در جلسه هم اندیشی جوانان و رئیس پارک علم و فناوری عنوان شد: کسب و کارهای نو در بن بست دلار

جوانانی که پا در مسیرایجاد کسب و کارهای نو گذارده اند با مشکلی مهم روبه رو هستند. آن ها در بیرجند با  رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی جلسه هم اندیشی داشتند و در این جلسه از مشکلاتی که نوسان دلار برایشان ایجاد می کند، گفتند. محسن الهامیان، مربی استارت‌آپ‌ها و دارای یکی از استارت‌آپ های موفق استان در این جلسه به مشکل سربازی و قیمت دلار اشاره کرد و گفت: این دو مورد چالش اصلی جوانان است. با افزایش قیمت دلار هزینه‌ها هم دو برابر شده است و برخی از افرادی که کسب‌وکاری داشته‌اند زمین‌گیر شده اند و جوانانی هم که می‌خواستند تازه کاری را شروع کنند با وجود این هزینه‌ها دیگر توانایی آن را ندارند و باید برای این مشکل فکری شود. او ادامه داد: مشکل سربازی هم برای آقایان دردسرهای زیادی دارد و حتی باعث از هم پاشیده شدن تیم آنها شده است. به گفتۀ وی تا تیمی تازه می‌تواند خود را سرپا کند مسئله سربازی پیش می‌آید.
تائید مجلس را می‌خواهیم
رئیس پارک علم و فناوری استان در جواب به این مشکلات گفت: وضع دلار شاید از حیطه اختیاری ما خارج باشد ولی می‌توانیم درخواست‌های شما را به صورت مکتوب به وزارتخانه بفرستیم تا برای شرکت‌های پارکی قانونی وضع شود و دلار با قیمت پایین به آنها ارائه شود. محمدعلی ناصری درباره سربازی هم عنوان کرد: این نیز به تصویب مجلس نیاز دارد و باید قوانین جدیدی وضع شود تا مجوزها و امتیازهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند برای باقی شرکت های پارکی نیز اعمال شود تا جوانان بتوانند بعد از دوره آموزشی در محل کار خود سربازی خود را طی کنند و مشکلی برای کسب‌وکار آنها ایجاد نشود. وی تأکید کرد: هر شرکتی که مشکلی دارد به شکل مکتوب و مستند به ما اطلاع دهد تا در وزارتخانه حرفی برای گفتن داشته باشیم و به جد برای رفع آن تلاش کنیم نمی‌توان مسائل را فقط شفاهی بیان کرد و به مستندات نیاز است.
قوانینی که در استان اجرایی نمی‌شوند
صادق احمدی از اعضای شرکت نیک مدرن هم در این‌باره گفت: اکنون قانون سرباز علمی را داریم که هم برای شرکت‌های پارکی و هم شرکت‌های دانش‎‌بنیان اجرا می‌شود ولی در خراسان جنوبی نظام وظیفه همکاری نمی‌کند. وی توضیح داد: در استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی این قانون اجرایی می‌شود طوری که هر شرکت سالانه یک نفر را می‌تواند معرفی کند تا فرد بعد از دوره آموزشی در محل شرکت خود باقی سربازی اش را ادامه دهد و اگر توانایی مالی شرکت بالا باشد می‌تواند به همان نسبت به این تعداد اضافه کند. به گفتۀ وی حتی بنیاد نخبگان بر اساس مقاله‌ها و کتاب‌هایی که هر فرد می‌نویسد به او امتیاز می‌دهند و این در سربازی او تأثیر دارد که این قانون هم در استان ما انجام نمی‌شود.
ثبت اطلاعات در سامانه مپفا
عضو کمیته کسب و کارهای نوپای فاوا در استان هم با اشاره به سامانه مپفا گفت: تمام شرکت‌های پژوهشی و فناوری و مراکز رشد با تکمیل اطلاعات خود در این سامانه می‌توانند از امتیازهایی برخوردار شوند. اسماعیل هوشیارمقدم افزود: با ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توان آنها را به‌عنوان مراکز فناوری معرفی کرد و تائیدیه آن را گرفت. وی اعلام کرد: در پارک علم و فناوری ۴ مشاور مالیاتی، حقوقی، بیمه‌ای و کسب‌وکار فعالیت می‌کنند که می‌توانید با مراجعه به آنها مشکلات خود را برطرف کنید.
همکاری دانشگاه بیرجند در رفع کمبود فضا
رئیس پارک علم و فناوری استان درباره مشکل کمبود فضا هم عنوان کرد: وظیفه ما تأمین زیرساخت ها است که تاکنون موفق بوده ایم. محمدعلی ناصری تصریح کرد: مشکل اصلی ما کمبود فضا بود چرا که برای فضا به پارک علم و فناوری بودجه داده نمی شود و تمام اعتبارها در بخش زیرساختی و تجهیزات است.
وی اعلام کرد: دانشگاه بیرجند قول همکاری به ما داده است و ساختمانی را در جنب دانشگاه قرار است به ما بدهند و همچنین مرکز نوآوری قرار است در دانشگاه بیرجند راه اندازی شود که اگر هر دوی این موارد اجرایی شود می توانیم حدود ۴۰ شرکت را جانمایی کنیم و بخش اعظمی از مشکلات برطرف می شود تا بتوانیم فضای مناسب‌تر و بزرگتری را تأمین کنیم.
فرهنگ‌سازی
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان هم در حوزه فرهنگ‌سازی استارت‌آپی عنوان کرد: از شبکه ۴ صداوسیما با محوریت شرکت‌های توانمند برنامه‌ای ساخته و پخش شد. پیمان حاجی‌رضایی اعلام کرد: همچنین در برنامه فناوران دانش خراسان جنوبی، جزو ۱۰ پارکی خواهد بود که در ۶ ماهه دوم سال برنامه‌ای درباره شرکت‌های استان ضبط خواهد شد. وی تصریح کرد: در صداوسیمای خراسان جنوبی نیز در برنامه بازتاب برنامه ای را به شرکت‌های استان اختصاص داده اند و در ماه رمضان هم یک برنامه روی آنتن رفته و یک برنامه دیگر هم پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*