همزمان با هفته صنایع دستی در استان چراغ شب بازارهای صنایع دستی روشن می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از برپایی شب بازارهای صنایع دستی در تمامی شهرستان های استان همزمان با هفته صنایع دستی خبر داد .
حسن رمضانی در جمع خبرنگاران و در تشریح برنامه های هفته صنایع دستی در استان از اجرای طرح خدا قوت صنعتگر در راستای بازدید از واحدهای تولیدی صنایع دستی توسط مسئولان خبر داد و گفت: تقدیر از فعالان و پیشکسوتان صنایع دستی، برپایی سیاه چادر عشایر برای عرضه صنایع دستی در شهرهای در مسیر سفر، افتتاح مرکز آموزش و تولید نساجی سنتی در روستای حاجی آباد بیرجند و راه اندازی اتاق فکر صنایع دستی از مهم ترین برنامه های این هفته می باشد.
وی به برگزاری همایش یک روزه بانوان صنعتگر و ایجاد روزبازار صنایع دستی در فردوس اشاره کرد و افزود: ثبت ملی روستای خراشاد به عنوان روستای حوله بافی و تشکیل پرونده برای ثبت جهانی آن، افتتاح اولین سایت فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در فردوس، صدور بیش از ۱۳۰۰ مجوز صنایع دستی و بالغ بر ۶۵ فقره مجوز پشتیبان مشاغل خانگی و اعطای بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی در سال گذشته می باشد.
نمایشگاه سراسری صنایع دستی از ۵ آذر
وی از برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی از ۵ تا ۱۱ آذر ماه و هم چنین برپایی نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در قاین خبر داد و بیان کرد: دریافت ۵ نشان مرغوبیت صنایع دستی و معرفی دو مهر اصالت صنایع دستی به سازمان یونسکو از دیگر افتخارات سال گذشته می باشد .
شاغلین صنایع دستی ۶ هزار نفر شدند
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه شاغلین صنایع دستی در استان به مرز ۶ هزار نفر رسیده، گفت: ۲۵ مرکز آموزش و ۳ خانه صنایع دستی در استان دایر است. رمضانی میزان صادرات صنایع دستی استان را در سال گذشته ۸۳۹ هزار دلار عنوان کرد و افزود: احیای ۸ رشته صنایع دستی شامل: پخل بافی، رنگ رزی سنتی، برک بافی، خراطی، سوزن دوزی بلوچ، نمدبافی، گیوه بافی و پلاس بافی از دیگر اقدامات سال گذشته بوده که این روند در سال جاری هم چنان ادامه دارد .
کاروان سرای امینی برای صنعتگران
وی با اشاره به فعالیت بازارچه های دائمی در استان از آماده سازی کاروان سرای امینی در بازار بیرجند برای فعالیت و حضور صنعتگران خبر داد و بیان کرد: تلاش می شود ظرف یکسال آینده کار مرمت این بنا به اتمام برسد که بیش از ۳۰ الی ۴۰ واحد تجاری از این طریق در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار خواهد گرفت .
مشکل ملی بیمه فعالان صنایع دستی
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی گفت: مشکل بیمه باید در سطح کلان کشور مرتفع و در بودجه لحاظ شود ولی به نظر پروسه طولانی را می طلبد .عباس زاده به بیمه ۲۲۰ نفر در حوزه صنایع دستی استان اشاره کرد و افزود: طرح هر روستا یک محصول صنایع دستی از سال گذشته در استان شروع شده که از حضور دهیاران ،بخشداران و فرمانداران در این طرح بهره گرفته می شود.وی از چاپ کتاب طراحی های جدید در حوزه صنایع دستی در سال جاری خبر داد و بیان کرد: برای کفش بیرجندی افق خوبی دیده شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*