در ۲۴ روز ماه رمضان امسال انجام شد کمک ۹/۲۲میلیاردی مردم استان به محرومان ۳ هزار بیمار صعب العلاج و زمین گیر دست های مهربان را انتظار می کشند

مردم خراسان جنوبی در ۲۴ روز از ماه رمضان ۲ ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به محرومان کمک کردند.
مدیرکل کمیته امداد استان گفت: کمیته امداد به عنوان یکی از راهبردی ترین راهکارهای حضرت امام (ره)، الگویی اثرگذار و با برکت است که با کمک خیرین و نذورات مردمی به محرومان جامعه ارائه خدمت می کند.
سلم آبادی در نشست خبری روز گذشته اش، افزود: ماه مبارک رمضان به لحاظ تراکم کاری برای مجموعه کمیته امداد، بسیار پرحجم و پرکار است و این تلاش مضاعف ، با هدف استفاده از وسعت نگاه خیرخواهانه مردم در این ماه به نفع محرومین صورت می گیرد که توفیقات خوبی نیز در ۲۴ روز ماه مبارک رمضان در این راستا حاصل شده است.
افزایش ۴۳ درصدی کمک های اطعام
وی با بیان اینکه در ۲۴ روز ماه مبارک رمضان امسال در بخش اطعام و سبد غذایی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال توسط خیرین استان جمع آوری شده که ۸۴ درصد کل کمک های مردمی این ایام را شامل می شود، اظهار کرد: این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال بود رشدی ۴۳ درصدی داشته است.
به گفته وی در طرح همیان مولا که خیرین با تشخیص خودشان سبد غذایی تهیه می کنند نیز معادل ۲۶۶ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال سبدغذایی تهیه و در اختیار محرومین قرار گرفت که ۲ درصد کل کمک های مردمی ماه رمضان امسال را شامل می شود و نسبت به رمضان سال قبل ۴۵ درصد رشد دارد.
مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه حامی یابی در سه قسمت ایتام، طرح محسنین (فرزندان طلاق، بدسرپرست و … ) و طرح شفا (بیماران صعب العلاج و زمین گیر) پیگیری می شود، گفت: بعضا حامیان علاوه بر تعهداتشان به عنوان حامی، کمک های دیگری نیز به خانواده ها دارند که در این راستا در ۲۴ روز ماه رمضان امسال ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون ریال توسط حامیان برای تهیه سبد غذایی و اطعام جمع آوری شد.
سلم آبادی تصریح کرد: در مجموع در بحث اطعام و سبد غذایی و طرح همیان مولا در طول ماه رمضان امسال تاکنون ۱۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال جمع آوری شده و منجر به تهیه ۸۰ هزار و ۸۷۷ پرس غذای گرم و ۸۰۶۳ سبد غذایی گردیده که ۹۶ هزار و ۴۴۹ نفر و ۳۴ هزار و ۸۰۹ خانوار از آن بهره مند شده اند.
وی همچنین گفت: در بحث طرح مفتاح الجنه و سرکشی مسئولین از خانواده های تحت حمایت که با هدف رفع مشکلات آنها انجام می شود، سرکشی از ۴۸۰ خانوار طی ۲۴ روز ماه رمضان امسال صورت گرفته و به هر خانوار ۹۷ هزار و ۷۰۰تومان کمک شده است.
جذب ۲۱۶۵ حامی برای ۲۴۹۶ یتیم
وی افزود: در بخش حامی یابی در حوزه ایتام تعداد ۱۴۵۴ حامی برای ۱۶۷۱ یتیم جذب شدند که تعداد حامیان این بخش ۶۷درصد کل حامیان هستند. در طرح محسنین نیز که ۳۲ درصد حامیان را شامل می شود تعداد۶۹۱ حامی برای ۸۰۴ فرزند جذب شده اند و در طرح شفا که یک درصد حامیان را تشکیل می دهند نیز ۲۰ حامی برای ۲۱ بیمار جذب گردیدند . در مجموع در سه طرح مذکور ۲۱۶۵ حامی برای ۲۴۹۶ یتیم، فرزندان طرح محسنین و بیماران جذب گردیدند که در تعداد حامیان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵ درصدی دارد.
وی اضافه کرد: یک درصد از حامیان جذب شده زیر ۷ سال و ۴۹ درصد بین ۳۵ تا ۶۰ سال سن دارند. ضمن اینکه ۸۳ درصد حامیان ایتام، فرزندان و بیماران یعنی ۱۸۰۳ نفر حامی در شب های قدر جذب شده اند که در شب نوزدهم رمضان ۴۴ درصد حامیان، در شب بیست و سوم ۲۹ درصد و در شب بیست و یکم ۲۷ درصد از حامیان جذب گردیده اند و در مجموع نیز جذب حامیان در این سه شب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹درصد رشد داشته است.
