مجردهایی که قربانی خانواده بد خود می شوند سراغ دختران “گلخن” در ازدواج نروید

دختران زیادی وجود دارند که با وجود داشتن ویژگی ها خوب، به علت مشکل اخلاقی- اعتقادی- فکری و… یکی از اعضای خانواده خود، گزینه مناسب برای ازدواج لحاظ نمی شوند و بدون توجه به شخصیت مناسبشان فدای خانواده می شوند.
نویسنده : زهرا جمشیدی
تجرد دختران

خانواد ها در پیوند دختر و پسر هرگز قابل حذف نیستند. و اگر دختر و پسر اظهار کنند که در حین و پس از ازدواج سوای از نظرات و نقش خانواده ها می توانند یک زندگی موفقی داشته باشند، دچار خطای بزرگی شده اند. اثر خانواده ها در ازدواج به دو صورت قابل نادیه گرفتن نیست. اول به دلیل رابطه نسبیشان با همسر شما که باعث می‌شود همیشه حتی از راه دور، در جریان زندگی شما قرار بگیرند و روی آن سایه بیاندازند و دوم به دلیل ویژگی‌هایی که از طریق ژن‌ها و تربیت، سال‌ها به همسر شما منتقل کرده‌اند، بارها از صاحب‌نظران این حوزه شنیده‌ایم که تغییر دادن سبک زندگی و عادات و روش‌هایی که از کودکی در ذهن یک فرد شکل گرفته، به هیچ وجه عملی نیست. حتی اگر همسرتان ادعا کند از سبک زندگی خانواده‌اش خوشش نمی‌آید، باز جایی در ناخودآگاه او مبنای رفتار و قضاوت همان چیزی است که از خانواده اش آموخته مگر اینکه فرد نه تنها با خانواده اش متفاوت است که نظرات و اعمال و رفتار آنها را هم نمی پسندد و سعی در اصلاح آنها می کند.

اصالت اشاره دارد به داشتن یک پدر و مادر خوب و نه چیزی بیش از این، اما افراد زیادی برای توصیف یک خانواده از این واژه استفاده می‌کنند، فارغ از درست یا غلط بودن این تعابیر، وقتی معیاری مثل اصالت را مطرح می‌کنید و خواهان خانواده­ای اصیل هستید، روشن کنید که اصالت از نظر شما و خانواده­تان به چه ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود.

اصالت خانوادگی اصطلاح دهن پرکنی است که گویا شامل تمام خصوصیات و ویژگی‌های مثبت است. بسیاری از پسران و دختران، داشتن خانواده اصیل را معیاری مهم برای انتخاب می‌دانند، اما به راستی خانواده اصیل یعنی چه؟ حقیقت این است که در جامعه کنونی هیچ تعریف ثابت و دقیقی از اصالت وجود ندارد، چرا که هرکس با توجه به شرایط خود و عرف جامعه تعریفی برای اصالت دارد. برخی اصالت را ثروتمند بودن یک خانواده تعبیر می‌کنند، برخی دیگر هم، داشتن خانواده­ای تحصیل کرده را معیار اصالت می‌دانند،و عده­ای دیگر مذهبی و معتقد بودن را.

اصیل در لغت به معنای اصل بودن و ریشه داشتن است. یعنی اگر به ساده‌ترین شکل بخواهیم اصالت را معنا کنیم، اصالت اشاره دارد به داشتن یک پدر و مادر خوب و نه چیزی بیش از این، اما افراد زیادی برای توصیف یک خانواده از این واژه استفاده می‌کنند، فارغ از درست یا غلط بودن این تعابیر، وقتی معیاری مثل اصالت را مطرح می‌کنید و خواهان خانواده­ای اصیل هستید، روشن کنید که اصالت از نظر شما و خانواده­تان به چه ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود و مراقب باشید مبادا دیگران را با خط‌کش خودتان بی‌اصالت بخوانید و در کنار خط‌کش خودتان حتما خط‌کش خداوند را هم در نظر داشته باشید که می‌فرماید: گرامی‌ترین شما نزد من با تقواترین شماست.

از این رو تمام کارشناسان و مشاوران بر این امر اتفاق نظر دارند که علاوه بر در نظر گرفتن کفویت خانوادگی از ابعاد مختلف اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و حتی اعتقادی، باید اصالت خانوادگی فرد نیز مورد توجه قرار گیرد. اما یک سوالی که ممکن است ایجاد شود آیا ازدواج با دختری که خود از تمامی لحاظ مورد تایید و مقبول است و سنخیت زیادی با شما دارد، ولی از نظر خانوادگی دریک خانواده طلاق گرفته یا پدری بیکار و معتاد و یا برادر ناخلف و معتاد بزرگ شده است، درست است یا خیر؟

