علت یا معلول ، مسأله این است…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
شاید بتوان به جرات ادعا کرد که در برخی کشورها همیشه جای علت و معلول با هم عوض شده و بیشتر نیرو، وقت، سرمایه و آینده صرف دو عاملی می شود که جایشان با هم عوض شده است!!
شاید یکی از بهترین روش ها برای مسئولیت ناپذیری و عدم پاسخگویی و پیشگیری قاطعانه از شفاف سازی همین پرداختن به معلول و فراموش کردن علت باشد و به حسابی دیگر پاک کردن صورت مسأله!!
این پارادوکس و تضاد شیوه مدیریتی در عمل باعث زایش فرهنگی گردیده که در آن هر کار و عمل غیرقانونی و زیان های ناشی از آن طبیعی جلوه کرده و دیگر کسی دریافت صحیح و منطقی گذر از راه قانونی را تجربه نکند.
در سپهر سیاسی و بستر فرهنگی و نمادهای اقتصاد نیز همین وارونگی در جایگاه علت و معلول به وفور دیده می شود.
در همین کشور ما وقتی که کامیون داران بنا به دلایلی منطقی دست به اعتصاب زده اند، بسیار خب! آیا بی دلیل دست به این کار زده اند؟ علتش چیست؟ چرا به زمزمه ها و فریادهای آنان قبل از این اتفاق گوش نخواباندیم؟ زود رفتیم و می رویم سراغ معلول، یعنی خود کامیونداران!
خبر تلخی بر جامعه حاکم می شود که به تعدادی از کودکان این مرز و بوم تعرض جنسی شده است، بسیار خب؟ چه عامل یا عواملی باعث بروز این فاجعه شد؟ در این بازی دوسرباخت هم دانش آموز و هم معاون مدرسه و هم خانواده و هم نظام آموزشی باختند، چرا؟ چون به دلیل افکار سنتی حاکم بر جامعه و خانواده کسی حق ندارد به دانش آموز و خانواده برای جلوگیری از این دست حوادث مکرر تلخ آموزش دهد، چون عرف جامعه اجازه نمی دهد، چون خط قرمزی است که خودمان برای خودمان ترسیم کرده ایم، چون همیشه باید معلول محکوم شود!!
خبر می رسد که میلیاردها تومان از پول این مردم بلازده اختلاس شده و کماکان می شود! علت این اتفاق تلخ چیست؟ چه عواملی باعث فراهم شدن تسهیل در خوردن حق مردم در قالب اختلاس شده و می شود! کجای کار نظارت می لنگد، نظارتی که خود نیاز به نظارت داشته باشد مفهومش شل بودن قانون است درست مثل شل بودن حجاب!!
می گویند که رانت خواری و رانت جویی و استفاده از شرایط ویژه نشان از نبود شفافیت در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در پشت درب های بسته است! چرا به علت به وجود آمدن چنین پدیده شومی که قدرت را شیرین می کند تا تحت هیچ شرایطی نتوان از آن چشم پوشید، فکری نکرده و نمی کنیم؟!!
در خبرها خوانده می شود که فاصله طبقاتی را دیگر نمی توان از بین برد، دیگر نمی شود ریشه فقر و بدبختی و فلاکت را خشکاند!! به راستی چه عامل یا عواملی باعث بروز و تولد کودک نحس و شوم فاصله طبقاتی شد؟ چرا به دنبال دلایل و علت های آن نیستیم و طبق معمول زورمان به معلول می رسد!!
قاچاق مواد مخدر و حکم اعدام هزاران نفر از مرگ آفرینان در طی دهها سال آیا در جلوگیری از حضور مواد مخدر در بین مردم و قاچاق آن تأثیری داشت؟ به دنبال علت رفتیم؟ به مانند بحران ویدئوها و سپس ماهواره ها، به مانند فیلترکردن بی وجه برخی اطلاع رسان ها آن هم در عصر دیجیتال که تغییرات آنها در کسری از ثانیه است! علت این اعمال چیست؟ باز هم علت را فراموش و مچ معلول را پیروزمندانه می خوابانیم و برای هم کف و سوت می زنیم که آی مردم دشمن را منکوب کردیم و دماغش را به خاک مالیدیم!!
خبر می رسد که بحران آب دارد کشور را به سمت و سوی نابودی کشاورزی و صنعت و زندگی مردم می کشاند!! بدون علت یابی باز به دنبال معلول می گردیم تا پدرش را در بیاوریم!!
در برخی کشورها که تفکر و تعقل جایش را به احساس و فریاد و هوچی گری می دهد نتیجه اش می شود به حاشیه رفتن متن جامعه و ایجاد بستری مناسب برای تکمیل و زایش هر راه و کار غیرقانونی اما با نقابی کاملا قانونی!! تولد سوپر میلیاردرهای یک شبه و به زیر خط فقر کشیده شدن میلیون ها نفر در کوتاه مدت!! وقتی توان کار مدیریتی به صفر می رسد، نامدیران ریزه خوار سفره پر از تنعم، دوباره زوزه نابودی اقتصاد را سر می دهند.
درکشوری که علت ها در سلامتی کامل دارند تند و تند زایش می کنند، معلول ها بهترین قربانیان آنند!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*