کمک آگاهانه مردم به فلسطین
مدیرکل کمیته امداد استان با ذکر اینکه مجاز نیستیم صدقات مردم یک شهر و یک شهرستان را در نقطه ای دیگر هزینه کنیم، تصریح کرد: البته در طول مسیر راهپیمایی روز قدس امسال ، علاوه بر صندوق های اطعام محرومین، صندوق های کمک به مردم فلسطین را نیز مستقر نمودیم که مردم به صورت کاملا آگاهانه و عالمانه مبلغ ۹۳ میلیون و ۴۰۷ هزار ریال از این طریق به مردم فلسطین کمک کردند که این مبالغ در کل کشور جمع آوری و به صورت کلی به دست مردم مظلوم فلسطین می رسد. وی اظهار کرد: مجموع کمک های مردمی جمع آوری شده در تمامی سر فصل ها اعم از صدقات و اطعام و سبدهای غذایی و طرح های اجرایی در ۲۴ روز ماه رمضان امسال به ۲۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.
وی در ادامه، گفت: در بحث زکات فطریه، براساس مصوبه سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، شورای عالی زکات در کشور و به تبع آن شوراهای استانی، شهرستانی و بعضا روستایی تشکیل شده و هر مؤسسه ای که قصد جمع آوری زکات فطریه و کفارات را دارد حتما باید از شورای زکات استان و شهرستان مجوز اخذ نماید، در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد. ضمن اینکه همه مؤسسات دارای مجوز نیز مکلف به ارائه لیست هزینه کرد مبالغ جمع آوری شده به شوراهای زکات استان و شهرستان مربوطه هستند. وی از استقرار ۱۲۶۰ پایگاه فعال جمع آوری زکات فطریه و کفاره در سطح استان در سال گذشته خبر داد و گفت: ۹۴۰ پایگاه از این پایگاه ها یعنی ۷۴ درصد کل پایگاه ها توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری وابسته و مابقی توسط بهزیستی و مؤسسات وابسته مستقر شدند.
۱۰۵۲پایگاه برای جمع آوری زکات فطریه
به گفته وی در مجموع در سال ۹۶ مبلغ ۹ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال زکات فطریه و کفارات در استان جمع آوری شد که ۶۸درصد آن یعنی ۶ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال زکات فطریه بود و ۷۳ درصد کل زکات فطریه یعنی ۴ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری وابسته جمع آوری شد. کفارات جمع آوری شده سال ۹۶ نیز در مجموع ۳ میلیارد و ۷ میلیون ریال بوده که ۵۳ درصد آن معادل یک میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال توسط کمیته امداد و مراکز وابسته جمع آوری شده است. سلم آبادی با اشاره به اینکه زکات فطریه و کفارات، شرعا و قانونا باید صرف نیازمندان شود، افزود: امسال زکات فطریه که در روستاها توسط شوراهای زکات جمع آوری شود در همان روستا در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت.
وی از استقرار ۱۰۵۲ پایگاه در سطح استان در سال جاری با هدف جمع آوری زکات فطریه و کفارات مردم خبر داد. سلم آبادی در ادامه، با بیان اینکه ۴۳ درصد کل حامیان ما در استان بومی و ۵۷ درصد غیر بومی هستند، گفت: ۵۵ درصد حامیان استان را کارمندان تشکیل می دهند که ۷۴ درصدشان کارمندان دولت و مابقی غیر دولتی هستند.
وی تعداد حامیان طرح شفا در استان را ۱۷۷ نفر و سرانه ماهیانه کمک آنها را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ذکر کرد و با بیان اینکه میانگین سرانه نگهداری هر بیمار صعب العلاج و زمین گیر در ماه حداقل ۴۰۰ هزار تومان است، افزود: تعد اد ۳ هزار بیمار صعب العلاج و زمین گیر در استان شناسایی شده اند که تحت حمایت هستند و نیازهای ویژه ای در بخش های درمان، سبد بهداشتی، تغذیه و پرستار و مراقب دارند و از آنجا که ما تنها به ۳۵۷ پرستار و مراقب آنهم به ازای هر نفر ماهانه ۱۰۰هزار تومان می توانیم کمک کنیم، رسیدگی به این بیماران به یکی از مشکلات اساسی ما تبدیل شده و هدایت کمک های مردمی برای کمک به این عزیزان نیازمند فرهنگسازی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*