دخترانی که قربانی می شوند
یکی از کاربران شبکه مجازی، در این باره از کارشناسان سایت مشاوره این گونه سوال خود را مطرح کرده است که: سلام تازگیها به خواستگاری دختری رفتم و بعد از ۳ جلسه صحبت با هم از لحاظ اعتقادی و مسایل دیگر به توافق رسیدیم و میشه گفت تقریبا با هم تفاهم داریم ولی اصلی ترین مشکل من خانواده دختر هستش،میخواستم بدونم اگر من با این دختر خانم ازدواج کنم توی زندگی با خانواده شون به مشکل بر نمیخورم،خانواده دختر :پدرخانواده:سیگاری هستش که من خیلی بدم میاد از سیگار،ایشان به گفته خودشون عصبی هستش که گاهی باید بیمارستان بخوابه ولی میگه به خاطر جانباز بودنش هستش که معلوم نیست راست میگه یا نه ،پدرشون طرز برخورد خوبی با خانواده اش نداره و آدم تقریبا تحصیلات کمی دارند و اجتماعی نیست . مادر خانواده : ایشون تقریبا آداب رفتار با دیگران خیلی بلد نیست ،میگه حتی با همسایه ها ارتباط نداره ، ایشون هم تحصیلات خیلی کمی دارند . برادر خانواده:من توی چند جلسه ای که رفتم اصلا ایشون رو ندیدم ،فکر میکنم براشون اصلا اهمیت نداره کی دامادشون بشه و فقط در جلسه سوم خواستگاری که رفته بودیم ؛برای بیرون رفتن از خانه شان توی راه پله همدیگر رو دیدیم که برخورد سردی کرد و از این دسته از جوانهایی هستش که آبرو بر میدارد و من خیلی بدم میاد(من فکر میکنم با این آیتمها به مشکل بخورم) حالا چقدر خانواده نقش در زندگی مشترک پسر و دختر دارن. حالا من چیکار کنم ؟

و پاسخ کارشناس سایت گفتگوی دینی :
ببینید دختر چه احساسی نسبت به آنها دارد؟ …یعنی آیا به دختر احترام کافی گذاشته‌اند؟ .. همسایگان در باره‌ی آنها چه می گویند؟ .. داماد و عروس‌ها چه می گویند؟
شما نمی توانید دختر را از مادر و خانواده اش جدا کنید…شما نمی توانید فرزندتان را از آداب آن خانواده جدا کنید و باید رفت و آمد داشته باشید
جدا کردن دختر از خانواده اش موجب پژمرده شدن او می شود و یا فرزندان به رفت و آمد احتیاج دارند
انتظارات خود را از لحاظ اجتماعی، سیاسی، شرعی، اقتصادی از همسر آینده ی خود بطور صریح بیان کنید و جوابهای ایشان را بررسی کنید
چه چیزی برای شما خط قرمز محسوب می شود و چرا؟
چه چیزی برای آنها خط قرمز محسوب می شود و چرا؟
اگر اختلافی پیش آمد بین شما و ایشان یا شما و خانواده ی ایشان، عکس العمل وی را به آن اختلاف بپرسید … مرجع حل اختلاف چه کسی باید باشد؟

اگر چنانچه در یک خانواده بد که در آن خانواده دین نیست، تقوا نیست، مراعات مقررات اسلامی نیست، اهمیت به ضوابط اسلامی نیست؛ اگر در چنین خانواده ای دختری هست خیلی هم زیبا و باسواد و شغل خوبی هم دارد، نروید سراغش مگر اینکه آن دختر بر خلاف خانواده اش متدین باشد، آن اشکالی ندارد، اگر در خانواده بدی یک دختر خود در آمده؛ هستند دخترهای حزب اللهی که پدرشان، مادرشان آدم های خوبی نیستند، متدین نیستند، این دختر حزب اللهی و خیلی هم خوب است، این اشکالی ندارد، خیلی هم خوب است. اما اگر دختر هم مثل خانواده اش است، آن وقت این همان”خَضرَاء الدّمن” است. یک روایتی دارد که پیغمبر فرمودند: ” ایاکم و خضراء الدّمن” یعنی مبادا سراغ سبزه های گلخن بروید. در جاهای بد، گلخن و کثافت و اینها سبزه می روید، پیغمبر فرمودند: سراغ سبزه ای که توی کثافتخانه میروید نروید، پرسیدند که سبزه ای که در کثافت خانه می روید چیست؟ فرمودند: آن دختر زیبایی که در خانواده ای بد زندگی می کند، سبزه است مثل سبزی مثل یک نبات که از زمین می روید، مثل یک گل است، اما گلی است که در آنچنان سرزمینی میروید، به درد نمی خورد، رهایش کنید. مگراینکه همینطور که گفتیم خود دختر غیر از خانواده اش باشد، با پدر و مادرش فرق داشته باشد، آن وقت چنین ازدواجی اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*