دستور معاون استاندار برای بررسی ابعاد مختلف ایجاد آزاد راه بیرجند-قاین دورنمای آزاد راه ۳۰۰ میلیاردی

مشکلات ارتقای محور بیرجند-قاین  به آزاد راه روز گذشته در جلسه ای بررسی و اعلام شد آزاد راه سازی در این محور ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ابتدای این جلسه موضوع راه را پس از بحث آب از مهمترین مباحث استان خراسان جنوبی دانست و با بیان اینکه با پیگیری های استاندار ، وزارت راه و شهرسازی با پیشنهادات استان برای حل مشکلات بخش راه موافقت هایی داشته است ، گفت: چنانچه پروژه آزاد راه محوربیرجند-قاین به سرانجام برسد الگویی مناسب برای جذب سرمایه گذار در بخش راه در استان خواهد بود. علوی مقدم با بیان  اینکه قرار است بخشی از سود بانکی تسهیلات اعطایی به سرمایه گذار پروژه آزاد راه بیرجند-قاین توسط استان تامین شود، افزود: بخشی از مسایل این پروژه در داخل استان قابل رفع است و برخی نیازمند پیگیری از طریق مرکز می باشد.
در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان محور بیرجند-قاین را یکی از ۱۰ کریدور اصلی کشور و از اولویت های وزارت راه و شهرسازی برای تبدیل به بزرگراه اعلام  کرد و گفت: از نیمه دوم سال ۹۶ با دو پیمانکار برای این پروژه توافق کردیم و آنان باید تاییدیه مالی بانک را اخذ می کردند تا پس از تصویب در هیات دولت مجوز ساخت آزاد راه در این محور برای آنان صادر می شد اما این دو شرکت موفق به اخذ تاییدیه مالی بانک نشدند و لذا با یک شرکت دیگر وارد مذاکره شدیم. جعفری افزود: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل محور بیرجند –قاین به آزاد راه نیاز است که ۱۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط سرمایه گذار تامین خواهد شد و استاندار هم وعده تامین بخشی از سود تسهیلات را دادند.
شرایط خاص برای سرمایه گذار
دهباشی دبیرکمیسیون بانک های استان نیز با بیان اینکه سرمایه گذار برای استفاده از منابع داخلی بانک های استان باید شرایط لازم را داشته باشد، گفت: بهتر بود قبلا موضوع در جلسه کمیسیون بانک های استان مطرح می شد. علوی مقدم معاون استاندار گفت: ما برای شروع کار ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک دولتی نیاز داریم و برای این منظور منابعی را از استان در حساب بانک می خوابانیم و یارانه می دهیم و لذا انتظار ارائه راهکار داریم. دهباشی دبیرکمیسیون بانک های استان پاسخ داد: برای اعطای این تسهیلات نیاز به اخذ تایید از مدیرعامل در مرکز داریم. البته ما پیشنهاد را به مرکز اعلام می کنیم و خیلی هم علاقمند هستیم که مشکل محور بیرجند- قاین رفع شود اما اختیار با ما نیست. علوی مقدم گفت: ترجیح استاندار و ما این است که مسایل در استان رفع شود و آنچه به مرکز مربوط می شود را استانداری پیگیری خواهد کرد.
تقاطع های مسیر تعیین تکلیف شود
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری نیز گفت: این پروژه را می توان به دو صورت پیگیر شد یا بانک به عنوان شریک به پروژه ورود پیدا کند و یا پرداخت تسهیلات به پیمانکار پروژه داشته باشد و سود تسهیلات هم قرار است به صورت یارانه توسط دولت پرداخت گردد. آزاد افزود: بحث تقاطع های طول مسیر آزاد راه باید مشخص شود زیرا در ادامه با ترافیک های محلی تقاطع ها روبرو خواهیم شد که تبعات اجتماعی خواهد داشت و برای رسیدگی به برخی اعتراضات در آینده متحمل هزینه های چندبرابری خواهیم شد و لذا باید این موارد مشخص شود.
لزوم اعلام نرخ و زمان تزریق تسهیلات
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری با بیان اینکه به لحاظ بالا بودن سقف اعتبارات مورد نیاز پروژه باید تاییدیه مرکز اخذ شود، گفت: البته اگر نظر استان مساعد باشد تاییدیه مرکز هم اخذ خواهد شد. حسینی بر ضرورت تعیین نرخ سود تسهیلات و اینکه تسهیلات درچه مرحله ای تزریق خواهد شد، تاکید کرد و افزود: اگر این موارد مشخص شود آنگاه بانک می تواند برای ورود به پروژه تصمیم بگیرد. ضمن اینکه تهیه طرح توجیه اقتصادی پروژه نیز ضرورت دارد. جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه در خواست کرد: چنانچه سرمایه گذار دیگری برای این پروژه اعلام آمادگی کرد به راه و شهرسازی استان معرفی شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در پایان جلسه گفت: این پروژه اولین پروژه آزاد راه در استان است و بنابراین  باید مسایل مختلف در این خصوص در این جلسات مورد بررسی قرار گیرد. دغدغه های بانک ها و مطالبات ساکنین روستاهای حاشیه آزاد راه و … همه باید دیده شود و تمامی ابعاد کار مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر
علوی مقدم خواستار برگزاری جلسه ای با حضور مدیران دفاتر برنامه ریزی، جذب و فنی استانداری و راه و شهرسازی برای ایجاد زمینه تعامل بیشتر و بررسی ابعاد مختلف پروژه آزاد راه محور بیرجند-قاین شد و گفت: بانک ها نیز ظرف ۱۵ روز راهکار لازم را ارائه دهند. ضمن اینکه مشاور پروژه باید مباحث مطروحه در این جلسه را مورد بررسی دقیق قرار دهد. وی تصریح کرد: برای نهادینه کردن حضور سرمایه گذاران در این استان باید نگاه ما نگاه ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران باشد و قوانین دست و پاگیر در خصوص حوزه بانک ها حذف شود و بانک ها در این استان محروم با دید بازتری زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم نمایند. علوی مقدم افزود: ۲۰ روز دیگر جلسه بعدی را برگزار کرده و گزارشی را برای ارائه به استاندار نهایی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*