مشکلات بخش حمل و نقل و تجمع دوباره رانندگان استان رانت غیر بومی ها در شبکه باربری استان

مشکلات حوزه حمل و نقل دادشان را درآورده است، بیشتر دلشان برای ۸۳ بارنامه ای می سوزد که روزانه به صورت غیر قانونی به غیر بومی ها تحویل می شود تا بار بزنند و منافع بار استان را به جیب بزنند.
دهها نفر از رانندگان حوزه حمل و نقل بار شهرستان بیرجند، روز گذشته با توقف کامیون هایشان داخل میدان شهدای عبادی (میدان پمپ بنزین) خواستار پیگیری مطالباتشان از سوی مسئولان امر شدند.یکی از این رانندگان با بیان اینکه از ساعت ۲۲ چهارشنبه شب تا ۳ بامداد پنجشنبه به همراه حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در این میدان گرد هم آمدیم و سپس متفرق شدیم و قرار گذاشتیم صبح پنجشنبه مجددا به این محل بیاییم، ادامه داد: حدود ۲۰۰ نفر هستیم که در این محل جمع شده ایم  و به دنبال گوش شنوا برای درد دل کردن می گردیم.
وی افزود: هدف ما این است تا مشکلات عدیده خود را به گوش مسئولان امر برسانیم تا نسبت به رفع آنها اقدام کنند و اهل برپایی اغتشاش و برهم زدن آرامش نیستیم.
راه انتخابات انجمن صنفی بسته است
وی گفت: به لحاظ قانونی و طبق اساسنامه انجمن صنفی رانندگان بخش حمل و نقل بار هرگونه درخواست و مطالبه این رانندگان باید از طریق انجمن صنفی پیگیری شود و این انجمن صنفی ماست که باید از حق و حقوقمان دفاع کند اما متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته این انجمن هیچگونه اقدام خاصی در این راستا صورت نداده و دلیلش هم این است که مسئولان انجمن در این حرفه فعالیت نداشته و ندارند و بازنشستگان ارگان های مختلف می باشند که با کار و مشکلات رانندگان آشنا نیستند.وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه مگر این افراد منتخبان خود شما نیستند؟ نیز گفت: متاسفانه رانندگان برای قرار گرفتن در جمع نامزدهای انتخاب هیأت مدیره انجمن با موانع و محدودیت هایی روبرو هستند و همین مسئولان انجمن طی مکاتبات مبتنی بر ادعاهای غیر واقع، صلاحیت آنان را زیر سؤال می برند و اجازه حضورشان  را در انتخابات نمی دهند. ضمن اینکه رانندگان از حق و حقوق قانونی خود مطلع نیستند و لذا ناچار می شوند مجددا با توجه به سوابق به همین افراد اعتماد کنند.
از سال ۹۱ افزایش نرخ کرایه نداشته ایم
یکی دیگر از معترضان با اشاره به اینکه هرساله شاهد بالا رفتن نرخ تورم و یا بهتر بگویم قیمت کالا و خدمات هستیم، افزود: علاوه براین هزینه های رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه نیز هرساله افزایش می یابد با این حال نرخ کرایه حمل و نقل بار از سال ۹۱ تاکنون نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی مسیرها کاهش پیدا کرده است.وی اضافه کرد: علاوه براین ها افزایش بی رویه هزینه های تأمین اجتماعی را نیز داریم که امسال ۲۵درصد بیشتر شده و منصفانه نیست.
انجمن صنفی در تقابل با منافع رانندگان
یکی دیگر از رانندگان بخش حمل و نقل بار شهرستان با بیان اینکه مسئولان انجمن صنفی ما با شرکت ها و صاحبان بار جلسه می گذارند و بر روی نرخ کرایه با آنها به توافق می رسند، گفت: این توافقات بدون در نظر گرفتن مطالبات و منافع رانندگان این بخش صورت می گیرد و باعث متضرر شدن رانندگان و صاحبان و وسایل نقلیه می شود.
وی افزود: براساس گفته مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، روزانه بالغ بر ۲۵۰برگه بارنامه در شهرستان بیرجند صادر می شود که تنها یک سوم این تعداد در سالن اعلام بار ، مطرح می شود و بقیه خارج از ضابطه و ودر روالی  غیرقانونی در اختیار رانندگان غیر بومی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: انجمن صنفی باید سالانه به ما رانندگان گزارش عملکرد ارائه دهد اما این اطلاع رسانی و شفاف سازی از سوی انجمن صنفی صورت نمی گیرد.
اجحاف در حق رانندگان فعال ترانزیت
یک راننده دیگر گفت: بارها از سوی رانندگان فعال در بخش ترانزیت افغانستان، اعلام شده که آنها باید برای تمدید دفترچه های خروج خود با تحمل هزینه ها و وقت زیاد به خراسان رضوی مراجعه نمایند و علاوه براین در افغانستان به عناوین و بهانه های مختلف مبالغ هنگفتی از رانندگان دریافت می شود که رقم آن به حدود ۵۰۰هزار تومان به ازای هر سرویس می رسد و جا دارد که مسئولان استان با جدیت این مشکلات را پیگیری و رفع کنند.
سهمیه کم سوخت
یکی دیگر از رانندگان هم با گلایه از اخذ مبالغ هنگفت از رانندگان بخش حمل و نقل بار توسط باربری ها به هنگام صدور بارنامه، اظهار کرد: سهمیه کارت سوخت ما هم پایین است و حتی همین سهمیه اندک را هم به طور کامل نمی توانیم دریافت کنیم.وی با بیان اینکه برای افراد متفرقه و خارج از صنف رانندگان کارت هوشمند رانندگی صادر می شود، افزود: متأسفانه با وجود انعکاس این مشکل، هیچگونه پیگیری از سوی راهداری و حمل و نقل جاده ای و تأمین اجتماعی صورت نمی گیرد.
وی همچنین از نبود نظارت بر روی نرخ لوازم یدکی و افزایش بی رویه  و بی حساب و کتاب این اقلام و نیز عدم حمایت، تعامل و همراهی مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با رانندگان بخش حمل و نقل بار گلایه کرد.
براساس آخرین اخبار واصله تا قبل از تکمیل خبر، معترضان پس از ساعاتی حضور در میدان پمپ بنزین، با صحبت های یکی دو نفر از مسئولان امر، متقاعد شدند محل را ترک کرده و به پایانه حمل و نقل بار بروند تا در جلسه ای با حضور مسئولان مربوط مطالبات و درخواست هایشان مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*