مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان عنوان کرد: چتر بیمه برای یک درصد فعالان صنایع دستی سرایان

فقط ۱۰ نفر از حدود هزار نفر فعال در حوزه صنایع دستی شهرستان سرایان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند . مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی به بیمه فعالان صنایع دستی سرایان اشاره کرد و گفت : با توجه به سهمیه محدود استان و روشن نبودن قوانین در شروع اجرای طرح، تعداد محدودی توانستند از این بیمه استفاده کنند به طوری که در حال حاضر حدود ۱۰ نفر بیمه هستند.
عرب با بیان اینکه حدود هزار نفر در حوزه صنایع دستی شهرستان فعالیت دارند ، افزود : ۱۰۰ نفر نیز متقاضی بیمه هستند که شرایط لازم را دارند و در صورتی که برنامه ای از سوی دولت ارائه شود بیمه این افراد پیگیری خواهد شد.
وی از احیای رشته های ابریشم بافی و کرباس بافی که از رشته های بومی گروه نساجی سنتی می باشند در سال جاری خبر داد و بیان کرد: هنر زنگوله سازی، کفش چرمی، خراطی و چادر شب بافی در سال های گذشته به نام سرایان ثبت میراث معنوی شده است.
وی از سرمه دوزی، معرق ساقه گندم، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، نمد مالی، سوخت نگاری، میناکاری، چادرشب و سیاه چادر به عنوان دیگر صنایع دستی سرایان یاد کرد و از فعالیت ۶ کارگاه آهنگری، کارگاه چوب، نمد مالی و تراش سنگ در بازارچه دائمی محدوده تاریخی شهر سرایان خبر داد.
وی هم چنین از راه اندازی کارگاه نمد، گلیم بافی و تراش سنگ در سال جاری خبر داد و افزود: ۱۱ کارگاه زنگوله سازی و ۶۰ کارگاه حوله بافی نیز در سرایان فعالیت دارد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان از تعهد اشتغال حوزه صنایع دستی برای ۱۰۰ نفر در سال ۹۷ خبر داد و گفت: تاکنون ۶۰ نفر از این تعهد محقق شده که این اشتغال بیشتر به صورت طرح های پشتیبان در حوزه های نمد مالی، تراش سنگ و گلیم بافی بوده است.
وی با بیان اینکه برنامه اعزام به نمایشگاه امسال نیز دنبال می شود، تأکید کرد: کیفیت محصولات نیز باید قابل رقابت در سطح کشور باشد.
مسئول میراث فرهنگی سرایان با اشاره به تسهیلات اعطایی به فعالان صنایع دستی ادامه داد: سال گذشته ۱۷۰ میلیون تومان تسهیلات به طرح های پشتیبان و ۹۰ میلیون تومان نیز به طرح های انفرادی پرداخت شد.
عرب افزود: برای طرح های پشتیبان به ازای هر نفر تا سقف پنج میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی کارگاه نیز برابر  اشتغال ایجاد شده تسهیلات پرداخت می شود، گفت: به دنبال ترویج کار گروهی و اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*