آخرین خبر :

رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان درخواست کرد: باشگاه خاص برای ورزشکاران خاص

ورزش معلولان قواعد و مقررات خاص خود را دارد و برای اینکه ورزشکاران با معلولیت خاص بتوانند در شرایط مناسب ورزش کنند و مسیر پیشرفت و ورزش حرفه ای را به سرانجام برسانند باید از ملزومات و فضای مناسب برخوردار باشند. بایدی که در خراسان جنوبی مورد بی توجهی است و رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان هم در گفتگو با امروز خراسان جنوبی از این خلاء می گوید و می خواهد که این ورزشکاران هم در استان دیده شوند و سالن اختصاصی به آنها داده شود تا این ورزشکاران هم ساعتی برای تمرین داشته باشند.
رشته های ورزشی متعدد ، زمان محدود
رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان با بیان اینکه با وجود رشته های متنوع کمبود اعتبار داریم، عنوان کرد: اعتبارهایی که داده می شود در حد هیئتی که چندین ورزش را در خود جای داده، نیست و کسی به این نکته توجه نمی کند. اکبری مطلق ادامه داد: از دیگر مشکلات ما مشکل سالن است که ساعت ها با همدیگر تداخل دارند. از آنجایی که فقط یک سالن اختصاصی به معلولان و حانبازان داده شده است و ما هم می توانیم از آن استفاده کنیم ولی به دلیل تعدد رشته ها در دو هیئت و اینکه هیئت نابینایان هم از آن استفاده می کنند هر طور که محاسبه کنیم ساعات مناسبی نداریم مگر در ۲۴ ساعت چند رشته و از کدام هیئت می توانند از این فضا استفاده کنند و ساعت مناسبی برای تمرین داشه باشند. او اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم سالنی هم اجاره کنیم به پول نیاز داریم که با وجود بودجه های داده شده حتی برای تامین نیازهای ورزشکاران مشکل داریم و دیگر هزینه ای برای اجاره نمی توانیم پرداخت کنیم چرا که فقط برای یک ورزش نیست و برای چند ورزش باید این کار انجام شود که واقعا غیر ممکن است . به گفتۀ وی در دو سال اخیر اداره کل ورزش و جوانان از نظر اعتباری کمک های خوبی داشته اند . در خواستی که داریم این است که یک سالن دیگر برای هیئت های ورزشی که چند رشته ورزش را با هم مدیریت می کنند در نظر بگیرند تا علاوه بر سالن اختصاصی جانبازان و معلولان یک سالن دیگر هم داشته باشیم و ورزشکاران بتوانند در تمام رشته ها تمرین داشته باشند.
نارضایتی ورزشکاران از بی توجهی ها
این مقام مسئول درباره مشکلات ورزشکاران این هیئت گفت: عمده مشکل ما این است که چند رشته ای هستیم و اینکه بخواهیم تمام نیازها را برطرف کنیم خیلی سخت است. اکبری مطلق توضیح داد: هر کدام از هیئت های ورزشی یک ورزش را دنبال می کنند ،اما در این هیئت چندین رشته داریم که به نوعی مجموعه کاملی از ورزش های مختلف است و ورزشکارانی تربیت می شوند که نیاز به تجهیزات و فضای خاص دارند و تهیه تجهیزات و سالن مناسب برای هر کدام از انها واقعا سخت و دشوار است. وی خاطر نشان کرد: از طرف فدراسیون معمولا چند رشته اولویت دار هر ساله در نظر گرفته می شود و بیشتر هزینه ها را برای آنها تامین می کنند . ما هم با اینکه در تمام ورزش ها فعال هستیم اما بیشتر تمرکز ما در ورزش کشتی، تنیس روی میز و فوتسال است چرا که در این سه ورزش تاکنون مقام های کشوری و دعوت شده به اردوی تیم ملی داشته ایم و بیشتر ورزشکاران ما در این سه ورزش با استعداد و پتانسیل بالای خود خوش درخشیده اند. البته برخی از ورزشکاران چون از قوانین فدراسیون و بودجه ای که داده می شود اطلاعی ندارند نارضایتی هایی دارند که با تمام تلاش هایی که برای رفع آن انجام می دهیم نمی توانیم کاری انجام دهیم.
