مدیر کل امور مالیاتی استان خبر داد : سقف درآمد مالیاتی کوتاه می شود آخرین مهلت ارائه اظهار نامه مالیاتی صاحبان مشاغل و وسایل نقلیه عمومی ۳۱ خرداد است

مسئولان اداره کل امور مالیاتی استان در تلاشند سقف درآمدمالیاتی خراسان جنوبی را کاهش دهند یا دست کم ثابت نگه دارند این بدان معناست که درآمد مالیاتی خراسان جنوبی ثابت می ماند یا حتی ممکن است کمتر شود.
مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد میزان افزایش درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: هنوز این رقم مشخص نشده، اما با توجه به مشکلات اقتصادی و خشکسالی که در استان وجود دارد با مراجعات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور این شرایط را تبیین کرده ایم و از طرف دیگر امسال بسیاری از شرکت ها هم از معافیت مالیاتی بهره مند خواهند شد که خود بر میزان وصول مالیات تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
مهدی نباتی با تأکید بر اینکه پیگیریم میزان درآمد مالیاتی استان افزایش پیدا نکند و یا اینکه همانند برش استانی سال گذشته باشد از اجرای ۹۰ درصد طرح جامع مالیاتی در استان خبر داد . او در ادامه با تأکید بر اینکه ۳۱ خرداد آخرین مهلت ارائه اظهارنامه های مالیاتی است، افزود: این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود از صاحبان مشاغل و وسایل نقلیه در سطح استان خواست ارائه اظهار نامه مالیاتیشان را به روزها و ساعات پایانی موکول نکنند چرا که به دلیل حجم مراجعه کنندگان ممکن است در سیستم ثبت اظهار نامه اختلالاتی بوجود آید که جبران آن برای بهره مندی از معافیت ها غیر ممکن خواهد بود .مهدی نباتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درآمد مالیاتی از صاحبان مشاغل در استان فقط ۷ درصد می باشد، گفت: سازمان امور مالیاتی در خراسان جنوبی برای وصول مالیات به مشاغل در داخل شهرها چشم ندوخته چرا که ۸۶ درصد کسانی که اظهار نامه مالیاتی در این بخش ارسال می کنند از معافیت بهره مند می شوند و فقط ۱۴ درصد آنها ۷ درصد مالیات پرداخت می کنند.
فقط ۵۰ درصد مؤدیان مشاغل اظهار نامه دادند
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ ، ۲۷ هزار و ۵۵۱ فقره اظهار نامه مالیاتی در این بخش تسلیم شده، افزود: در سال جاری تاکنون فقط ۵۰ درصد مؤدیان مشاغل و وسایل نقلیه یعنی ۱۸ هزار و ۵۷۵ فقره اظهار نامه مالیاتی تسلیم شده که انتظار می رود در این دو روز باقیمانده از فرصت قانونی موجود حداکثر استفاده برده شود در غیر این صورت متضرر خواهند شد.
درآمد مالیاتی سال ۹۶
وی میزان وصول مالیات استان را در سال گذشته ۲ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال عنوان کرد که هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال آن از محل مالیات های مستقیم و ۹۷۷ میلیارد ریال آن از محل مالیات های غیر مستقیم وصول شده است.
نباتی میزان درآمد مالیاتی استان را در دو ماهه سال جاری ۲۸۵ میلیارد ریال در قالب ۱۸۹ میلیارد ریال مالیات مستقیم و ۹۷ میلیارد ریال مالیات غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: اشخاص حقوقی ۲۹ درصد، ارزش افزوده ۳۹ درصد، درآمد از محل حقوق بخش دولتی ۱۸ و بخش خصوصی ۴ درصد، اشخاص حقیقی در قالب مشاغل ۷ درصد و مستقلات ۷ دهم درصد درآمد مالیاتی استان را تامین می کنند .
۴۲ هزار مؤدی مالیاتی فعال
وی تعداد مؤدیان فعال مالیاتی را در استان ۴۲ هزار و ۶۳۲ مودی اعلام کرد که ۶ هزار و ۶۳۲ مؤدی شرکت ها و ۳۶ هزار مؤدی نیز کسبه و مغازه داران هستند. مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی میزان تعهد وصول مالیات استان را در سال گذشته بر اساس بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی که ۲۲۰ میلیارد تومان بوده ۱۰۰ درصد عنوان کرد و گفت: تهعد ما در سطح سازمان ۲۸۵ میلیارد تومان بوده که در این بخش عملکرد ما منفی بوده است .
نباتی با بیان اینکه ۹۱ درصد درآمدهای وصولی استان از محل امور مالیاتی است از واریز بیش از ۲ هزار و ۴۸۹ میلیون ریال عوارض از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان از نیمه دوم ۸۷ تا اردیبهشت ماه ۹۷ خبر داد .
شناسایی محل های فرار مالیاتی
وی با تأکید بر اینکه ما بدنبال وصول مالیات به ناحق در استان نیستیم ، بلکه می خواهیم عدالت مالیاتی اجرایی شود، به فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: هر چند فرار مالیاتی در استان کم صورت می گیرد و به ۵ درصد هم نمی رسد اما ده ها شرکت را شناسایی کرده ایم که به نام افراد مظلوم فعالیت تجاری انجام می دهند و از زیر بار مالیات فرار می کنند . وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان فرار مالیاتی وجود ندارد ، افزود: عده ای برای فرار از مالیات از کارت های بازرگانی و پیله وری مردم سوء استفاده می کنند و بدون اطلاع صاحبان آنها تجارت میلیاردی انجام می دهند که رسانه ها و هم چنین اتاق بازرگانی باید در این حوزه برای اطلاع رسانی به مردم تلاش کنند. نباتی فرار مالیاتی را بر اساس قانون جرم اعلام کرد و با بیان اینکه طی ۴ الی ۵ سال گذشته از محل کارت های پیله وری گزارش فرار مالیاتی در استان نداشته ایم ، ادامه داد: یکی از علل اصلی گلایه مندی های مالیاتی در استان عدم اطلاع مؤدیان از تکالیف قانونی است چرا که تسلیم اظهار نامه مالیاتی منوط به ارائه دفاتر، اسناد و مدارک است تا معافیت شامل حالشان بشود.
آمار غلط رتبه اول استان در وصول مالیات
نباتی در مورد رتبه اول استان در وصول مالیات در کشور اینگونه پاسخ داد که : سهم خراسان جنوبی از میزان درآمد مالیاتی در کشور ۲۷ صدم درصد است و در بین ۴۱ سازمان مالیاتی نیز هیچ وقت میزان وصول مالیات در خراسان جنوبی از رتبه ۳۶ یا ۳۷ کمتر نبوده است .
وی ادامه داد: مدیران قبلی سازمان به غلط اینگونه به رسانه ها اعلام کرده اند که رتبه استان در وصول مالیات در کشور اول است در حالیکه ما در مقایسه با خودمان وضعیت خوبی داریم نه در مقایسه با سایر استان ها.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*