در مراسم افتتاح خانه جوان استان عنوان شد دستورات استاندار برای جوان باوری اگر همت باشد خراسان جنوبی استان پایلوت تبیین و تدوین صندوق اعتباری جوانان می شود

استاندار به فرمانداران و مدیر کل ورزش و جوانان برنامه ها و دستوراتی برای جوان باوری داد. استاندار در مراسم افتتاح و راه اندازی خانه جوان خراسان جنوبی گفت : متاسفانه ستاد رسیدگی به مسائل جوانان استان به دلیل اینکه مدتی اداره کل ورزش و جوانان با سرپرستی اداره شد و مدتی هم توقف در این مجموعه بوجود آمد، به درستی پیگیری نشد. مروج الشریعه تاکید کرد در حوزه ورزش هر ۲ هفته یک بار فرماندار در شهرستان تشکیل جلسه دهد و موارد مربوط با یک دسته بندی موضوعی به ستاد رسیدگی به امور جوانان استان ارسال شود.به علاوه مدیر کل ورزش و جوانان استان در راه اندازی تالار گفت و گوی جوان اقدام کند، این تالار بسیار با ارزش است و باید جوان باوری در جامعه نهادینه شود. استاندار با بیان اینکه سمن ها نباید از دولت درخواست کمک داشته باشند و کم کم باید استقلال مالی خود را به دست آورند، گفت: با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مردم باید ایجاد صندوق اعتباری جوانان در بودجه سال ۱۳۹۸ پیش بینی شود. مروج الشریعه تاکید کرد: جوانان باید از نمایندگان مجلس مطالبه گری کنند، نمونه تجربه شده استفاده از صندوق اعتباری در کشور کم نیست، امروز اگر در مسائل حوزه کشاورزی با فعالیت های متنوع در سطح یک روستا، توفیقی حاصل شده به دلیل اعتبارات بانک کشاورزی نبوده بلکه مربوط به ۱۰۹ صندوق اعتباری در این حوزه است. وی افزود: هر استانی که توانسته سازوکار صندوق های اعتباری بخش کشاورزی را بیشتر ایجاد کند از امکانی که نظام در قانون پیش بینی کرده بهتر استفاده می کند. او تصریح کرد: اگر همت باشد خراسان جنوبی استان پایلوت تبیین و تدوین صندوق اعتباری جوانان می شود و بعد به ۳۰ استان کشور ارسال می شود. به گفتۀ وی در بین جوانان استان مبلغی قابل جمع آوری است و یک حق عضویت برای هر جوان در صندوق پیش بینی شود ، هر وقت به عددی که برابر ۵۱ درصد سرمایه مورد نیاز است رسید ۴۹ درصد دیگر را دولت تامین می کند . مروج الشریعه گفت: این یک گام است که به خودکفایی سمن ها کمک می کند ، بعد سمن ها با مشارکت مردم به اجرای پروژه های بزرگ ورود پیدا می کنند.
برون داد مناسب نیست
مقام عالی دولت در استان با اشاره به اینکه نقش آفرینی سمن ها آگاهی بخشی برای همه مسائل است، عنوان کرد: نقش سمن ها برای دستگاه های حکومتی و اجرایی کاملا شناخته شده نیست، این یک نقص دو طرفه است. مروج الشریعه افزود: سازمان های مردم نهاد به قدری از لحاظ موضوعی در حال گسترش است که بخشی از امنیت انتظامی جامعه را به پلیس یاران واگذار می کنیم و بهتر است این هم در قالب یک سمن تعریف شده شکل بگیرد. وی بیان کرد: امروز عرصه ای در کشور وجود ندارد که برای سمن تعریف نشده باشد، با همه این مفاهیم کلاسیک که برای سمن قائل هستیم، در جامعه برون داد های مناسب که توقع دو طرف موضوع و مردم را برآورده کند، دیده نمی شود. او خاطر نشان کرد: در برخی از کشورهای جهان، سمن ها بسیار مقتدرانه ورود پیدا کرده و بعضی وقت ها جلوی اجرای سیاست های یک دولت را می گیرند و آنقدر پافشاری می کنند که به تغییر مسئول سیاسی ختم می شود. باید نقش سمن ها قوت بالاتری بگیرد، در بعضی مواقع سمن باید راهبرد و استراتژی برای حکومت، نظام و دولت تبیین کند. مروج الشریعه تصریح کرد: وظیفه ذاتی اداره کل ورزش و جوانان حشر و نشر با جوانان است چون ۵۰ درصد عنوان این وزارتخانه به نام جوانان می باشد. وی گفت: سمن باید برای دستگاه اجرایی برنامه داشته باشد، پرچم آگاهی بخشی و نظام مندی برای چگونگی ارتباط با دستگاه های اجرایی را سمن ها باید بیان کنند. به گفتۀ وی بخشی از این موضوع توسط وزیر ورزش و جوانان با عنوان ستاد رسیدگی به امور جوانان که به استانداران هم ابلاغی در این خصوص داده شده، در حال پیگیری است.
فعالیت ۲۰ سازمان مردم نهاد در استان
معاون فرهنگی و امور جوانان ورزش و جوانان استان نیز با بیان اینکه جمعیت جوان خراسان جنوبی ۲۰۲ هزار و ۶۶۴ نفر است، گفت: ۲۰ سازمان مردم نهاد جوان در خراسان جنوبی فعالیت می‌کند. مریم مهرور بیان کرد: نباید این تصور ایجاد شود که خانه جوان برای فعالیت سمن‌های خاصی مجهز شده است چرا که این مکان را برای همه جوانان در نظر گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه تجهیز کامل خانه جوان خراسان جنوبی ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: تلاش سازمان بر خرید یک زمین در منطقه‌ای مناسب برای ساخت یک خانه جوان با فضایی وسیع تر است که ساخت آن سه و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حاشیه:
در این جلسه که با یک ساعت تاخیر برگزار شد، چند نماینده سازمان های مردم نهاد استان پیشنهاداتی را به استاندار ارائه دادند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*