آخرین خبر :

سرمقاله/وقت تمام شد ، ورقه ها بالا…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
شهر بیرجند در دو مرحله دچار دگردیسی و تغییر بنیادین شد، یکی زمانی که شهردار وقت اش مرحوم شد و شهر را با کاج هایی که اینک هرکدام اش شناسنامه ای دارد از گذر زمان و اتفاقاتی که برآنان گذشته و دیگری در زمان نه چندان دور که با مدیریتی یکپارچه و متمرکز و با اندک امکانات آن زمان چهره شهر به لحاظ چینش و علم فنگ شویی و مبلمان شهری تغییری بنیادین نمود (برای جلوگیری ازهرگونه شبهه و شائبه سیاسی کاری نام هیچ یک از آن بزرگواران ذکر نشد) که حاصل اش رضایت مردم از اتفاقات افتاده در این دیار به فراموشی سپرده شده درکلان مملکت شد.
آقای شهردار !!ضمن خداقوت به شما و همکارانتان، سوالاتی را که در برگه افکارعمومی درامتحان اولیه وبه صورت شفاف از شما و تیم همراهتان شده را امیدواریم به همان شفافیت پاسخ دهید، پارلمان شهری مرکز استان نیز در این پاسخگویی شریک ولازم الپاسخ اند چرا که شورای شهر رای به آمدن مدیری چون شما داده و باید پای آن نیز بایستد، مدیری که مردم به او امیدها بسته اند چون به پارلمان شهری شان اعتماد کردند!!استان خراسان جنوبی سرجمع با این که سومین استان کشور به لحاظ وسعت است سرجمع جمعیت اش به یک میلیون نفر هم نمی رسد و لذا کلان شهرش بیرجند است، کلان شهری که حدودا یکسوم و یا شاید بیشتر از جمعیت استان را در خود جای داده، این که نمی گوییم کلانشهر کشوری به این دلیل است که سالهای نوری فراوانی تارسیدن به آن فاصله داریم، کلان شهر استان آیا تمامی شاخصه های کلانشهر را دارد، آیا زیرساختهای لازم شهری را در اختیار دارد؟ آیا در این مدتی که در این پست بسیارمهم منصوب شدید توانستید تمام داشته ها و ناداشته های شهرتان را شناسایی کنید تا بتوانید با توجه به اولویت ها نقاط ضعف را پوشش دهید؟!
آقای شهردار !!شاید به جرات میتوان ادعا کرد که شهرداری یکی از مهمترین سازمان هایی است که با خصوصی ترین و عمومی ترین مشکلات و روزمرگی مردم چه بالانشینان، چه پایین نشینان و چه حاشیه نشینان شهری سروکار دارد و نقش بی بدیلی در فرهنگسازی روشهای زندگی بهتر بازی می کند، مردم از شهرداری شهرشان درحد وسع علمی و تخصصی و راهبردی انتظارات زیادی دارند. باورکنید که کارشهرداری ها در نازلترین وجه اش گرفتن عوارض، فروختن تراکم، رنگ کردن جداول، رفت و روب و جمع آوری زباله است، اما وظیفه مهم شهرداری ایجاد فرهنگ وفاق و همبستگی شهری و آموختن کار گروهی به مردم است، جایی که نیاز به متخصصین شهرسازی و مبلمان شهری و متخصصین روانشناسی اجتماعی دارد، آیا این تیم مهم را تشکیل داده اید؟!آیا برای بازیافت زباله ها مدیریت پسماند را درچارت سازمانی تان دیده اید و کارایی آن را تائید می کنید؟! آیا معاونت بسیار مهم جذب سرمایه و سرمایه گذار را وارد کارزار کرده اید؟! آیا برای نشاط مردمی که دچار افسردگی مزمن هستند برنامه ای در دست اقدام یا اجرا دارید؟!
آقای شهردار !! باور کنید که می توانید با همراه کردن مردم و افکار عمومی کارهایی کنید که خودتان را به عنوان سومین شهردار ماندگار در این شهر تثبیت کنید، اما برای دستیابی به آن باید علمی و با جرات ریسک پذیری و افکار تخصصی وارد عمل شوید، باید با تعامل با شورای شهر ازآنان امتیازات لازم را بگیرید آن هم با ارائه برنامه و توجیه اقتصادی و عملیاتی آن.روابط عمومی حوزه مسئولیتی تان نقش بسیار مهمی در جذب افکار عمومی و کمک به برنامه ریزی دارد، آیا از متخصص این هنر هشتم استفاده کرده اید؟!
آقای شهردار!!تعامل با سازمان ها و بنیادها و ادارات کل از اصول اولیه کارتان است، به راستی چرا با دعوت از شهرداران چند کلانشهر ایران و تشکیل کارگروه های مختلف از تجربیات آنان استفاده نمی کنید؟! چرا با ایجاد نمایشگاه دائمی از گل و گیاه که به شکلی زیبا طراحی شود و یا سفارش ساخت سردیس های مینیاتوری کوچک از بزرگان این دیار که هم جنبه فرهنگی و هم درآمدزایی دارد استفاده نمی کنید؟ چرا با هماهنگی با ارگانهای ذیربط با استفاده از فضای پارک ها یا بوستان ها که در شب ها با آهنگهای اصیل و آرام، محلی را برای فروش انواع غذاها که نشاط اجتماعی را بالا می برد باخانواده ها آشتی نمی کنید؟! چرا با ایجاد تئاترهای خیابانی مستمر نکات فرهنگی لازم را به خانواده ها و کودکان آموزش نمی دهید که بدانند بحران آب یعنی چه، مفهوم اقتصاد مقاومتی به زبان ساده و بی شعارزدگی یعنی چه؟ بدانند همبستگی اجتماعی چه منافعی دارد، بدانند که منافع عمومی ارجح است به منافع خصوصی.
آقای شهردار!!راهکار برای ایجاد شهری الکترونیک و هوشمند و پر امید فراوان است، اگر تیم تان نمی تواند ویا مدیریت های ضعیفی را به دلیل ناآشنا بودن و یا تحت فشار برشما تحمیل شده را بدون فوت وقت و محافظه کاری تعویض کنید و انسجام تیمی تان را بالا ببرید. بهای این تحرک و انگیزه در ریسک را هم بپردازید، شک نکنید برای هر کار و طرحی عمیق و جدید مقاومت های زیادی خواهد شد و جوسازی خواهند کرد همانگونه که برای آن دو شهردار انجام شد، به قول معروف بهشت را به بها دهند نه به بهانه.پارلمان شهری بیرجند نیز نیاز به تغییری اساسی در نگاه و زاویه تفکرات خود دارد ، بیرجند محتاج تزریق خون جدیدی است تا طراوت یابد، شهری غمگین، مردمی افسرده خواهد داشت با مردمی افسرده نمی توان شهری پویا و پرنشاط ساخت، مردم از شعار خسته اند به شعور چشم دوخته اند و ریشه شهرشان در همین کلمه رشد خواهد کرد، حق بیرجند این نیست که اکنون دارد.
آقای شهردار !!اگر می توانید کاری کنید از فردا و با صلابت و محکم شروع کنید و گرنه جوانمردی کنید و شفاف، بی ریا، عریان و صادقانه دلایل عدم کارایی سازمان مربوطه تان را بامردم درمیان بگذارید، شما ومردم به هم وابسته اید، هیچ مسئول و ارگان و سازمانی چون شما به مردم نزدیک نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*