شهروندان بیرجندی، نگهبانان فضای سبز خون کاج ها بر تبر سودجویان

سالهاست می بینیم و می بینند که کاج های چند ده ساله کاشته شده در اراضی پادگان ۰۴ که بخشی در اختیار این ارگان نظامی و بخشی در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد، کاج های محدوده ای فنس کشی شده در پشت پمپ بنزین خیابان مدرس، کاج های محوطه نیروگاه برق خیابان غفاری، کاج های محوطه مشهور به باغ سپهری در خیابان طالقانی، کاج های حاشیه خیابان شهید قرنی و حتی کاج های محوطه برخی ادارات و سازمان ها به لحاظ نبود رسیدگی و آبیاری خشک شده، در حال خشک شدن می باشد یا به کلی قطع شده است …. گویا نرود میخ آهنی برسنگ!… و گویا وقتی پای تغییر کاربری ها، ساخت و سازهای مسکونی و تجاری و سودهای کلان و بی دردسر به میان می آید درخت زبان بسته برای برخی ارزشی ندارد. اما این ثروت متعلق به شهروندان بیرجند است و آن ها ریشه مطامع برخی را می دانند. حالا ساکنان شهر، خود نگهبان کاج ها هستند تا زندگی بیرجند تداوم یابد. یکی از شهروندان بیرجندی گفت: سالهاست که بحث خشک شدن و قطع شدن درختان کاج در سطح شهر بیرجند و آنهم به تعداد زیاد مطرح می باشد و من به عنوان یک شهروند این شهر تعجب می کنم که چطور تاکنون مسئولین ذیربط پیگیری جدی و عملی در این خصوص نداشته اند و این درختان در شهر بیرجند که شهری در حاشیه کویر است و طی سالیان طولانی از خشکسالی و کم آبی رنج می برد همچنان مورد بی مهری و بی توجهی واقع می شود.
کاج های مقام به بی آبی، نگین سبز شهر
خسروی افزود: همین بحث درختان محوطه نیروگاه غفاری سال ها پیش و به کرات در نشریات محلی مطرح و پیگیری شده و وعده برخورد با متولیان امر و جبران خسارات و پیگیری رسیدگی به درختان مذکور را داده اند اما هنوز هم وقتی از کنار نیروگاه برق عبور می کنی به راحتی متوجه می شوی مدتهاست کسی برای رسیدگی به این درختان وارد محوطه نشده و ….  وی با تأکید بر اهمیت وجود درختان به ویژه درختان کاج که از مقاومترین درختان در برابر کم آبی هستند در شهر بیرجند که در گذشته به نگین سبز حاشیه کویر مشهور بود، خواستار پیگیری جدی مسئولین ذیربط به ویژه نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر و شهرداری بیرجند برای نجات باقیمانده درختان کاج شد.
مردم ، نگهبان کاج ها
حسن زاده شهروند دیگری گفت: درختان علاوه برکمک به تمیزی هوا و تولید اکسیژن و زیبایی و طراوت شهر، در کاهش آلودگی های صوتی بسیار مؤثرند و اگرچه بعضا می گویند درختان کاج ها ضررهایی دارد و به این بهانه می خواهند قاتلان کاج ها را تبرئه کنند، اما وجود درختان کاج از گذشته به عنوان نماد شهر بیرجند و شهرهای حاشیه کویر مورد توجه بوده و این افراد که به بهانه های مختلف سعی در حذف درختان کاج آنهم به منظور رسیدن به اهداف و مطامع مادی خودشان دارند باید بدانند که سخت در اشتباهند و مردم به خوبی متوجه اهداف شوم آنها هستند و کاشت درختان دیگر هیچ منافاتی با حفظ و رسیدگی به درختان کاج موجود ندارد. حسینیان یک دانشجوی غیر بومی هم  گفت: چند سالی است در بیرجند هستم و در این مدت به خوبی متوجه شده ام که وضعیت درختان کاج شهر با گذشته متفاوت است و سبزی این درختان در این مدت به زردی گراییده و به این درختان رسیدگی نمی شود و آبیاری منظمی هم ندارند.