ورزشکاران با معلولیت نیازهای خاصی دارند
رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان با بیان اینکه از سال ۸۸ این هیئت به شکل مجزا شکل گرفته است، عنوان کرد: اعضای این هیئت همه کم شنوا و ناشنوا هستند و تمام رشته های ورزشی را در این هیئت داریم. اکبری مطلق افزود: ورزشکاران این هیئت به دلیل این مشکل خود نیازهای خاصی دارند که باید تامین شود. وی تصریح کرد: هیئت ناشنوایان، نابینایان، معلولان و جانبازان و بیماران خاص از همدیگر جدا شده اند چراکه هر کدام از این ورزشکاران نیازها و مراقبت هایی نیاز دارند و هر کدام از این افراد به دلیل مشکلاتی که دارند ورزش خاصی می توانند انجام دهند و به همین دلیل نمی توان آن را یکی دانست و بخواهیم که همه آنها با هم ورزش کنند چون این امکان پذیر نیست. به گفتۀ وی هر کدام از این هیئت ها فدراسیون خاص و مسابقات خاص خود را دارند که هیچگاه مسابقات آنها با همدیگر اختلالی ندارند.
۴ شهرستان فعال اند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اولویت فدراسیون در تامین هزینه ها با اعزام به مسابقات است، گفت: آن هم در حد توان خود کمک کرده اند. اکبری مطلق با بیان اینکه اکنون ۵۰۰ ورزشکار در این هیئت فعالیت می کنند، عنوان کرد: اولین نیاز این افراد داشتن تمرین در سالن مناسب و بعد مربی می باشد. وی ادامه داد: در این چند سال به دلیل مشکلات سالن و مربی ریزش داشته ایم و ورزشکاران و خانواده ها وقتی می بینند که حمایتی انجام نمی شود و جایی برای تمرین مناسب وجود ندارد دیگر حاضر به ادامه همکاری نیستند. او خاطر نشان کرد: همچنین هیئت ما در شهرستان های محدودی فعال است و در شهرستان های دیگر غیرفعال شده اند. به گفتۀ وی اکنون در شهرستان های بیرجند، قاین، خوسف و فردوس ورزشکاران فعالیت دارند و به دلیل کمبود اعتبار شهرستان های دیگر نتوانسته اند از عهده مخارج برآیند. اکبری مطلق افزود: هر سال شاید حدود ۱۰ میلیون تومان به ما داده می شود اما هنگام تقسیم مگر با این پول چند شهرستان می توانند کاری انجام دهند.
مربی نداریم
رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان گفت: از آنجا که این ورزشکاران از نظر شنوایی مشکل دارند برای مربی هم باید به این نکته توجه شود که متاسفانه در استان در این حوزه نیز مشکل داریم. اکبری مطلق درخواست کرد که ادارات و نهادها نسبت به این هیئت ها تجدید نظری داشته باشند و دوباره به ما کمک کنند نه اینکه چون این ورزشکاران زیرمجموعه یک هیئت هستند ارگان های دیگر پشت ما راخالی کنند، از جمله بهزیستی، بنیاد شهید و اداره کل ورزش که می توانند موثر باشند. به گفتۀ وی در گذشته بهزیستی کمک های خوبی می کرد که قطع شده است و تقاضا داریم که دوباره این کمک ها از سر گرفته شود. او تصریح کرد: گویا در استان و حتی کشور ورزشکاران ناشنوا یا مجموع ورزشکارانی که معلولیت و مشکلی دارند که جزو ورزشکاران عادی و سالم محسوب نمی شوند چندان دیده نمی شوند و در خوشبینانه ترین حالت ممکن کمتر مورد توجه هستند و باید این نگاه ها تغییر کند. وی در زمینه طرح استعدادیابی و چگونگی جذب این ورزشکاران هم بیان کرد: این ورزشکاران به کمک بهزیستی در طرح استعدادیابی که ۶ سال قبل انجام شد جذب شده اند و اینکه بخواهیم دوباره این کار را انجام دهیم هزینه های زیادی در بردارد که نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*