در کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان شد : عقب ماندگی در معرفی جاذبه های استان کلیات طرح گردشگری شوکت آباد تصویب شد

عقب ماندگی در معرفی جاذبه های استان، ضرورت تغییر نگاه مسئولان، اهتمام به رونق صنعت گردشگری  و تصویب کلیات طرح گردشگری روستای شوکت آباد از جمله مباحث مطرح شده در کارگروه  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بود.
معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی روز گذشته در این جلسه خواستار اهتمام بیشتر اعضای کارگروه برای رونق حوزه گردشگری در استان شد وگفت: اگر سرمایه گذاری را برای ورود به این حوزه تشویق می کنیم ولی وضعیت اقتصادی، صرفه و صلاحش را در نظرنمی گیریم کار عبثی انجام داده ایم.
مهندس علوی مقدم با اشاره به راه اندازی خانه های بوم گردی در مناطق روستایی با بیان اینکه این ظرفیت باید محدود باشد تا از حیث انتفاع خارج نشود ، افزود: دیده می شود در برخی مناطق خانه های بوم گردی در فاصله های کوتاه ۲ کیلومتری راه اندازی شده و باید دید آیا تعداد گردشگران ما ظرفیت این همه زیر ساخت را دارد یا نه.وی با اشاره به اینکه نباید پول بیت المال را تسهیلات بدهیم و بعد بدنبال جذب گردشگر باشیم ، ادامه داد: برای اینگونه پروژه ها باید بهترین ها را انتخاب کرد که در حوزه گردشگری تخصص لازم را دارند و در وهله اول اولویت با بومی های استان است.
معرفی توانمندی های استان اولویت مدیران نیست
وی با اشاره به تقویم رویدادهای  هنری که در سطح ملی همه ساله منتشر می شود و در آن آثار تاریخی، هنری و گردشگری استان ها معرفی می شود ، با انتقاد از اینکه در این تقویم آثار گردشگری همه استان ها وجود دارد بغیر خراسان جنوبی که در حد یک خط معرفی شده ، گفت: این نشات گرفته از کوتاهی من و شماست چرا که معرفی توانمندی های استان جزو اولویت های اول مدیران نبوده است .
معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در معرفی پتانسیل های استان عقب هستیم، افزود: اول به خودم و بعد به مدیران استان تذکر می دهم که نوع نگاهشان را به استان تغییر دهند چرا که در غیر این صورت به تاریخ استان ظلم کرده ایم .
علوی مقدم در ادامه با بیان اینکه برای اجرای طرح گردشگری شوکت آباد در ابتدا باید وضعیت تأمین آب آن پیش بینی و برنامه ریزی های لازم برای سنوات آتی در دستور کار قرار گیرد ، ادامه داد: تا افق روشن میراث فرهنگی در استان فاصله زیادی داریم هر چند تلاش های صورت گرفته هم شایسته تقدیر است. وی خواستار تهیه برنامه افق ۱۴۲۰ در میراث فرهنگی استان شد .
میراث برای ۷ باغ بیرجند طرح بالادستی تهیه کند
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم در ادامه با اشاره به اینکه از ۶ سال گذشته که در استان حضور داشته ام تاکنون بغیر تغییراتی که در باغ اکبریه و رحیم آباد به چشم می خورد در سایر باغ های مرکز استان تغییری ایجاد نشده ، گفت: باید ببینیم برای سایر باغ های بیرجند چه می خواهیم بکنیم بنابراین نیاز است میراث فرهنگی طرح بالا دستی برای ۷ باغ مرکز استان تهیه و چشم انداز ۵ ساله برای آن تعریف کند .حلاج مقدم با بیان اینکه  در هر باغ باید یک کاربری خاص تعریف شود تا بتوان آن را به کشور و جهان معرفی کرد ، افزود: اگر در باغ شوکت آباد تغییری انجام نشود صرف کار در خود روستا این طرح را بعد ۱۰ الی ۱۵ سال که دارد دوباره پیگیری می شود بدون نتیجه خواهد گذاشت. وی خواستار رسیدگی به وضعیت درختان آفت زده آن مجموعه شد .
بازنگری طرح هادی شوکت آباد در دستور کار
مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی در ادامه این جلسه و در تشریح دستور کار اول کارگروه که بررسی طرح گردشگری روستای شوکت آباد بود ، گفت: طرح هادی این روستا در سال ۸۴ به مساحت ۲۸ هکتار اجرایی شده که بعد از بازدید مسئولان استانی در تیر ماه سال گذشته از این روستا با توجه به اینکه مقرر بود باغ و عمارت شوکت آباد هم در طرح قرار بگیرد شاهد بازنگری آن بوده ایم. آسمانی مقدم  با اشاره به تصویب طرح این بازنگری در کارگروه های استانی و تامین اعتبار آن افزود: کلیات طرح به تصویب مسئولان اداره کل اوقاف استان هم رسیده است .
شوکت آباد در وضعیت بیمار گونه
مشاور طرح گردشگری روستای شوکت آباد در ادامه به تشریح کلیات طرح پرداخت و با بیان اینکه این روستا در وضعیت بیمار گونه ای قرار دارد که باید به آن دارو تزریق شود، افزود: درختان ورودی شودکت آباد در حال خشک شدن هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود. مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه برای احداث قنات شوکت آباد و استخر ذخیره آب از محل موقوفات هزینه شده تا برای آبیاری ۲۰ هکتار  باغات این روستا مورد استفاده قرار گیرد، گفت: باید نیت واقفین محقق شود بنابراین تأمین آب این طرح باید تعیین تکلیف شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم خواستار تشکیل شورای فرهنگی در محلات هدف گردشگری شد.
در نهایت با کلیات طرح گردشگری روستای شوکت آباد با لحاظ تأمین زیر ساخت های لازم مانند آب، ارشاد و توجیه مردم ، اجرای طرح مبتنی بر آداب و رسوم منطقه و… موافقت شد .
درختان مسیر قنات بلده شناسنامه دار شوند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه جلسه خواستار شناسنامه دار کردن درختان مسیر قنات بلده به عنوان طولانی ترین مسیر مشجر ثبت شده در فهرست آثار ملی بعد از خیابان ولی عصر تهران شد و افزود: باید درختان خشک شده این مسیر جایگزین شوند که نیاز است جهاد کشاورزی و اوقاف همکاری لازم را داشته باشند. هم چنین در این جلسه ۲ میلیارد تومان کمک فنی اعتباری که از طریق استان به میراث فرهنگی تخصیص یافته و قرار بوده در شبکه بانکی برای گرفتن تسهیلات سپرده گذاری شود تعیین تکلیف شد. مدیر کل میراث فرهنگی استان در این زمینه گفت: با بانک انصار در این حوزه به تفاهم رسیده ایم و مقرر شده ۲ میلیارد تومان هم این بانک سپرده گذاری کند و در مجموع از محل این ۴ میلیارد تومان تسهیلات ۸ درصدی به متقاضیان پرداخت شود که کارگروه با این قرارداد موافقت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*