مدعی العموم به موضوع ورود کند
یک شهروند دیگر با گلایه از بی تفاوتی مسئولین امر به ویژه اعضای شورای شهر و شهرداری نسبت به از بین بردن درختان سطح شهر، گفت: اینکه من دور زمینی متعلق به خودم را حصار بکشم و درختان چندین ساله را به هر بهانه و نیتی خشک و یا قطع کنم به لحاظ قانونی قابل پیگیری است تا چه رسد به اینکه در اراضی و املاکی متعلق به شهر همچون اراضی پادگان و راه شهرسازی، اراضی بنیاد مستضعفان، محوطه نیروگاه برق و … آنهم به تعداد زیاد بخواهند درختان را آنهم با برخی نیت ها از قبیل درآمدزایی و سود بیشتر از بین ببرند واقعا مردود است و هیچ شهروندی آن را نمی پذیرد. مسئولین امر و در رأس آنها مدعی العموم باید با جدیت به این موضوع ورود کنند و جلوی این هدررفت سرمایه را بگیرند.
مرگ تدریجی درختان کاج
به گفته مرادی، با وجود آلایندگی های هوا از جمله پدیده گرد وغبار و ریزگرد، جا دارد درختان موجود را که تأثیر قابل توجهی در کاهش آلایندگی های هوا دارند با چنگ و دندان حفظ و برای کاشت درختان جدید نیز در نقاط مختلف تلاش مضاعف کنیم تا آیندگان ، ما را در گناه افراد سودجو و فرصت طلب که ناجوانمردانه، تیشه به ریشه  درختان سبز و مقاوم شهرمان می زنند، سهیم و شریک ندانند. شهروندی دیگر تصریح کرد: هر چشم بینا و غیرمسلحی نیز می تواند خشک شدن و مرگ تدریجی درختان کاج را در جای خالی این شهر مشاهده کند و نمی توان منکر این واقعیت تلخ شد که عده ای کمر به قتل درختان کاج بسته اند و باید با نفس کارشان برخورد کرد و اینکه چه نیت و چه اهداف و برنامه هایی دارند اهمیت چندانی ندارد. یاری افزود: اینکه در روز درختکاری درخت بکاریم و در سایر ایام چشم ها را بر قلع و قمع درختان چند ده ساله شهر ببندیم و بی تفاوت از کنار آن بگذریم با هم در تضادی آشکار است و باید در این رفتارهایمان تجدید نظر کرده و محکم و قوی در مقابل متخلفین ایستادگی کنیم و به عنوان شهروندان و یا مسئولین از حق خود و مردم دفاع کنیم. وی اضافه کرد: به نظر من اینکه متخلفان را به کاشت درخت در مقابل درختان خشک شده یا در حال خشک شدن محکوم می کنند بد نیست اما مهمتر از آن، نجات درختان باقیمانده از دست این افراد است زیرا باید درختان موجود به عنوان سرمایه شهر حفظ شود و در کنار آن درختان جدید کاشته شود و ما شهروندان به خصوص از اعضای شورا که از بین ما و منتخب ما هستند انتظار پیگیری جدی تر داریم.
بارها گفتیم و گفتند و نوشتیم و نوشتند و خواندیم و خواندند که وجود حتی یک اصله درخت در شهری در حاشیه کویر همچون شهر بیرجند با تحمل حدود یک ربع قرن خشکسالی و بحران بی آبی، چقدر حائز اهمیت است … آنهم درختانی چند ده ساله که حاصل زحمات و آینده اندیشی های پدران و اجداد ما بوده و از آنان به ما رسیده و صد البته ما شهروندان بیرجند موظف به حفظ این میراث ارزشمند با تمام توان و تلاشمان هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*