آخرین خبر :

در گفتگو با مدیردفتر شرکت اکسون انرژی سامیا عنوان شد: استفاده از انرژی های تجدید پذیر، یک ضرورت است نه یک انتخاب یک سرمایه گذاری مطمئن با بازگشت سرمایه ۳ تا ۵/۳ ساله

با توجه به محدودیت منابع سوخت های فسیلی و ضرورت جایگزین کردن این منابع و نیز ظرفیت بالای کشور و استان در استفاده از انرژی خورشید و باد، فراهم نمودن زمینه برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در این زمینه با مدیردفتر شرکت اکسون انرژی سامیا به عنوان پیمانکار شرکت توزیع نیروی برق استان گفتگو کردیم. مهندس عبداله کاووسی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ۱۷۳ تراوات از نور خورشید به سطح زمین می رسد که ۱۰ برابر بیش از نیاز این سیاره است و شکی نیست که روزی مردم جهان به انرژی خورشیدی متکی می شوند زیرا نیاز به استفاده از انرژی های تجدید پذیر یک ضرورت است و نه یک انتخاب .
وی افزود: هدف هفتم دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد که کشور ما نیز متعهد به اجرای آن است تضمین دسترسی به انرژی مدرن و ارزان قیمت می باشد. ضمن اینکه براساس برنامه توسعه، دولت متعهد شده که تا سال ۱۴۰۰ معادل ۵ هزار مگاوات برق تجدید پذیر خورشیدی را به شبکه سراسری برق کشور تزریق نماید. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک سوم اراضی کشورمان بیابانی است براساس مستندات چنانچه این میزان بیابان به پنل های خورشیدی مجهز شود می تواند انرژی مورد نیاز تمامی جهانیان را بدون هیچگونه آلودگی و مصرف آب تأمین نماید.  وی در ادامه گفت: با عنایت به بحران انرژی طی سال های اخیر و رشد اقتصادی پایدار در کشور، توجه به انرژی های تجدیدپذیر از اهمیت بسزایی برخوردار شده و در همین راستا و به منظور تشویق بخش های دولتی و شخصی، وزارت نیرو بسترهای لازم سرمایه گذاری برای تولید برق پاک را فراهم نموده است.
مهندس کاووسی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران، کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی، مؤسسات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و غیر دولتی موظفند تا پایان سال جاری ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از محل انرژی های تجدیدپذیر تأمین نمایند در غیر این صورت هزینه ۲۰ درصد برق مصرفی آنها به قیمت خرید تضمینی برق خورشیدی که حدود ۱۰ برابر تعرفه های معمول است محاسبه می گردد. به گفته وی در استان خراسان جنوبی، شرکت توزیع نیروی برق استان و زیر مجموعه های این شرکت در اجرای مصوبه هیات وزیران پیشگام بوده اند.

