آخرین خبر :

شیرزنی که از پنبه پول می بافد تحفه نرم اقتصادی

زیر آسمان این دیار در سیطره خشکسالی افرادی پیدا می‌شوند که دیو طبیعت را بسته اند و رامش کرده اند .ابرزنان و مردانی که برای کسب رزق و روزی حلال تلاش می‌کنند، شیرزنانی چون زهرا زارع که ۳۰ سال دارد اما با  کوله باری از تجربه  در سه قلعه به دل تاریخ رفته ،گنجی به کف آورده و تحفه ای می بافد که معاش است و درآمدی برای گذران زندگی.
او حوله بافی می کند. هنر دستی که این روزها از سر انگشتان دیگر بانوان استان هم خلق می شود طوری که بازار تقاضا در حال اشباع شدن است اما زارع راه درست را برای حفظ بازارش می داند؛ «با به روز کردن و گسترش و تنوع در حوله بافی می توان به کار خود ادامه داد. نباید درجا زد.» این نظر اوست.
در گفتگویش با امروز خراسان جنوبی از اولین روزهای شروع به کار می گوید: «حدود ۶ سالی می شود که مدرکم را از میراث فرهنگی گرفته ام و مدرک مربی گری دارم که دوره حرفه ای آموزشی را در بیرجند کسب کردم و هنرجویانی از سرایان، آیسک و سه قلعه دارم. اوایل که شروع کردم من و خواهرم تنها در سه قلعه فعالیت داشتیم ولی اکنون وضع خیلی بهتر شده است و در فردوس و سرایان هم این کار دنبال می شود. در حال حاضر هم من مدیر کارگاه حوله بافی هستم که البته سرمایه گذار فرد دیگری است.»
درباره فروش و استقبال از هنر دستشان می پرسم «فروش خوب است اگر بتوانیم حدود ۸ ساعت در روز کار کنیم فروش خیلی خوبی داریم. البته هر فصلی با هم تفاوت دارد مثلا بیشتر در فصل زمستان انبار می کنیم و آنها را تابستان به فروش می رسانیم چرا که تابستان به دلیل اینکه فصل مسافرت ها است و هم مسافران به حوله های سفری علاقه دارند و هم مسافرانی که به اینجا می آیند علاقه به این نوع حوله ها دارند و فروش بالاتر می رود. همچنین در ایستگاه های جاده ای فروش بیشتر از نمایشگاه ها است و چون من در نمایشگاه ها هم شرکت کرده ام این تفاوت را از نزدیک دیده ام. ما قراردادهایی با هتل و مراکز مختلف داریم و استقبال خوبی از این صنعت شده است و هم در خود خراسان جنوبی استقبال خیلی خوب است و هم از استان های دیگر مانند تهران به ما سفارش زیاد می دهند.»
از نظر او حوله بافی جای پیشرفت دارد . «به نظر من جای پیشرفت دارد و باید همواره گسترش دهیم و فعلا حوله دست و حمام داریم و برای اینکه بتوانیم در این بازار باقی بمانیم باید تولیدات به روز داشته باشیم مثلا چادرشب، سفره، شال سر و لباس را به همین طریق تولید کنیم چرا که اگر فقط در همین حوله بافی فقط بمانیم شکست خواهیم خورد و باید محصولات جدیدی را با تنوع بالاتر وارد بازار کنیم چراکه با همین شکل سنتی و درجا زدن راه بجایی نمی بریم.»
هزینه لازم برای شروع کار چه قدر است . این سوال می تواند به خیلی ها برای شروعی جدید کمک کند «هزینه زیادی اصلا نیست اگر بخواهند فقط در خانه خود یک دستگاه داشته باشند حدود ۳۰۰ هزار تومان و اگر بخواهند یک کارگاه مجهز با تمام تجهیزات مورد نیاز داشته باشند به یک میلیون تومان می رسد. خوب است علاقه مندها وارد این کار شوند ولی حتی اگر به صورت گسترده نخواهند کار کنند می توانند برای خود درآمد ناچیزی داشته باشند به عنوان مثال اگر در هر روز ۸ ساعت کار شود حدود ۶۰۰هزار تومان درآمد خواهند داشت و چون خودم قبلا اینگونه فعالیت می کردم و سفارش از بقیه می گرفتم می دانم که جواب می دهد.مهم تر از این برای خانم های خانه دار خیلی خوب است چرا که هم به کارهای خانه خود می رسند و هم می توانند درآمدزایی داشته باشند و به نظر من حتما وارد این نوع رشته ها شوند و ادامه دهند. خواستن توانستن است و اگر کسی بخواهد حتما موفق می شود .».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*