نیا با بیان اینکه تمام اردوها را در خارج استان برگزار می کنیم، عنوان کرد: دلیل این کار نبود سایت پروازی است چرا که هر جایی نمی توان پرواز کرد. وی تصریح کرد: سایت های پروازی باید از شرایط مناسب و ایمنی کامل برخوردار باشند و هر جایی نمی توان آن را به پرواز در آورد. او خاطر نشان کرد: محلی را برای راه اندازی سایت پیدا کرده ایم و بعد از تست های زیادی که داشتیم آنجا را مناسب دیدیم و درخواست تأسیس را به هیئت انجمن های ورزشی داده ایم.
جنبه های درآمدزایی و گردشگری
به گفتۀ وی راه اندازی سایت پروازی نه تنها در زمینه توسعه این ورزش کمک می کند بلکه در حوزه های تفریحی و گردشگری هم خیلی مهم است و استان های دیگر از همین طریق درآمدزایی بالایی دارند.
این مسئول بیان کرد: ما اکنون زیرنظر هیئت انجمن های ورزشی هستیم ولی کمیته این ورزش فعال نیست. هادی نیا تصریح کرد: با کمترین امکانات و حداقل ترین حمایت ها ورزش پاراگلایدر در حال انجام است و به دنبال این هستیم که این ورزش را توسعه دهیم. به گفتۀ وی حداقل توقعی که داریم این است که به ما کمک شود تا این ورزش را به مردم معرفی کنیم و سایت پروازی راه اندازی شود. وی اضافه کرد: در آن مکان اگر اجازه تأسیس آن داده شود به جاده هم نیاز دارد که ارگان ها و سازمان های زیربط می توانند کمک کنند.او درباره مزیت این سایت هم گفت: هر ماه بجای اینکه ما اردوهای خود را در دیگر استان ها برگزار می کنیم در همین شهر برگزار کرده و حتی می توانیم میزبان دیگر استان ها باشیم و در بخش های مختلف باعث درآمدزایی مردم شهر شود چراکه ما وقتی به استان های دیگر می رویم برای هر کدام از نیازهای خود هزینه هایی پرداخت می کنیم که می توانیم آن را در خود استان هزینه کنیم و استان های دیگر به بیرجند بیایند. هادی نیا ادامه داد: همچنین باعث رونق گردشگری می شود و باعث اشتغال عده بیشتری می شود و حتی می توان مسابقات مسافت در حد کشوری و بین المللی در بیرجند برگزار کرد چرا که به دلیل نور آفتاب خوب قابلیت و پتانسیل بالایی در این نوع مسابقه دارد و خود این باعث توسعه استان می شود.
مسئولان این ورزش را نمی شناسند
مسئول باشگاه پاراگلایدر با اشاره به اینکه از طرف هیئت انجمن های ورزشی در این حوزه تاکنون خیلی کمک شده است، گفت: هر کسی که بخواهد اولین نفر باشد که کاری را انجام دهد مسلما مشکلات زیادی پیش رو دارد و درباره ما همینگونه بوده و است. هادی نیا خاطر نشان کرد: بیشتر این سخت گیری ها به این دلیل است که آگاهی کاملی درباره این ورزش ندارند و از قوانین و مجوزهایی که برای پرواز باید دریافت شود بی اطلاع هستند. وی عنوان کرد: ما می خواستیم وسیله پروازی به اسم کرایگ را خریداری کنیم که وسیله موتوری سه چرخ است و از زمین حرکت می کند و جنبه تفریحی آن غلبه دارد هدفمان این بود که بخش تفریحی و درآمدزایی را هم در استان راه اندازی کنیم که در آن زمان قیمت آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود. اما سازمان تفریحی و رفاهی شهرداری هم کمک نکرد و و تربیت بدنی هم گفت فقط می تواند ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدهد تا اینکه به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردیم و با همکاری عربی، معاون این سازمان توانستیم برای دریافت وام از صندوقق کارآفرینی اقدام کنیم که البته هنوز عملی نشده است و عنوان می کنند که وظیفه ما ثبت پرونده است و چون بیشتر تسهیلات این صندوق مربوط به روستائیان است ممکن است با تقاضای ما برای تسهیلات موافقت نشود. به علاوه حالا بعد از این مدت پیگیری و افزایش قیمت دلار اکنون با ۱۸۰ میلیون تومان هم نمی توان این وسیله پروازی را خریداری کرد و قیمت ها خیلی بالا رفته است.