خراسان جنوبی  قطب انرژی های نو
وی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۲۰ تا ۳۳۰ روز آفتابی در سال، قطب انرژی های نو در کشور محسوب می شود و از جمله سرمایه گذاری های خارجی در این حوزه در استان می توان به نیروگاه ۱۰ مگاواتی خوسف که توسط سرمایه گذاری از آفریقا به نام آقای پاسکال فیلان با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان ایجاد شده و اسفندماه سال گذشته به شبکه برق استان تزریق گردیده، اشاره کرد. ضمن اینکه عملیات اجرایی ایجاد نیروگاه های مگاواتی و اتصال آنها به شبکه در شهرهای فردوس، سرایان، طبس و سربیشه نیز تا پایان سال جاری در دست انجام می باشد.
مهندس کاووسی از صدور مجوز ایجاد دو نیروگاه ۵۰مگاواتی بادی توسط سازمان ذیربط (ساتبا) در محدوده پست ۴۰۰ کیلوولتی خراشاد به عنوان اقدامات دیگر در این راستا در استان اشاره کرد و افزود: جا دارد از پیگیری ها و مساعدت های استانداری خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند که با توجه به پتانسیل های در اختیارشان، زمینه را برای سرمایه گذاری مشارکتی سرمایه گذاران در این حوزه در استان فراهم نموده اند، قدردانی نمایم. وی اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در شهرهای فردوس، سرایان و طبس، آغوش پنل ها برای جذب انرژی خورشید باز شود. وی با اشاره به ظرفیت بالای استان برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی خانگی، گفت: ۵۰ درصد مردم کشور آلمان با نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام منازل خود از این انرژی پاک استفاده می کنند. ضمن اینکه رشد نیروگاه های خانگی در هندوستان در سال ۲۰۱۷ رشدی ۱۱۷ درصدی بوده است. مهندس کاووسی افزود: متقاضیان ایجاد نیروگاه های خورشیدی خانگی می توانند با مراجعه به شرکت توزیع نیروی برق شهرستان و عقد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق تولیدی با شرکت توزیع نیروی برق استان، نسبت به نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام منازلشان اقدام نمایند. فضای مورد نیاز برای نصب پنل ها نیز ۶۰ متر مربع می باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ظرفیت نیروگاه های خورشیدی خانگی اغلب ۵ کیلو وات می باشد، هزینه ایجاد این نوع نیروگاه های خورشیدی با این ظرفیت بسته به نوع تکنولوژی و تجهیزات، متغیر است و سرمایه اولیه متقاضیان پس از ۳ تا ۵/۳ سال به آنان باز می گردد. به گفته وی، نیروگاه های خورشیدی ۵ کیلو واتی خانگی به طور متوسط ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد و هر ۲ ماه یکبار با متقاضی تسویه حساب می شود. از مزایای ایجاد این نیروگاه ها این است که هر ساله ضریب تعدیلی را برای پرداخت ها در نظر می گیرند که براساس آن یک سوم نرخ تورم به قیمت خرید تضمینی برق تولیدی اضافه می شود و از معافیت مالیاتی برخوردار است و نرخ جریمه تأخیر در پرداخت قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیز محاسبه و به متقاضی پرداخت می گردد. وی تصریح کرد: علاوه براین نرخ خرید برق مصرفی از دولت به ازای هر کیلو وات حدود ۸۰ تومان است اما نرخ خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی ۱۰ برابر بیشتر یعنی معادل ۸۰۰ تومان می باشد. ضمن اینکه در راستای حمایت از کالای ایرانی و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری چنانچه تجهیزات خریداری شده نیروگاه، تولید داخلی باشد ۳۰ درصد به قیمت خرید تضمینی برق تولیدی از متقاضیان افزوده می گردد و اینها مشوق های دولت برای سرمایه گذاران این حوزه و نیز حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. وی با ذکر اینکه کلیه تجهیزات نیروگاه های خورشیدی دارای ضمانت نامه است، گفت: پنل های خورشیدی ۲۵ سال ضمانت با راندمان ۸۰ درصد دارد و عمر آنها به ۴۰ سال هم می رسد.

نیروگاه های خورشیدی  استهلاک خاصی ندارد
وی افزود: از دیگر مزیت های نیروگاه های خورشیدی این است که هیچگونه استهلاک خاصی ندارد و به تحریم ها وابسته نیست و افراد برای نگهداری این نیروگاه ها کافیست هر از چند گاهی نسبت به نظافت و تمیزکاری پنل ها اقدام نمایند.
مهندس کاووسی در پایان از برگزاری یک دوره آموزش تخصصی کاربردی با موضوع انرژی های پاک همراه با بازدید از نیروگاه خورشیدی ۸۰ و ۱۰۰ کیلوواتی در روزهای دهم و یازدهم خردادماه جاری خبر داد و گفت: این دوره آموزشی با هدف فرهنگسازی برای ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های پاک و با مشارکت دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*