نایب قهرمان دفاع شخصی عنوان کرد: استان در لاک سنتی ورزش

کم توجهی به ورزش علمی یکی از مهمترین عوامل در جا زدن در پیشرفت ورزشی است. مجتبی فیاض زاده نایب قهرمان کشور به خوبی این مسئله را تحلیل می کند. او مشکل اصلی ورزش خراسان جنوبی را فرورفتن در لاک سنتی می داند. فیاض زاده  موفقیت های بسیاری در رشته دفاع شخصی دارد و در این گفت و گو با امروز خراسان جنوبی از تأثیر ورزش می گوید.
* از چه سنی ورزش را شروع کردید؟
از ۱۳ سالگی با کونگ فو توآ شروع کردم و بعد چون به ورزش های ترکیبی خیلی علاقه داشتم و اینکه می دیدم یک ورزش دیگر موضوع جدیدی برای من ندارد به سراغ ورزش دیگری می رفتم و به همین دلیل بعد از کونگ فو به ورزش های کینک بوکسینگ، ووشو، بوکس، جودو و دفاع شخصی روی آوردم.
* چه مقام هایی کسب کرده اید؟
در تمام این ورزش ها در استان مقام های زیادی آورده ام و در ورزش دفاع شخصی هم نایب قهرمان کشور شدم.
* حمایت ها از شما چکونه بوده است؟
حمایت مسئولان از من که می توانم بگویم صفر بوده است. موضوع مهم که وجود دارد تقویت فرد از نظر روحی و روانی است چرا که ورزشکارانی که به مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی راه پیدا می کنند یعنی از نظر توان و قدرت بیشتر در یک سطح قرار دارند و کسانی می توانند مقام بیاورند که از نظر روحی و روانی بالاتر از بقیه باشند و به نظر من حمایت های روحی و روانی باید از ورزشکاران بیشتر باشد در حالی که در خراسان جنوبی اینگونه نیست هر چند از نظر مالی هم این گونه نیست ولی از ان مهمتر روحیه است که متأسفانه به آن هم توجهی نمی شود.
از نظر خانوادگی خیلی حمایت شده ام، مادرم همیشه می گفت یا کاری را شروع نکن یا اگر می خواهی انجام دهی بهترین باش و به همین دلیل من در هر رشته ای که باشم می خواهم تا بالاترین حد پیشرفت بروم.
* تاکنون ناامید شده اید؟
به دلیل حاشیه هایی که برای من درست کرده اند بله  ناامید شده ام ولی برای اینکه خودم را نشان دهم باز بیشتر تلاش کرده ام تا به موفقیت برسم.
* مشکل اصلی ورزش استان را چه می بینید؟
بزرگترین مشکل ورزش استان سنتی بودن آن است. اینکه مربیان همان تکنیک ها و روش های سنتی قبل را ادامه می دهند در حالی که باید به روز باشیم و با علم روز این کار انجام شود. از دیگر مشکلات تجهیزات و امکانات است که در خراسان جنوبی در این زمینه ضعف هایی وجود دارد و همچنین سالن های ورزشی آن امکاناتی که باید را ندارد مثلا یک تهویه قوی ندارد که آن بوی بد در آن نباشد.
* برای توسعه ورزش استان چه کارهایی باید انجام شود؟
همه با هم همکاری و همدلی داشته باشند و  دور از حاشیه ها و منیت ها کارها را پیش ببرند  تا با وحدت بتوانیم ورزشکاران را حمایت کنیم و به ان سطحی که باید برسیم. به نظر من هنوز این دید رقابتی در استان وجود ندارد که بدانند اگر چند ورزشکار کشوری را در باشگاهها حمایت کنیم دیگر جوان ها هم هر روز به دلیل رقابت با آنها و اینکه بخواهند خود را به آن سطح برسانند رقابت می کنند و ما ورزشکاران قهرمان بیشتری خواهیم داشت.
همچنین موضوع مهم دیگر تبلیغات است در تمام رشته های ورزشی و اینکه اگر ورزشکاری را به آن سطح از قهرمانی می رسانند آن را حفظ هم بکنند نه اینکه یک شخص به مقام های کشوری دست پیدا می کند ولی برای پیشرفت او و نگه داشتش دیگر کاری انجام نمی شود و حتی گاهی به راحتی سنگ اندازی هایی در جلوی راه او انجام می دهند. به نظر من نکته مهم دیگری که برای توسعه ورزش و قهرمان پروری نیاز می باشد این است که مربیان و مسئولانی در این سمت ها باشند که خودشان دوره قهرمانی را درک کرده باشند چراکه مربی که خود این دوره را گذرانده باشد بخوبی ورزشکار را درک می کند و می داند چه چیزهای نیاز دارد و در همین راستا به او راهنمایی می دهد و کمک کننده می تواند باشد.
* از مسئولان چه درخواستی دارید؟
از مسئولان هم می خواهم فقط به فکر قهرمان پروری و ورزشکاران باشند و اگر  توان کسی از آنها بالاتر بود بپذیرند، اگر هیئتی ضعیف عمل می کند و یا به جای پیشرفت پس رفت داشته و یا درجا زده است، مسئول را تغییر دهند و فرد با صلاحیتی جایگزین آن کنند نه اینکه چندین سال همان شخص در آن سمت باشد ولی کاری انجام ندهد گویا آن سمت جزو املاک او محسوب می شود.
* برنامه شما برای آینده چیست؟
در ورزش قصد دارم برای مسابقات آسیا مقام بیاورم و در درس هم می خواهم برای دکتری خودم را آماده کنم.
همچنین به خانواده ها توصیه می کنم که ورزش را مانعی برای تحصیل ندانند چرا که به واسطه ورزش به نظر من درهای زیادی از موفقیت به روی جوانان باز می شود و حتما بعد از استعدادیابی فرزندشان در آن رشته ای که علاقه دارد او را ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*