ورزشکاران خلبان
هادی نیا با بیان اینکه مسئولان نمی دانند این ورزش چه سودی برای استان دارد، گفت: اکنون ما ۱۰ نفر ورزشکار حرفه ای هستیم که عموما به اردوهای استان های دیگر هم اعزام می شویم. وی با اشاره به اینکه ورزش های هوایی یک فن، حرفه و علم است، عنوان کرد: در برخی از بخش ها آموزش هایی که ما می بینیم با آموزش های یک خلبان هواپیمای مسافری برابری دارد و ما هم حتی بعد از آموزش های نهایی مدرک خلبانی دریافت می کنیم. او درباره هزینه های این ورزش هم ادامه داد: برای آموزش های ابتدایی که تجهیزات را خودمان در اختیار هنرجو قرار می دهیم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، وقتی که بخواهند برای مراحل پیشرفته بروند و به صورت حرفه ای آموزش ببینند باید تجهیزات را خریداری کنند که این وسایل از ۱۰ تا ۲۰ میلیون است.
هواپیمایی یا ورزش
هادی نیا درباره این ورزش توضیح داد: انجمن ورزش های هوایی اکنون در کشور فعال است و مسابقات المپیک دارد که انواع مختلفی دارد و یکی از ورزش های مهیج در جهان می باشد. وی افزود: بیرجند در این ورزش نسبت به کشور در سطح پایینی قرار دارد چرا که استان های دیگر با دارا بودن سایت مخصوص هوایی کارهای خوبی انجام داده اند. به گفتۀ وی این نوع ورزش باعث افزایش سطح هوش و تصمیم گیری ها در لحظه می شود و به همین دلیل جزو ورزش های سخت است. او بیان کرد: یکی از مشکلات ورزش های هوایی دو قطبی شدن آن است چرا که هواپیمایی کشور می گوید این رشته مربوط به ماست و اداره کل ورزش هم خود را متولی این رشته می داند و اکنون هر کدام از این دو مجموعه تیم های مجزا دارد و این وضععیت باعث دو دستگی شده است هادی نیا با بیان اینکه اکنون هر شهری بیشتر به سمت هیئت انجمن های ورزشی می رود یا هواپیمایی را انتخاب می کند، ما هم اکنون زیرمجموعه این هیئت هستیم با وجود اینکه هواپیمایی استان به ما خیلی کمک کردند. به گفتۀ وی حتی سلامی مدیر کل فرودگاه استان عنوان کرد که هر کمکی بخواهیم تا حد توان و به صورت قانونی خواهد داشت و مسئولان همه باید این نوع نگاه را داشته باشند تا برای استان کاری انجام شود. وی اظهار امیدواری کرد که در سال های آینده شاهد این باشیم که بر فراز آسمان بیرجند چندین پاراگلایدر پرواز کنند تا این ورزش و تفریح رونق پیدا کند.
اولویت راه اندازی سایت
رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان نیز درباره ورزش های هوایی گفت: اکنون کمیته ورزش های هوایی در استان فعال نیست چون قبلا رئیس کمیته آن از خلبان های ارتش بود که گفتند اجازه شغل دوم ندارند و دیگر نتوانست ادامه بدهد و در شرایط فعلی ما مسئولیت این کمیته را نداریم. علیزاده درباره سایت پروازی هم عنوان کرد: درخواست آن را داده ایم و اینکه برای تائید مکان مشخص شده برای سایت باید افراد خبره از کشور بیایند و آنجا را تائید کنند، بعد از تائید کارشناس ها درخواست به شورای تأمین می رود. وی با بیان اینکه ما به دنبال راه اندازی این سایت هستیم و اولویت ما می باشد، تصریح کرد: بعد از تائید در شورای تأمین باید برای زیرساخت های سایت با مسئولان ذیربط رایزنی داشته باشیم و تمام این ها زمان بر است ولی امیدواریم تا آخر امسال یا اوایل سال بعد این امر محقق شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*